Friss Hirek

Forma-1: rég volt ilyen izgalmas, de nem ezért lőtt ki a csapatok értéke

Nagyon is jót tett a költségplafon a száguldó luxuscirkusznak. Meg tudná-e venni Mészáros Lőrinc a Ferrari F1-es istállóját? Lista a legértékesebb Forma-1-es csapatokról.


A LEGÉRTÉKESEBB FORMA-1-ES CSAPATOK 2025-ÖS RANGSORA ÉS A RÉSZLETES ADATOK ITT.

A nagy áttörés

Amikor múlt héten kiderült, hogy Toto Wolff, a Mercedes Formula–1-es csapatának milliárdos csapatfőnöke előrehaladott tárgyalásokat folytat arról, hogy kisebbségi részesedést adjon el a szintén milliárdos George Kurtznek (a CrowdStrike kiberbiztonsági cég társalapítójának), az a lehető legegyértelműbb jele volt annak, hogy a sportág új pénzügyi sebességfokozatba kapcsolt.

A megállapodás értéke – nagyjából 6 milliárd dollár, ennyit ér a Chicago Bulls is – 58%-kal magasabb, mint a Forbes két évvel ezelőtti értékelése, és a Mercedest a világ legértékesebb sportcsapatai közé emelte.

Ezzel az értékkel az istálló egy összesített sportlistán megelőzne:

Ez sem volt elég az első helyhez, az ugyanis továbbra is tűzpiros.

A sport történetének legikonikusabb csapata, a Ferrari, a Forbes becslése szerint ma 6,5 milliárd dollárt ér. Ez forintban 2164 milliárdot jelent, vagyis a leggazdagabb magyar, Mészáros Lőrinc nem tudná megvenni a csapatot akkor sem, ha minden vagyonát erre áldozná.

A teljes mezőnyt nézve az F1 mind a tíz csapata legalább 1,5 milliárd dollárt ér – ezt a szintet két éve még csak négy csapat érte el. Az átlagos értékelés 89%-kal emelkedett 2023 óta.


Mi áll az értéknövekedés mögött?

Bármennyire is furcsa, a gyorsan emelkedő értékelések leginkább a 2021-ben bevezetett költségplafonnak köszönhetők. A rendszer nagyjából 170 millió dollárban maximálja a fejlesztéshez és autóépítéshez kapcsolódó kiadásokat – ez fékezte meg az évtizedek óta tartó költekezési versenyt, amelyben a topcsapatok költségvetése gyakran 400 millió dollár fölé emelkedett. A nagy költekezők visszafogása pedig látványos eredményeket hozott:

A presztízs mellé felzárkózott az Excel is, így már egyre több befektető akar belépni az F1-be – olyannyira, hogy a Red Bull állítólag egy 2,3 milliárd dolláros ajánlatot is visszautasított már, amit fiókcsapatáért, a Racing Bulls-ért kapott.

Fotó: Mark Thompson/Getty Images

Hogy a csapatok értéke tényleg meredeken nő, azt jól mutatják a tranzakciók is.

A Forbes szerint az F1-csapatokat jelenleg átlagosan az éves bevétel 8-szorosán árazza a piac, 2019-ben ez az érték még csak 2,3-szoros volt.

A Forma-1-be visszatér a Ford és érkezik az Audi, de nemcsak a nagy autógyárak látják a lehetőséget, 2026-ban beszáll a Revolut is. A lista szócikkeiben a csapatok pénzügyi adatai mellett erről is olvashatsz.

The post Forma-1: rég volt ilyen izgalmas, de nem ezért lőtt ki a csapatok értéke appeared first on Forbes.hu.


Exit mobile version