Fico nem hajlandó szóba állni négy szlovák médiummal, mert szerinte azok nem tájékoztatják valósághűen a nyilvánosságot

Robert Fico szlovák miniszterelnök felfüggesztette a kommunikációt néhány szlovák médiummal, amíg azok nem teljesítik a törvényben előírt kötelességüket – tájékoztatta a szlovák kormányhivatal a TASR hírügynökséget hétfőn. A döntés a Markíza kereskedelmi televízióra, az Aktuality.sk hírportálra, illetve a Sme és a Denník N lapokra és hírportálokra vonatkozik – melyekről az MTI beszámolója nem felejti el megjegyezni, hogy azok részben külföldi tulajdonosi háttérrel rendelkeznek, valamint liberálisként tartják őket számon.

Fico kijelentette, hogy tiszteletben tartja a törvényt, mely kötelezi a hatóságokat, hogy tájékoztassák a médiát tevékenységükről. A törvény – mely a médiumokra is vonatkozik – célja, hogy garantálja a nyilvánosság valós, átfogó és időszerű tájékoztatását. Ennek azonban a miniszterelnök szerint az említett médiumok az új koalíciós kormány megalakulása óta nem tesznek eleget. Szerinte ezen médiumok ellenségesen viselkednek különösen az új szlovák kormánnyal és annak miniszterelnökével szemben. Az ellenséges attitűdöket Fico szerint jól mutatja, hogy a médiumok elsősorban hamis, hiányos információkat tesznek közzé, más információkat pedig eltitkolnak.

Reakciók

A Denník N publicisztikája szerint Fico nem merte meglépni azt, amit korábban belengetett. A lap magyar oldalán, a Napunkon múlt hét kedden arról lehetett olvasni, hogy Fico bejelentette, felülvizsgálja az említett médiumok engedélyét, amely a kormányhivatalba való belépésre jogosítja fel a sajtó képviselőit. Addig is a kormányhivatalban nem kívánatos vendégnek titulálta a sajtó munkatársait.

Fico már 2016-ban „mocskos, szlovákellenes prostituáltnak” nevezte az újságírókat. Az Aktuality főszerkesztője a múlt heti felülvizsgálatról tett bejelentés után azt mondta, „a negyedik Fico-kormány nem magabiztos és bátor, ahogy azt a miniszterelnök állítja”, hanem „gyáva és bosszúszomjas”, és ezért „keresi a belső ellenséget”.

A Denník N publicisztikája szerint a háttérben az áll, hogy a miniszterelnök szeretné megosztani a társadalmat, hogy ezzel akarja mobilizálni elhivatott követőit és fenntartani támogatásukat, hogy hatalomban maradhasson.

A Napunk szerint a Markíza egyik híradója kicsapta a biztosítékot a kormányfőnél, miután az egyik riporter felhívta a figyelmet az új kormány egyik teljesítetlen kampányígéretére. Felmerült, hogy Fico az állami reklámszerződésekkel próbálja majd megszorongatni a kereskedelmi televíziót. Arról beszélt, hogy megvizsgálja azt a „több mint 26 millió eurót, amit a Markíza az előző kormányoktól kapott”.

A lap megjegyzi, hogy a csatornán az előző kormányokkal együtt a korábbi Fico-kabinet is hirdetett. Bár a csatorna reklámbevételeinek nagyobb részét az állami Tipos lottótársaság teszi ki, a Markíza éves bevételeinek ez csupán töredékét jelenti, így a szerződés megbontása nem lenne akkora érvágás számára – a Tiposnak azonban már annál inkább.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed