Egy jó formatervet három fontos dolog jellemez. Egyrészt érzelmeket vált ki az emberekből, másrészt kiállja az idő próbáját, illetve kellően egyedi. A 2020-ban bemutatott Formentor mindháromnak kiválóan megfelel, hiszen még ma is frissnek hat, ezt pedig az eladások is bizonyítják, ugyanis a legtöbb piacon ez a legkelendőbb a Cupra palettájáról. A fentiek alapján simán „elsumákolhatta” volna a ráncfelvarrást a Cupra, mégis alaposan átszabták a Formentor külsejét.
Kitűnik a tömegből!
A Cupra új formanyelve alapján minden egyes modell úgynevezett cápaorrot kap, így nem meglepő, hogy a Formentort is ebbe az irányba vitték el. Ízlés kérdése, kinek melyik verzió tetszik jobban (az előző, vagy az új), viszont az kijelenthető, hogy a crossover vesztett egy kicsit az egyediségéből, ugyanis mostantól hasonló frontrésszel készül, mint a Leon, a Tavascan, vagy épp a frissen bemutatott Terramar. A ráncfelvarrás előtti változathoz viszonyítva kisebb lett a hűtőmaszk, így az embléma a motorháztetőre költözött. A jellegzetes nappali menetfényt három darab háromszög váltotta. Hátul szintén módosítottak a márkajelzésen, immár a Formentoron is világít, de a lámpatestekben is megjelennek a már elöl említett háromszögek.
Utastér, autósport rajongóknak
A sportos, kihívó külső egy sokkal visszafogottabb belsőt rejt, persze amolyan Cupra módra. A frissítéssel nem sok minden változott, a 12 colos multimédiás érintőképernyőt egy 12,9 colosra cserélték, illetve a középkonzolon történt némi változás, de a kezelőszervek elrendezése nem változott. Továbbra is a kormányon található az indítógomb, mellette az üzemmódválasztó, amely egy nem is annyira rejtett utalás a márka motorsportos identitására.
A tesztautóba nagybetűs kagylóülések kerültek az első sorba, amelyekben minden megtett kilométer élmény. Nem csak az anyaghasználatuk, de a tartásuk is kiváló, sőt, külön plusz pont, hogy kellően mélyre lehet őket állítani, így – már amennyire egy crossoverben ez lehetséges – az üléspozíció is versenyautós. Hátul sem kényelmetlenek a fotelek, a térkínálat is rendben van, a csapott tetővonal ellenére a felnőttek számára is ideális. Az egyetlen negatívum a csomagtér helykínálata lehet. A konnektoros hibrid kivitelben mindössze 345 liter áll rendelkezésre az akkumulátor miatt (a sima belső égésű motoros verziókban ez 450 liter), de egy kollégiumi beköltözést még így is simán megoldottunk vele, úgy, hogy 4-en utaztunk az autóban.
Környezetbarát, de már zöld rendszám nélkül
Motorfronton a Cupra nem kockáztatott, és igyekszik a lehető legszélesebb vásárlóréteget kiszolgálni. Éppen ezért a frissített Formentor a tisztán elektromos meghajtás kivételével mindenféle hajtáslánccal elérhető – bizonyos piacokom még dízelmotorral is. A tesztpéldány konnektoros hibridként érkezett hozzánk, amelynek szívét 1,5 literes, négyhengeres TSI benzines erőforrás adja 177 lóerővel és 250 newtonméterrel. Ehhez társul a 114 lóerős villanymotor 330 newtonméterrel, valamint a 25,8 kilowattórás akkumulátor. A rendszerteljesítmény 272 lóerő és kerek 400 newtonméter, a márka adatai szerint pedig a második generációs PHEV rendszer 108-119 kilométer közötti emissziómentes hatótávot képes biztosítani. Jól hangzik, de mi igaz mindebből?
Bár a tesztpéldány még zöld rendszámot kapott, sajnos szeptembertől egyetlen plug-in hibrid modell sem részesül különleges bánásmódban, így a Formentor sem. A crossover szempontjából ez különösen fájó, ugyanis bőven hozza a Cupra által megadott emissziós hatótávot. A tesztidőszak alatt simán megtettem vele 114 kilométert a benzinmotor nélkül, úgy, hogy ebben 28 kilométer országút is volt, így urbánus környezetben még több kihozható belőle. 11 kilowattal 2 és fél óra alatt tölthető fel 0-ról 100 százalékra az aksi, de fontos újítás, hogy immár 50 kilowattal is tölthető a telep. Ebben az esetben 26 perc is elegendő a villanyos hatótáv visszanyeréséhez. Nem csak a környezetünk, a pénztárcánk is örülni fog, ha 25,8 kilowattórás akkupakkban rendszeresen van villany, ugyanis, ha csak a benzinmotor hajtja az 1,7 tonnás saját tömeggel rendelkező Formentort, akkor az étvágya 7,9 liter is lehet 100 kilométerre vetítve (a gyártó állítása szerint 5,6-6,1 l/100 km ez az érték).
Az érmének két oldala van
A Cupra gomb a kormányon nem csak egy jópofa dísz, jelentősen befolyásolják az autó viselkedését a különböző üzemmódok. A Comfort egy könnyen kezelhető, nyugodt autót varázsol a Formentorból, lágyabb futóművel, és mérsékelt gázreakcióval. Azonban, a márkáról elnevezett üzemmódba kapcsolva egyértelművé válik, nem csak színház a sportos megjelenés. A kormány és a futómű felkeményedik, illetve a gázpedál is hamarabb reagál. Hiába az akkumulátor miatt nagy saját tömeg, szépen íven lehet tartani az autót, a kasztni nem billeg a kanyarokban, könnyű elfelejteni, hogy egy 1,7 tonnás crossoverben ülünk. Ami a hátránya, az egyben az előnye is: a villanyos rásegítés miatt a kanyarokból is kiválóan lehet vele kilőni, a 0-100 km/óra gyorsulás 7,2 másodpercet vesz igénybe.
Az élménynek ára van
De mennyit is kérnek mindezért? A Cupra konfigurátorában 13 778 770 forinttól indul Formentor, viszont a VZ felszereltségi szint a konnektoros hibrid hajtással máris 20 millió fölé emeli a vételárat. A tesztpéldány esetében a Extreme lite csomag – amelynek többek között a kagylóülések is a részei – a panoráma üvegtető, a 19 colos felnik, illetve a töltőkábelek további 5 millió forintot dobnak a végösszeghez, így a fotókon szereplő jármű 24 695 000 forintot kóstál. Ebből jelenleg a Cupra 1,5 milliót enged, ahogy minden más verzióból is.