A rostfogyasztást is túlzásba lehet vinni – tápanyag-hiányosságok alakulhatnak ki

A rostfogyasztás nagyon egészséges. Ezt eddig is tudtuk, hiszen nemcsak az emésztésnek tesz rendkívül jót, hanem csökkenti a szív- és a cukorbetegség kockázatait is. Azonban mint mindent, ezt is túlzásba lehet vinni. Ha túl sok rostot fogyasztunk, az sem egészséges. Mutatjuk is, hogy miért!

Az tény és való, hogy ha rendszeresen szerepel az étrendünkben rost, akkor jelentősen csökken az érelmeszesedés és a cukorbetegség kockázati tényezője, illetve az egyéb krónikus és degeneratív betegségek rizikója is.

Több kutatás szerint is a rendszeres rostfogyasztás jót tesz az emésztésnek, többek között a bél mikrobiomjára van pozitív hatással, hiszen a bélrendszerünkben jó és rossz baktériumok is vannak, amelyek egyensúlya könnyen felborulhat. Ha azonban elegendő rostot viszünk be a szervezetünkbe, akkor az egyensúly helyreáll, és nem lesznek emésztési problémáink, emésztőszervrendszeri megbetegedéseink.

A rostot főleg gyümölcsökkel és zöld leveles zöldségekkel vihetjük be a szervezetünkbe. Különösen sok rostot tartalmaznak a zöld leveles zöldségek, a hüvelyesek és a magvak.

A túl sok rost is okozhat tüneteket. Szinte majdnem azokat a tüneteket generálja, mintha nem fogyasztanánk elegendő rostot. Ha sok rostban gazdag ételt eszünk és nem iszunk elegendő folyadékot, akkor akár még székrekedésünk is lehet. A túl sok oldható rost is oka lehet a székrekedésnek. Oldható rostokat tartalmaz például a zab, az árpa, a diófélék, a magvak, a borsó, egyes gyümölcsök és zöldségek.

A túl sok rost fogyasztásának másik tünete lehet a hasmenés. Ez általában akkor fordul elő, ha sok oldhatatlan rostban gazdag ételt fogyasztunk, ugyanis ez a fajta rost emésztetlenül halad át a bélrendszeren, illetve felgyorsítja az emésztést, és lágyítja a székletet. Oldhatatlan rostokban bővelkednek a teljes kiőrlésű gabonák, egyes zöldségek és gyümölcsök.

A nagy mennyiségű rost olyan emésztési problémákat is generálhat, mint a puffadás vagy a fokozott gázképződés. Ez leggyakrabban akkor fordul elő, ha túl sok rostot és túl gyorsan fogyasztunk el. Ilyenkor a rostok nagy része nem emésztődik meg. Ennek eredményeként a vastagbélben élő baktériumok megemésztik a fennmaradó rostok egy részét, és melléktermékként gázt hoznak létre. Azok, akik irritábilisbél-szindrómában szenvednek, fokozottan ügyeljenek a rostbevitelre, mivel a nagy mennyiségű rost jelentősen fokozza a tüneteket.

A túlzott rostfogyasztásnak további hatása a hasi görcsök és a hasi fájdalom, azonban a rostbevitel csökkentése megszüntetheti ezeket a panaszokat.

A rost kötőanyag is, így tápanyagok is kötődhetnek hozzá és eliminálhatja azokat, mielőtt a szervezetnek esélye lehetne azokat felszívni és hasznosítani. Ez a folyamat leggyakrabban a vas, a króm, a réz, a cink és a kalcium felszívódását érinti.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed