Friss Hirek

Az iváncsai akkugyár „nem tervezi” a saját alkalmazásban lévő magyar munkavállalók elbocsátását

Váratlanul több száz dolgozót küldtek el pénteken egy dél-koreai cég iváncsai akkumulátorgyárából – tudta meg az RTL Híradó. Mint kiderült, 609 dolgozót, kizárólag kölcsönzött munkaerőt érint az intézkedés, mindnyájan külföldiek. A gyárat kérdeztük a részletekről és az okokról, valamint a gyárban a dolgozók érdekképviseletét ellátó Magyar Vegyipari Dolgozók Szakszervezeti szövetségének elnökét is megkerestük.

Ha nincs bevétel

A szakszervezet 2,5-3 éve van jelen az SK On Hungary Kft.-nél, együttműködő a kapcsolat a menedzsment és az érdekképviselet között, tárgyalunk a bérekről, ha problémákat tárunk fel, azokat a munkáltató igyekszik kezelni – mondta elöljáróban a szakszervezet elnöke, Székely Tamás.

De miért küldenek el több száz főt a még csak tesztüzemben működő iváncsai akkumulátorgyárból – kérdeztük a szakszervezeti vezetőtől. Megtudtuk, hogy van kapcsolat az éppen zajló bértárgyalás és az iváncsai elbocsátások között. Az SK On Hungary Kft. komáromi gyárában lesz bérmegállapodás a szakszervezet és a cég között, Iváncsán viszont nem. Ennek oka, hogy az iváncsai gyárnál másfél hete kezdődött bértárgyaláson csak a pótlékok és béren kívüli juttatások emelésére tett ajánlatot a munkáltató, az alapbért azonban nem akarják emelni, és ezt a szakszervezet nem fogadta el.

Az iváncsai gyár ezt azzal indokolta, hogy még nem indult el a tömegtermelés, vagyis nincs bevétel. Erre hivatkozva építik le a jelenlegi létszámot is, de a szakszervezetnek azt ígérték, hogy a létszámcsökkentés csak a kölcsönzött dolgozókra fog vonatkozni. Egyfajta kompromisszumként a saját dolgozók megtartását kínálta fel a cég cserébe azért, hogy nem lesz béremelés. De mivel a szakszervezet részéről nem fogadható el, hogy ne legyen béremelés, ezért nem született bérmegállapodás.

Székely Tamás szerint azért nem tudott megindulni Iváncsán a tömegtermelés, mert a nyugat-európai elektromosautó-gyártás leült. Hasonló véleményen volt Bod Péter Ákos közgazdász is, aki az RTL-nek nyilatkozva arról beszélt, hogy a leépítés mögött az állhat, hogy Európában a vártnál kevesebb elektromos autót adnak el.

A gyár megkeresésünkre szintén azt írta, az elbocsátások oka a szakszervezet által is megfogalmazott állítás, vagyis hogy az elektromos járművek iránti kereslet globálisan lelassult, ami a gyártási mennyiségek rugalmas kiigazítását teszi szükségessé. Ennek megfelelően a szerződés felbontásáról értesítették a munkaerő-kölcsönző ügynökséget. Hozzátették,

külföldi vendégmunkásokat alkalmaztak, hogy a termelési tervekhez igazodva megkönnyítsék a rugalmas munkaerő-gazdálkodást.

Hangsúlyozták, hogy a szerződésnek megfelelően és szabályosan eljárva értesítették a munkaerő-kölcsönző ügynökséget a szerződésbontásról és 609 külföldi vendégmunkás kikölcsönzését szüntették meg. Jelenleg nem tervezik több ideiglenesen bérelt munkavállaló szerződésének megszüntetését. Megerősítették, amit a szakszervezet is mondott, vagyis hogy a közvetlenül alkalmazott magyar munkavállalók elbocsátását nem tervezik.

Már fullon lehetett a létszám

Azt viszont kérdés Székely Tamás szerint, hogy ha még csak tesztüzem zajlott, és nem indult meg a termelés, akkor miért vettek fel annyi embert, amennyi a termeléshez kellett volna. Novemberben a gyár azt írta lapunknak, hogy előzetes terveik szerint a tömeggyártás elkezdésekor 3000 főt foglalkoztatnak majd. Márpedig mostanra bőven meglehetett ez a létszám.

Az Opten márciusi adatai szerint az SK On Hungary Kft.-nél 2938-an dolgoztak (saját foglalkoztatásban). A szakszervezeti vezető szerint azonban ehhez még hozzájönnek a kölcsönzött dolgozók, akik mintegy kétezren lehetnek. Úgy tudja, Iváncsáról valószínűleg több mint ezer kölcsönzött dolgozót fognak elküldeni. A kölcsönzöttek zömében harmadik országbeliek (közöttük vannak kirgizek és ukránok is) a szakszervezet tudomása szerint, de kis létszámban vannak köztük magyarok is.

Mint megtudtuk, a saját alkalmazottak között nem csak magyarországi magyarok, hanem magyar ajkú szlovákiai dolgozók is vannak. A szakszervezetbe csak saját dolgozók léptek be, kölcsönzöttek nem. Ha valóban úgy történtek a dolgok, ahogyan az RTL-nek megszólaló dolgozók elmondták (váratlanul közölték velük, hogy ki vannak rúgva), akkor az a szakszervezeti vezető szerint elfogadhatatlan, a céges belső kommunikáció, a középvezetők súlyos hibája lehet. De úgy véli, a kölcsönzőcégek sem állhatnak ilyen szempontból a helyzet magaslatán.

Hogy váratlanul érhette a gyárban dolgozókat a leépítés híre, azt jól jelzi a toborzás hirtelen befagyasztása is. A Világgazdaság május 1-jén az SK On tobrozóoldalára hivatkozva számolt be arról, hogy a cégnél elérték a kívánt létszámot, feltöltötték az összes meghirdetett álláshelyet, illetve hogy emiatt felfüggesztik a toborzást. Utóbbi lépés a portál szerint váratlan volt, mert március végén is voltak még nyitott állások (például karbantartó, automatizáló technikusi), április végén pedig létesítményüzemeltetési mérnöki, logisztikai mérnöki és asszisztensi munkaköröket is hirdettek.

Ezek szerint a toborzás felfüggesztése után nem sokkal dönthettek a leépítésekről, hiszen a szakszervezet másfél hete, a bértárgyalások során szerzett tudomást arról, hogy a kölcsönzött dolgozók közül több mint ezer embert küldhetnek el. A szakszervezeti vezető arra számít, hogy ha elkezdődik a termelés, akkor elkezdik majd visszavenni a kölcsönzött dolgozókat. Kérdésünkre hozzátette, hogy a már termelő komáromi gyárban nem fenyeget a leépítés veszélye.

A keresletcsökkenés áll a háttérben

Az RTL-nek is azt mondta a gyár, hogy az elektromos járművek iránti kereslet visszaesése miatt kellett elküldeni munkásokat az iváncsai akkumulátorgyárból. Jelezték azt is, hogy ha a globális kereslet lassul, akkor az az akkumulátorgyártás csökkenéséhez vezet.

Paczolay Máté külügyi szóvivő hétfőn este az MTI-n keresztül azt közölte, hogy egyetlen magyar munkavállalót sem érintenek az SK Innovation elbocsátásai. Hozzátette, az SK Innovation gyárában egyelőre próbaüzem zajlik, és eközben átmeneti keresletcsökkenést tapasztalak a világpiacon, ezért döntöttek a munkaerőkölcsönzésen keresztül foglalkoztatott külföldi munkások elbocsátása mellett. A döntés a vállalat saját alkalmazásában álló munkavállalóit nem érintette, az elbocsátottak kizárólag harmadik országbeli dolgozók voltak – szögezte le.

A kormány bőkezűen támogatta az iváncsai beruházást

A 2021. januárjában bejelentett mintegy 680 milliárd forintosra taksált iváncsai akkugyári beruházáshoz egyedi kormánydöntéssel (ekd) több mint 55 milliárd forint támogatást kapott az SK On 2021 decemberében. Létszámvállalás nem kapcsolódott ehhez a kormányzati támogatáshoz (új eszközalapú szerződés megjegyzést kapott). Ezen kívül a kormány aktívan támogatta azokat az infrastrukturális beruházásokat is, amelyek ahhoz kellettek, hogy a gyár majd képes legyen dolgozni – adtak pénzt például útépítésre (40 milliárd forint), és a víziközműre (2,6 milliárd forint) is.

Paczolay Máté azt is kiemelte, hogy a jövő az elektromos autózásé. Azon országok gazdaságai lesznek a legerősebbek, ahol a jövő iparágának legnagyobb gyárai épülnek, pont olyanok mint az SK Innovation iváncsai üzeme – tette hozzá. A külügyi szóvivő azt mondta, a zöldenergia a gazdaság, a magyar gazdaság jövője is. Az RTL Híradó idézte Szijjártó Péter tavalyi megszólalását, amikor a külügyminiszter többek között azzal érvelt az akkumulátorgyártók betelepítése mellett, hogy ahova ezek a cégek települnek, ott lesz majd munkahely, és gazdasági növekedés.

Az iváncsai akkumulátorgyárat üzemeltető dél-koreai anyavállalat legutóbbi negyedéves jelentése már jelezte a nehézségeket az akkumulátoriparban, írta a Portfolio. Az Iváncsán történtekről Győrffy Dóra közgazdász, a Corvinus Egyetem oktatója a Népszavának azt mondta, az elektromos autók iránti kereslet csökkenése ahhoz köthető, hogy kifutottak a vásárlást ösztönző állami támogatások.

Kapcsolódó
Iváncsa ómen a magyar gazdaságnak
A kormány húzóágazatnak szánta a gyengélkedő szektort.

The post Az iváncsai akkugyár „nem tervezi” a saját alkalmazásban lévő magyar munkavállalók elbocsátását first appeared on 24.hu.


Exit mobile version