Horrorisztikus munkahelyi balesetekről ír a gumiipari szakszervezet, a Continental szerint ez nyílt zsarolás

Elbocsátják a Continental makói gyárából a magyar dolgozókat, akik a vendégmunkásokat tanították be – közölte az üzemben működő Gumiipari Szakszervezet november végén, mire a cég jogi lépéseket helyezett kilátásba az erről nyilatkozó szakszervezeti vezetővel szemben (nem először).

Radics Gábor, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség most nyílt levelet írt a Continental AG hannoveri vezetésének a gumigyárban tapasztalt visszásságokról, melynek szövegét lapunkak is elküldték. Ebben az áll: „A makói üzemnek sok gondja van, és úgy tűnik, ez ellen nem tettetek semmit az utóbbi 10 évben, aminek érdemi hatása lett volna.”, az elbocsátások híre azonban szerinte egyesítette a politikusokat a szélsőjobboldaltól a baloldalig.

„A következő téma még horrorisztikusabb lesz” – írja a szakszervezeti vezető a munkavédelmi helyzetről. Ezeket a példákat említi:

egy két évvel ezelőtti kézamputáció „teljes mértékben a munkáltató hibája volt, ami miatt a mai napig a nincs felelős és nincs felelősségre vonás”.
Egy házaspár tagjai 19 és 20 év rendkívüli túlterhelése miatt alkalmatlanná váltak a munkakörük betöltésére, de a munkáltató nem fizetett nekik munkabért az elmúlt évben, ezért el kellett adniuk házukat.
„Egy 21 éves munkás elvesztette a fél tüdejét, valószínűleg azért, mert a használt sikosítóanyag tömény füstjétől megbetegedett.”
„Egy másik gyanús eset – folytatja Radics –, hogy egy fiatal hölgy rákgyanús, aminek köze lehet a kémiai anyagokhoz, amiket a gyár területén használnak. Érvényes kockázatelemzés nélkül használt hígító és oldószer használata, valamint a nem megfelelő elszívás okozhatta a betegség kialakulását” – állítja a szakszervezeti vezető.

„A Continental szerintünk a legrosszabb munkaadó Makón, de azt meg végképp nem nézzük tovább, hogy megbénítják a barátainkat, testvéreinket, anyukáinkat, gyermekeinket, ti meg ezt hagyjátok! Ez az utolsó figyelemfelhívás, hogy lecseréljétek ezt a vezetést (ügyvezető igazgató, HR és ESH vezető), és felelősségre vonjátok őket. Elvárjuk ezután, hogy visszahívjátok a régi munkásokat, és elegendő kártérítést fizessetek a munkakörre alkalmatlan kollégáknak ezért a szörnyűségért! Végül tudnotok kell, semmi sem állíthat meg minket. De ha megoldjátok ezeket a problémákat, lecserélitek ezeket a vezetőket, és teljes paradigmaváltást látunk, a dolgozók és mi azonnal támogatunk benneteket ebben a nehéz helyzetben is. Ehhez meg kell becsülni a magyar munkásokat, akik elődjeitekkel együtt felépítették ezt a gyárat” – olvasható a levélben.

A Makói Gumiipari Szakszervezet nyílt levelével kapcsolatban a Continental a lapunkhoz eljuttatott nyilatkozatában azt írja, véleményük szerint a hivatkozott szakszervezet és vezetői (Radics Gábor, Hajdú Roland) személyes érdekeik, pozíciójuk létezésének igazolása érdekében évek óta folyamatosan támadják vállalatunkat kontextusból kiragadott információkkal, valótlan állításokkal és kitalált összefüggésekkel. Nyílt levelükkel szerintük nyíltan zsarolják globális felsővezetésüket, amit mélyen elítélnek.

„Hasonló lépéseikkel, vádaskodásaikkal véleményünk szerint a Makói Gumiipari Szakszervezet nem csupán a gyár hosszútávú működését lehetetleníti el, hanem a negatív hírveréssel, reputációnk rombolásával aktívan tesz telephelyünk fennmaradása ellen. Az évek során a sajtóban többnyire kritika és ellenvélemény nélkül megjelent féligazságaikat rendszeresen cáfoljuk, számos esetben akár hatósági vizsgálatokkal bizonyítjuk azok valótlanságát, de sajnálatos módon ekkorra a károkozás már megtörtént” – közölte a Continental.

Úgy folytatták, a kialakult helyzet tágabb megértéséhez nyilatkozatuk alábbi, részletes pontjai nyújtanak segítséget.

Makón a Continental három szakszervezettel dolgozik együtt. Fontos számukra, hogy a lehető legjobb kapcsolatot ápoljuk velük, hiszen sikeres együttműködésük hozzájárulhat munkatársaik elégedettségének növeléséhez. A három szakszervezetből kettővel rendszeresek a megbeszélések, egyeztetések és az évek során számos javaslatukat fogadtuk meg, építették be mindennapi működésünkbe, kollektív szerződésükbe.
Az említett három érdekképviseleti szervezet közül a Makói Gumiipari Szakszervezettel és képviselőikkel, Radics Gáborral, valamint Hajdú Rolanddal sajnálatos módon kimondottan nehéz az együttműködés. „Véleményünk szerint ők nem a dolgozók, hanem saját, személyes érdekeiket nézik és hangulatkeltő médiakampányaikkal csupán szakszervezetük és saját pozíciójuk létezését próbálják igazolni.”
A kimondottan nehéz szakszervezeti kapcsolat megértéséhez fontos tudni, hogy makói gyárunk többnyire dízel autókhoz állít elő alkatrészeket. Sajnálatos módon külső autóipari trendek – mint például dízel motorok arányának csökkenése és az elektromobilitás térnyerése – miatt ezen termékek iránt folyamatosan esik a kereslet, ezáltal pedig romlik gyárunk versenyképessége. A trendekre reagálva, a gyár jövőjének biztosítása érdekében vezetésünk számos lépést tett és tesz, melyek természetesen változásokat igényelnek működésünkben, beleértve dolgozóink mindennapi munkavégzését.
Ezen változásokra reagálva a Makói Gumiipari Szakszervezet higgadt, előremutató egyeztetés helyett esetek kiforgatásával, valamint szándékosan valótlan állításokkal támadja rendszeresen vállalatunkat. Az elmúlt években, hónapokban és hetekben is számos ilyen hangulatkeltő lépést tettek a nyilvánosságban. Jelenleg munkaegészségügyi esetek félremagyarázásával próbálnak megjelenni a médiában.
Konkrét esetek értelmezése előtt fontos kiemelni, hogy a Continental maximálisan törekszik arra, hogy a törvényi előírásoknak megfelelően működjön, ugyanakkor mint minden nagyvállalatnál, így nálunk is előfordulhatnak olyan esetek, amiket meg kell vizsgálni, írták. „Ezeket minden esetben megtesszük, számos esetben akár külső vagy hivatali szerv bevonásával. Az elmúlt két évben például öt szakszervezeti váddal kapcsolatban hoztak olyan döntést hivatalos szervek, melyek egyértelműen kimondják, hogy a szakszervezeti állításokkal ellentétben vállalatunk a törvényi előírásoknak megfelelően járt el. Ez véleményünk szerint kitűnően példázza, hogy érdemes fenntartásokkal kezelni a szakszervezet vádaskodásait.”

A nyílt levélben megfogalmazott esetek értelmezésénél a Continental szerint az alábbi információkat fontos figyelembe venni.

Sajnálatos módon néhány évvel ezelőtt valóban történt makói gyárunkban egy olyan munkahelyi baleset, ami maradandó károsodást okozott. Az esetet követően az érintett munkavállalónkkal peren kívül megállapodtunk és jelentős támogatást nyújtottunk rehabilitációja érdekében. Emellett gondoskodtunk arról, hogy hasonló eset a jövőben ne fordulhasson elő. Az érintett berendezés használatát megszüntettük és egy olyan részletes munkavédelmi projektbe fogtunk, amit a mai napig folyamatosan fejlesztünk

– fogalmaztak.

Úgy folytatták, a munkahelyi alkalmatlansági vádakkal kapcsolatban ismét megjegyezték, hogy a munkába történő visszatérés érdekében aktívan keresik az alternatív megoldásokat.

„Rehabilitációs folyamatunk során érintett munkatársainkkal személyesen konzultálunk a cégen belüli lehetőségeikről. Ennek eredményeképpen idén is több kollégánk úgy térhetett vissza hozzánk, hogy számukra az egészségügyi állapotuknak megfelelő munkakört találtunk. Azon munkatársainknak, akiknek nem találunk alternatívát, más munkakört, ott felajánljuk a lehetőséget, hogy a törvénytől pozitívan eltérve, anyagi támogatás mellett, közös megegyezéssel szüntessük meg a munkaviszonyt” – közölték.

A Continental szerint a fenti folyamatban két munkatársuk saját döntésük alapján nem kíván részt venni és nem fogadják el a fent említett, törvényi előírásoknál előnyösebb feltételeket sem. Fontos tudni továbbá, folytatták, hogy az egészségmegőrzés és a rekreáció érdekében minden kollégájuk számára egészségbiztosítási csomagot nyújtanak az egyik legnagyobb hazai magánegészségügyi vállalatnál – makói kollégáik ezen szolgáltatást Szegeden tudják igénybe venni.

Ezen túlmenően bátorítunk mindenkit, hogy keressenek minket bizalommal, ha bármilyen egészségügyi vagy szociális kihívással szembesülnek – amennyiben tudunk, segítünk. Tüdőbeteg munkatársunkkal kapcsolatban vagyunk, állapotával összefüggésben a mai napig munkahelyi megbetegedésre vonatkozó hivatalos jelzést nem kaptunk, csupán feltételezéseket, melyeket a szakszervezet nyílt levelében el is juttatott a sajtónak. Fontos kiemelni, hogy vállalatunk mindent megtesz a vonatkozó előírások betartása érdekében, a konkrét esetet pedig jelenleg is vizsgáljuk

– írták.

A levélben hivatkozott feltételezett rákos megbetegedéssel kapcsolatban megkeresést, hivatalos tájékoztatást nem kaptak. Az esetről sajnálatos módon csak a nyílt levélből értesültek. Várják az érintett munkatárs megkeresését, hogy az esetet kivizsgálhassák, zárták a nyilatkozatot.

The post Horrorisztikus munkahelyi balesetekről ír a gumiipari szakszervezet, a Continental szerint ez nyílt zsarolás first appeared on 24.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed