Szörnyen káoszos volt a légiközlekedés idén nyáron, a legdurvább horrorsztorik főszereplői és áldozatai napokban mérték a késéseket. De mégis: mennyibe kerülne kikerülni minden sort, minden torlódást és technikai leállást? Hogyan lehet magángépet foglalni, és még anyagilag is jól kihozni az utazást? Kurta Joe-val, a Call A Jet magánrepülő brókercég ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.
Magángéppel kikerülhető a reptéri horror? Ez nyilván a legfontosabb kérdés azoknak, akik már nagyon unják a rendszeres járatkéséseket, és a légitársaságok hárításait. És Kurta Joe szerint alapvetően két dologtól függ a válasz: hol és mikor.
Amikor magángépet foglal az ember, akkor a brókere egyrészt lefoglalja magát a gépet, személyzetet az útra, de foglal leszállási és felszállási időablakokat is az indulások és az érkezések idejére. Tehát a fapadosok szofisztikált, sok helyen megcsúszásra alkalmas rendszeréből mindössze két elem marad meg – ezek miatt kialakulhat késés –, de a klasszikus repülőtéri kapacitászavar és a „már eleve késve érkezett gép” problémája sem fordulhat elő.
A reptereken hömpölygő tömegtől, a becsekkolás és a hosszú, körülményes biztonsági ellenőrzéstől sem kell tartanunk. Maga a reptéri adminisztráció maximum két percet vesz igénybe, ha a megbeszélt indulást tartani szeretnénk, akkor a bróker szerint 15 perccel az indulás előtt bőven elég megérkezni.
De istenigazából késhetünk is, ha épp úgy alakult a napunk: a gép megvár.
Mi bajunk lehet?
Az egyik problémás helyzet az, ha nincsen szabad gép. Ez a legtöbbször nem azt jelenti, hogy egyáltalán nincsen, hanem azt, hogy a megadott távolságra és létszámra nem a legjobb, legoptimálisabb gép kerül kiválasztásra. Ez vagy egy kicsit kényelmetlenebb, vagy egy kicsit drágább opciót jelent.
A másik probléma az időablakok szűkössége. Ez elég ritka, de azért szezononként párszor előfordul, például Monacóban a Formula-1 nagydíj körül, vagy idén Párizsban, az olimpia heteiben. Ilyenkor közeli repterekre érdemes átbookolni és onnan taxival folytatni az utat.
Kurta Joe szerint egyik sem gyakori probléma, az időablakokból Budapesten sosincs szűkösség és azért a gépekből is tud találni az ember jókat. Ettől még
magángépet foglalni ugyanúgy előre érdemes, mint fapados jegyet
– emelte ki a bróker. Ha pár hónappal előre megvan az úticél és a dátum, akkor sokkal jobb áron foglalhat az ember, kényelmesebb géppel, jobb időpontokban utazhat.
A cégről
A Call a Jet brókercég 2008-as németországi indulása óta a magánrepülő-közvetítők piacán belül a megfizethetőbb szegmensben dolgozik. A Kurta család, Joe és Yuliya mikrovállalkozása 2018 óta Budapesten is jelen van, bár ügyfeleik még mindig többségében külföldiek.
A Call a Jet brókerein keresztül körülbelül 12 ezer repülőgép közül foglalhatunk, a kisebb propelleresektől az utasszállítókig széles választék elérhető náluk.
Van ára
A Call A Jet weboldalán bookolt utak árai transzparensen elérhetők, ezekből csemegéztünk, hogy nagyjából megértsük, illetve átérezzük a magánrepülés árképzését.
Ökölszabály szerint egy teli magángép fejenként egy last minute business class helyjegy árában foglalható, ezen az áron maximum a fenti két problémás szituáció dobhat egy keveset.
2024. augusztus 19-én indult haza egy hatfős társaság Splitből Budapestre egy Hawker 400-as kistestű magángéppel, ők 6950 eurót fizettek az útért. Ez a cikk megírásának pillanatában 2,73 millió forintot jelentett, ami fejenként 1158 euró, nagyságrendileg 455 ezer forint.
A Split-Budapest távolság a leggyorsabban az Austrian Airlines járataival érhető el, economy class jegyeket 250-600 euró körül (a magánutazás negyedéért-féléért), míg business class jegyeket 800-1500 euró között vásárolhatunk.
Nekik, amennyiben business class-on utaztak volna, akár olcsóbban is kijöhetett a magángépes kaland amellett, hogy sokkal gyorsabb is volt, hiszen át sem kellett szállniuk Bécsben.
Hawker 400
Cessna Citation Mustang
Egy romantikus kiruccanást is végigkövethettünk a legutóbb foglalt járatok oldalán. A brókercég két személyre foglalt augusztus 13-án Münchenből Olbiába, majd onnan másnap haza egy Citation Mustangot.
Ennek az ára egy fokkal borsosabb, 3495 euró volt fejenként egy útra.
Mivel a német nagyváros és Szardínia repterei között a Lufthansának van közvetlen járata – már 700 euró környékén meg lehetett volna oldani az utazást business class-on – elég drágának tűnik első blikkre a fuvar.
De természetesen van az a gyönyörű táj és az a társaság, amiért egy öt és fél milliós retúrjegy sem sok. (Szardínián például van egy hely, ahol nagyon sokáig élnek az emberek.)
Miért?
Kurta szerint három fő előnye van a magánrepülésnek, ami miatt ezen árak mellett is megérheti ez az utazási forma.
Gyors,
rugalmas,
privát.
Gyors: a reptéri káoszon túl is brutális időmegtakarítást jelenthet egy magánrepülőút, ha például olyan úticélunk van, ami kereskedelmi úton átszállással vagy akár azzal sem elérhető. Lehet ilyenkor akár horvát szigetekre vagy svájci síterepekre is gondolni, ahol a kompozást, és a szerpentinen történő vezetést is meg tudja spórolni az ember.
Rugalmas: késni is lehet, de akár korábban is indulhatunk, ha közbejön valami. Az utat törölhetjük, ha rossz idő van a megtervezett nyaralás helyszínén, vagy ha átszervezték az üzleti találkozót, percek alatt újraszervezhetünk mindent.
És természetesen: ha a privát szférád védelme számodra a legfontosabb szempont az utazástervezésnél, akkor is kézenfekvő megoldás a magánrepülés, hiszen nemcsak elkerülsz vele egy-egy nagyobb tömeget, de a kínváncsi tekintetektől sem kell tartanod.
Empty leg: nem feltétlenül mítosz, de van kockázat
A repülés szerelmesei, akik a cikk olvasásában eddig eljutottak, valószínűleg már hallották azt a kifejezést, hogy empty leg. De akik nem hallottak róla, azok is egyszerűen kitalálhatják, hogy az empty leg (magyarul üres járat) azokat a diszkont áron megvásárolható utakat jelöli, amik egy irányba már bookolva vannak, de onnan hazafelé még nincsenek: ilyenkor alapesetben a magángépek üresen repülnének vissza abba a hangárba, ahonnan útjukat megkezdték.
Az empty leg-ek árai jelentősen alacsonyabbak a személyre szabott járatok árainál, de még így sem „olcsók”. Nürnbergből New York-ba 69000 euróért van például 12 főre járat, Cannes-ból Firenzébe 4 főre 3490 euróért.
Jelentős diszkont, de ehhez pontosan igazodni kell mind az indulás és érkezés, mind az utasok létszámának tekintetében, hacsak nem szeretnénk még többet fizetni.
Kurta szerint nem feltétlenül éri meg az empty leg-ekre játszani, hiszen a programjainkat – legyen az a nyaralásunk vagy üzleti találkozó – akár
simán le is késhetjük, ha a rendes árat fizető utas magánrepülős tervei megváltoznának.
Mivel erre sem a brókercég, sem a vele kapcsolatban álló társaságok nem vállalnak garanciát, egy másik költségcsökkentésre alkalmas módszert is kidolgozott a magánrepülős szakma, ez a „átirányított üres járat”.
Az ügyfél Budapestről Párizsba szeretne repülni. A bróker az üres járatokat tartalmazó rendszerében talál egy járatot Pozsonyból Párizsba, amit lefoglal, a gép egy rövid üres szakaszon Pozsonyból Budapestre repül, majd az ügyféllel a fedélzetén Párizsba.
Az üres és átirányított járatokat legtöbbször azok a törzsvendégek veszik igénybe, akik akkor sem esnek pánikba, ha a járatukat törlik vagy átirányítják: ilyenkor egyszerűen kifizetik a normál charterárat egy akkor rendelkezésre álló repülőgépért.
Kurta szerint fontos, hogy ezekkel a kockázatokkal tisztában legyenek az ügyfelek, mert csalódást, rosszabb esetben sikertelen üzleti találkozót vonhat magával egy-egy lemondott empty leg.
The post Ha a fapados helyett magángéppel mentél volna, nem kellett volna ennyit vesztegelned a reptéren appeared first on Forbes.hu.