Ahogy öregszünk, úgy cinkre is egyre nagyobb szükségünk van

A kor előrehaladtával az immunrendszer is gyengül, éppen ezért kulcsfontosságú a tápanyagokban, fitokemikáliákban gazdag étrend fenntartása. Az egészséges táplálkozás ugyanis csökkenti a légzőszervi betegségek kialakulásának esélyét, illetve megtámogatja az egészséges immunfunkciókat. Nem mellesleg például a zöldségek és a gyümölcsök fitokemikáliái immunerősítő és antimikrobiális hatásokkal is rendelkeznek.

Amennyiben csökken az immunfunkció, ez megnöveli a tüdőgyulladás és az influenza kialakulásának rizikóját, illetve fokozódnak a rákos megbetegedések és az autoimmun betegségek kockázatai is. Ha azonban növeljük a cinkbevitelt, ezzel megelőzhetjük az immunfunkciók csökkenését. Különösen igaz ez az életkor előrehaladtával.

Sok tanulmány számolt be arról, hogy az idősek mennyire ki vannak téve a cinkhiány kockázatainak, ezt pedig tovább fokozhatja, hogy a kor előrehaladtával a tápanyagok felszívódási képessége is jelentősen csökken. A megfelelő cinkszint fenntartása nemcsak az immunfunkciók erősítése miatt lényeges, hanem a fertőzések, különösen a tüdőgyulladás elkerülése érdekében is. Számos vizsgálat bizonyította be, hogy a cinkszint javítása fokozza az immunrendszer működését és a fertőzésekkel szembeni hatékonyságát is.

A cinkben gazdag táplálékok és a cinkkiegészítők rendszeres fogyasztása csökkenti az oxidatív stressz, a gyulladás és a légúti fertőzések kockázatait. Egy kutatás során egy idősotthon lakóinak biztosítottak cinkkiegészítést, ami nemcsak a cinkszintet növelte meg, hanem a T-sejtek számát is.

Nemcsak az időseknek, hanem azoknak is fontos ennek a tápanyagnak a pótlása, akik növényi étrenden élnek. A magvakban, diófélékben, a hüvelyesekben és a teljes kiőrlésű növényekben egy fitát nevű anyag is megtalálható, amely megakadályozza egyes ásványi anyagok, köztük a cink felszívódását. A vas és a kalcium is megzavarja ennek a tápanyagnak a felszívódását.

Amennyiben immunitási zavar alakul ki egy idősebb személynél, akkor lehet cinkhiányra is gyanakodni. A cinknek szerepe van abban, hogy milyen állapotban vannak az immunsejtek. A cinkhiány károsíthatja az immunsejtek, köztük a T-sejtek növekedését és fejlődését is.

A cink nemcsak az immunrendszert támogatja meg, hanem csökkenti az oxidatív stressz mértékét is, illetve sok kémiai reakcióban is részt vesz. Cinkre van szükség a neurotranszmitterek felszabadulásához és az inzulin szekréciójához is. Amennyiben cinkben és más tápanyagokban gazdag ételeket fogyasztunk, úgy jelentősen lassíthatók az öregedési folyamatok, a tüdőgyulladás és más fertőzések kialakulásának az esélye.

Egyéb tápanyagokra is szüksége van az idősebbeknek, ilyen például a kalcium. A csontritkulás legsúlyosabb szövődményként a csípő, a csukló és a csigolya törését okozza, ami nemcsak halálozást, de funkcionális hanyatlást, magasabb esési kockázatot és krónikus fájdalmat is eredményezhet. Jó kalciumforrások: tej, tejtermékek, tofu, kelkáposzta, spenót.

Az alacsony D-vitamin-szint összefüggésbe hozható az esések, a csontritkulás, a törések, a szív- és érrendszeri betegségek, az anyagcserezavarok, a rákos betegségek és a rosszabb kognitív funkciók kockázataival. D-vitamin-források: tojássárgája, tőkehalmájolaj, zsíros halak, például makréla, lazac, tonhal.

A vas segíti az oxigén szállítását a szövetekbe. A vasraktárak befolyásolják az immunitást, a megismerést és az izomműködést is. Sok vasat tartalmaznak a vörös húsok, a húsfélék, a bab.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed