and Roger teszt

Szeretet, emlékezetvesztés és borzongás egy órában. Porondon az and Roger című rövidke, de annál felkavaróbb utazás.

Az and Roger – igen, kisbetűvel és pont nélkül – a TearyHand Studio (1 fővel operál) legújabb alkotása, amely az interaktív novella és a puzzle-alapú történetmesélés egyedülálló elegyét kínálja. Egy óra leforgása alatt képes olyan érzelmi hullámvasútra ültetni, amitől még napokig gondolkodsz a látottakon. A játék idén júliusban jelent meg Nintendo Switchre és PC-re, és rövid játékmenete ellenére pedig igazán mély, maradandó élményt nyújt.

Az and Roger történetét lehetetlen anélkül részletezni, hogy ne rontanánk le az élményt, hiszen az egész játék egy nagy felfedezés a főhős és a játékos számára is. A cselekmény első látásra egy kislány szemszögéből indul, aki egy átlagos reggelen felébred, majd döbbenten találja magát szemben egy idegen férfival a nappaliban, ahol az édesapjának kellene lennie. Az ismeretlen bénító zavart és félelmet kelt benne – és a játékosban is. Az első percek szándékosan borzongatóak és szorongást keltőek, mintha egy horrorjátékba csöppentünk volna – innen viszont csak az olvassa tovább a bekezdést, aki nem fél, hogy elrontom az amúgy nagyon erős élményt – A történet előrehaladtával lassan lehull a lepel: Sofia, a főszereplő valójában nem egy gyermek, hanem egy idős, demencia által sújtott nő, akinek éppen az elméjében játszódik a történet. A „furcsa férfi” pedig a férje, Roger, aki mindent megtesz, hogy méltósággal és szeretettel ápolja feleségét. A történet tragikus szépsége abban rejlik, ahogyan fokozatosan feltárul, milyen nehézségekkel küzdenek mindketten – a mindennapi feladatok is komoly kihívássá válnak, a múlt és jelen összefolyik, az identitás és a korábbi egyensúly megbillen.

A megvalósítás szakít a hagyományos point & click interaktív novellákkal: a játék mechanikái nemcsak a történetmesélés szolgálatában állnak, hanem aktívan hozzájárulnak a karakter belső világának megértéséhez. A minijátékok – például kézmosás, fogmosás vagy egy egyszerű ajtónyitás – mind frusztrálóan kódolt, címke nélküli gombokat tartalmaznak, amiket a játékosnak ki kell tapasztalnia. Többször előfordul, hogy a funkciók és szimbólumok nem egyértelműek, ezáltal a zavart és kétségbeesést még intenzívebben érezzük. Máskor különféle absztrakt szimbólumokat kell helyes sorrendben, időre kattintani, ami tovább mélyíti az elbizonytalanodás érzését. Ez azonban soha nem válik igazán igazságtalanul nehézzé, minden bonyolultabb feladat egy újabb lépés a főszereplő állapotának mélyebb megértéséhez, az and Roger pedig mindezt empatikusan és érzékeny módon tálalja.

A vizuális világ letisztult, kézzel rajzolt, két- vagy háromszínű árnyalatokra épül, minden fejezetnek megvan a maga egyedi hangulata, miközben az életlen körvonalak, elmosódott részletek is a mentális zűrzavarra rezonálnak. A színek drámai módon változnak, tükrözve a hősnő lelki állapotának hullámzásait. A játék zenéje hol könnyed, hol elnyomó, vannak kifejezetten kellemes, boldog dallamok, de néhány jelenet alatt kifejezetten szorongást keltő hangok és zörejek is hallhatók. Ezek ügyesen támogatják a cselekményt és erősítik a narratívát. Technikailag remek a cucc, Switch 2-őn legalábbis kétszer végigjátszva nem találkoztam egyetlen hibával sem.

Az and Roger nem egy könnyű játék, sem témáját, sem élményét tekintve. Az alkotók mesterien teremtik meg az együttérzés, a lehangoltság, a félelem, az öröm és az elfogadás különböző árnyalatait, mindezt tömören, egyetlen órába sűrítve. A lecsupaszított stílus és közvetlen játékmenet lehetőséget ad arra, hogy a játékos valóban beleélje magát a karakter helyzetébe. Bár az első percekben kényelmetlen és nehéz lehet az azonosulás a hősnővel, a játék lezárására garantáltan könnyet fog csalni a szemekbe. A játék által nyújtott kb. 1 órányi tartalom merész, szívszorító, művészi kaland, egy interaktív novella, amiben minden elem a mondanivalót szolgálja. Aki kedveli az érzelmekre építő, elgondolkodtató játékokat, annak ez egy kötelező darab. Elképesztő, hogy egy ilyen rövid, puritán élmény mennyire mélyre tud hatolni. Csak azt ajánlom legyen kéznél néhány zsebkendő.

Értékelés: 9/10
Fejlesztő: TearyHand Studio
Kiadó: Kodansha
Platform: PC, Nintendo Switch

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed