A múlt héten hosszú cikkben foglalkoztunk a MÁV 2024-es teljesítményével, és próbáltuk kideríteni, miért volt a korábbi időszakhoz képest is zűrzavarosabb tavaly a vonatközlekedés Magyarországon. Számos problémát érintettünk, ezekről a MÁV álláspontját is kikértük. Az államvasút sajtóosztálya egyetlen mondattal reagált tételes kérdéssorunkra: „A vasúttársaság határozottan cáfolja a kérdésekben megfogalmazott állításokat, azok nem felelnek meg a valóságnak.”
Ugyanakkor Lázár János építési és közlekedési miniszter január elején sajtótájékoztatót tartott, melyen több olyan megoldásra váró problémát is érintett, amiről lapunk beszámolt: így például a mozdonyflotta modernizálását, a leállított személykocsik felújítását. A tíz pontból álló vállalásait ismertető Lázár elismerte, hogy bőven akad tennivaló a MÁV körül. És ezzel – a lapunknak küldött tömör tagadó válasszal szemben – a cégnél is nyilvánvalóan tisztában vannak.
Ez derül ki például abból a hatósági kötelezésből is, amit az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) Vasút Hatósági Főosztálya küldött meg a MÁV-nak még tavaly decemberben. Ebben a minisztérium az alábbiakra kötelezi a vasúttársaságot:
Gondoskodjon a pályakarbantartásokra és a biztosítóberendezés-karbantartásra vonatkozó utasítások megújításáról és hatályba léptetéséről. Ennek folyamán legyen külön tekintettel arra, hogy a feladatok és a felelősségi körök egyértelműen azonosíthatók legyenek, továbbá „rögzítésre kerüljön, hogy az ellenőrzések során feltárt hiányosságok megszüntetésére és/vagy a hibák elhárításáig milyen intézkedés megtétele szükséges.”
Határidő: 2026. január 1.
Biztosítsa a munkaerő-utánpótlást a pálya- és biztosítóberendezés-karbantartásával foglalkozók esetén, hozzon létre az egész ország területére kiterjedő hatállyal a létszámnormáknak megfelelő álláshelyeket.
Határidő: 2025. december 31.
Biztosítsa a vasúti pálya- és biztosítóberendezés-karbantartáshoz szükséges tartalék alkatrészeket.
Határidő: 2025. október 30.
Gondoskodjon a vasúti pályakarbantartáshoz szükséges kisgépek beszerzéséről, és biztosítsa, hogy folyamatosan rendelkezésre álljanak a karbantartáshoz szükséges eszközök.
Határidő: 2025. október 30.
Alakítsa ki és vezesse be az ellenőrzéshez, karbantartáshoz szükséges vágányzárak rendszerét.
Határidő: 2025. január 31.
Készítsen intézkedési tervet az 1–5. pontban foglalt kötelezések végrehajtására, és azt küldje meg a vasúti közlekedési hatóságnak.
Határidő: 2025. január 31.
Írásban tájékoztassa a vasúti közlekedési hatóságot az 1–5. pontban foglalt feladatok végrehajtásának előrehaladásáról.
Határidő: minden hónap utolsó napja.
A minisztérium a dokumentumban részletesen meg is indokolta, miért követeli mindezt a MÁV-tól. Így derült ki, hogy a vasúti közlekedési hatóság a vasúti törvény rendelkezései alapján hivatalból
ennek keretében pedig helyszíni ellenőrzéseket folytattak a négy nagy fővárosi pályaudvaron. Ezen eljárás nyomán született meg a hét hatósági kötelezés.
The post Hét hatósági kötelezést írt elő Lázár minisztériuma a MÁV-nak egy nemrég zárult eljárás nyomán first appeared on 24.hu.