Friss Hirek

Igazi nyomozómunka zajlik egy restaurátorműhelyben

Nem meglepő, hogy a leletek állagromlásának hátterében a talajban vagy éppen vízben végbemenő természetes fizikai, biológiai és kémiai folyamatok, például a rothadás, korrodálódás állnak. „Ezeknek a tárgyaknak alig pár százaléka marad fenn érintetlenül, károsodás nélkül – indítja gondolatmenetét Szalontai Gizella, a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum restaurátora, miközben beljebb invitál a műhelyajtótól.

Forrás: Sarusi István

A számadat tükrében már aligha kételkedhetünk munkájának jelentőségében, hiszen a tárlókba már jóvalta szebb állapotú emlékek kerülnek.

Mi a restaurátor feladata?

A szakértő azt is előre leszögezi, hogy a konzervátor/restaurátor elnevezés egyes országokban nem ugyanazt a fogalmat jelenti. A konzervátor (latin: megóvó) múzeumok, egyéb gyűjtemények felügyelőinek, gondozóinak a címe, ám angolul a restaurátorokat (conservator) nevezik így. Ugyanezen a nyelven a restorer kifejezésnek pejoratív jelentése van – túlzásba vitt restaurálást jelent.

Restaurátorként munkájának célja nem más, mint

a kulturális örökséghez tartozó lelet állapotának megóvása, élettartamának meghosszabbítása, esztétikai, történeti integritásának megőrzése és helyreállítása olyan konzerválási-restaurálási eljárással, ami a jövőben biztosítja a tárgy fennmaradását, kutathatóságát, bemutathatóságát

– fogalmaz kissé pátoszosan a szakember. Mint láthatjuk, és mint munkafolyamatainak taglalásából megtudhatjuk, ez közel sem valósítható meg karikacsapás módjára.

Restaurálás alatt álló szarmata kori (Kr. u. 2-5. századból való) agyagedények, fazekak. Ragasztás után már a hiányosabbik is mutatósabbá, egyben hitelesebbé lesz.
Forrás: Sarusi István

Kezdve azzal, miért nem restaurálnak mégsem minden egyes leletet. „Mi, restaurátorok nem csak úgy hukk-mukk-fukk kezdünk hozzá a munkához, hanem megvizsgáljuk a kapott leletet – milyen állapotú, mennyire ritka –, és a régésszel, muzeológussal közösen eldöntjük, érdemes-e restaurálni azt. Például, ha a régész felhívja figyelmemet egy lelet jelentőségére, avagy saját kutatása érdekében kíváncsi olyasmire, amire csak a tárgy restaurálásán keresztül kaphatja meg a választ, akkor indokolttá válik a munka.

De azért sem kell mindenáron restaurálni egy tárgyat, mert van, mikor elég, ha eredeti állapotában őrizzük meg, ugyanis a későbbi kutatómunka szempontjából lényeges, ha minél több információ megmarad eredeti állapotának fenntartásával” – magyarázza Szalontai Gizella, hozzátéve: munkája egyáltalán nem ott kezdődik, ahol a régészé ér véget.

Ideális esetben minél hamarabb restaurátorasztalra kerülnek a tárgyak, noha megóvásukért már az ásatásokon dolgozók, így maguk a régészek és a földmunkákat végzők is sokat tehetnek, különösen rossz megtartású leletek esetén. Ennek egyik lehetséges módja, amikor abban a közegben hozzák be a maradványt, amiben rábukkantak – ezt latin kifejezéssel élve in situ, azaz a helyszínen, eredeti helyzetéből tarják számon a szakemberek.

Restaurálás alatt álló szarmata (kb. 1800-1500 évvel ezelőtti) fazekak edények és a földre helyezett, már konzervált, restaurált késő bronz-kori (Id. e. 1500-800 körül való hombár, azaz egyfajta urna, amit fejjel lefelé találtak Csabacsűdnél.
Forrás: Sarusi István

„Legyen szó mondjuk a nedves állapotban előkerülő szerves anyagokról (bőrről, fáról) amik száradásuk során visszafordíthatatlan károsodást szenvednek, zsugorodhatnak, törékennyé válhatnak, ezért konzerválásukig nedves állapotukat fenn kell tartani őket” – tudjuk meg a Szalontai Gizellától. Tárgyóvó és -helyreállító tevékenységének első fázisában dokumentál és fotózik a szakember: milyen mértékben károsodott, egyáltalán milyen anyagból, hogyan készít(he)ették a leletet. Eleinte ez valóságos nyomozati munka, aminek gyakorta nagyító és mikroszkóp a kelléke.

Még fogászati fúrót is használnak

Alapvetően három fő részre bontható a tárgyak kezelése: tisztítás, konzerválás és maga a restaurálás vagy esztétikai helyreállítás. Bekerülésük után Szalontai Gizella és minden restaurátor kollégája anyagok szerint csoportosítja a tárgyleleteket, de emberi és állatcsontok is külön kerülnek elhelyezésre. Ezeket a leleteket csak vizes mosással tisztítják, majd szárítást követően elcsomagolják. E formájukban később antropológusok és archeozoológusok vizsgálják a csontokat.

Bekerülési állapotban lévő, késő avar-kori, tehát a 7. század végéről, a 8. elejéről való üvegberakásos, bronzból készített boglárpár.
Forrás: Sarusi István

„Tárgyrestaurátorként első soron kerámiaanyaggal foglalkozom” – pontosít. „Autópályás ásatás lévén nagy mennyiségű leletre, elsősorban éppen ezekből, mármint csontból és edénytöredékből lehet a leginkább számítani.”

Hasonlóképpen a csontokhoz, a kerámiát is a mosóhelyiségbe viszik, ahol akár felületaktív mosószert, savat is tehetnek a vízbe. „Sok esetben nem lehetséges csupán vízzel megtisztítani a kerámiaedényeket, mert a földben lévő sók kivándorolnak a porózus kerámia felületére és meszes-karbonátos – víz-oldhatatlan – réteget alakítanak ki” – így Szalontai Gizella.

„Ilyenkor nagy körültekintéssel, de savat kell alkalmaznunk. Régebben sósavval végezték e munkafázist, ám ma már ez megengedhetetlen. Napjainkban inkább a sokkal lágyabb foszforsavval tisztítjuk az edényeket. Azonban így sem lehet mindent kezelni, vegyünk egy festett vagy mészbetéttel díszített edényt, amit tilos savazni, mert eltűnhet a díszítése. Ugyanígy nagyon gyenge tárgy esetében sem lehet ezt tenni” – teszi hozzá.

Szarvasi sírleletből származó, bronzból készült karperecek és gyűrűk. Datálásuk egyelőre kétséges. Pontosan ez az egyik olyan kérdés, amiért érdemes restaurálni egy-egy leletet – utána a történettudomány is többet tud erről is.
Forrás: Sarusi István

Olyankor különböző manuális eszközökkel, kefékkel, üvegceruzával, spatulával, bonctűvel, szikével végezi el e feladatot, persze csak addig a pontig, amíg nem sérül a tárgy. Akármilyen szokatlanul is hat, de a különböző méretű, anyagú fejekkel szerelt fogászati fúró vagy egy ultrahangos készülék is sokat segíthet a kíméletes, mégis a lehető legaprólékosabb tisztításban.

Kezdődik a kirakósozás

Tisztítás után a válogatóhelység asztalain kiterítve folytatják útjukat a leletek – immáron lelőhely és objektum szerinti egységekbe rendezve. „Tulajdonképpen leletek, edénytöredékek ezreiről beszélünk ilyenkor” – mutat körül, majd szemléletes hasonlattal élve így folytatja: kezdődik a puzzle-játék.

Színük, vastagságuk, díszítményük és készítésük során keletkezett egyedi kéznyomok jelei alapján illesztjük egymáshoz a töredékeket

– emeli ki.

Szintén segítséget jelent a kirakózáshoz, hogy külön szedi a talp-, az oldal- és a peremmaradványokat. Amint ezzel készen van, kezdődik az „összeragasztás”, kiegészítés, mindezt gipsszel.

Késő avar-kori (7. század végi, 8. elejei) ónozott Janus-arcú csörgő. E viseleti tárgy érdekessége, hogy díszítéséül két, egymással szembenéző arc szolgál. E parányi tárgy restaurálásakor semmilyen vegyszeres kezelés sem jöhetett szóba, ugyanis annyira érzékeny volt a bevonat, hogy megsínylette volna a beavatkozást.
Forrás: Sarusi István

Kiegészítésnél fontos kritérium, hogy mindhárom töredéktípusból lennie kell egy-egy darabnak, hogy láthatóvá, kikövetkeztethetővé váljon a tárgy profilja. Bármelyik elem hiányában csak hiteles analógia birtokában és a muzeológus egyetértésével lehet kiegészíteni a kerámiatárgyakat.

Bár nagyon régen natúr gipszet vettek igénybe, manapság már hozzáadott földszínű festékkel, az alaptest eredeti tónusához közelítőleg hasonlító felületet képeznek. Azért mindig kicsit világosabb a pótlás, hogy a szakemberek könnyen meg tudják különböztetni az eredeti és a modern részleteket.

Éppen ezen a viseleti díszen, övtartozékon, szíjvégen dolgozik Szalontai Gizella restaurátor. Egyelőre annyit tudni e parányi fémleletről, hogy késő avar kori, tehát Kr. u 4-5. századból való.
Forrás: Sarusi István

„Kiegészítéskor plasztilinnel vagy fogtechnikai viaszlappal veszünk negatív mintát az ép felületekről. Ezeket átfordítjuk a hiányzó részekre, majd rápakoljuk a bekevert gipszpépet” – vázolja a tárgyrestaurátor. „Amikor megköt, de még nem teljesen száradt ki a kiegészítőanyag, akkor kezdjük el faragni, hozzáigazítani a formához, miután 1 cm-es körben izoláltuk a pótlási részt, mivel utólag nagyon nehéz eltávolítani a pólusokba rakódott gipszet”. Mihelyst befejezték a pótlást, a kerámiatárgy restaurálása is véget ér.

Késő germán (4-5. századi) csontfésű, amitől korabeli tulajdonosa azért vált meg, mert fogai kitörtek, így már nem töltötte be funkcióját. E korban nem edényeket, hanem használaton kívüli kiszáradt kutakat, emésztőgödröket használtak szemetesnek – ezekben ilyen, és még ennél is értékesebb kincsek rejteznek.
Forrás: Sarusi István

A lehető legkisebb beavatkozás

Az eltávolítani szó nem véletlen, merthogy elsődleges követelmény a restaurálás visszafordíthatósága, ugyanakkor mára már mindenki előtt világos, hogy a konzerválás szigorú értelemben véve sohasem reverzibilis.

Ebből következik a második legfontosabb követelmény, hogy a restaurátor csak a legkisebb beavatkozást ejtse meg egy lelet eredeti jellegén

– világít rá Szalontai Gizella szakmájának alapvető elvein keresztül azok ellentmondására.

Nem kevésbé érdekes a fémleletek restaurálása, konzerválása sem, esetükben a tisztítás korrózió-eltávolítást fed. „Amikor korrózióról beszélünk, akkor ez alatt azt a folyamatot értjük, mikor is alkotóvegyületeire bomlik vissza a fémötvözet: ezek rakódnak le külső felületén. Sokszor annyira korrodáltak, és a környező föld anyagaival szennyezettek a fémleletek, hogy szinte nem is lehet felismerni, milyen tárgyak voltak valójában. Különösen igaz ez, ha vasból készült eszközzel van dolgunk.

Nem azonos párból származó, késő avar kori (8-9. századi) bronzfülbevalók restaurálás előtt (balról) és a folyamat végén (jobbra).
Forrás: Sarusi István

Ma már egyre inkább elvárás, hogy ne tisztítsuk meg teljesen a fémeket, mivelhogy így több információt tartunk meg eredeti voltukról. Kivéve persze, amikor aktív kloridról van szó, mert akkor a tárgy védelme élvez prioritást” – helyesbít a szakértő. Inkább a száraz és mechanikus tisztítás van előtérben.

Nagyon fontos a fémleletek előzetes feltáró tisztítása, lévén ennek hiányában könnyen sérülhet a fém, amennyiben egyéb – általában puhább fémből – betéttel, bevonattal díszítették. De nem kell ahhoz az imént említett, szaknyelven tausírozottként emlegetett leletnek lennie ahhoz, hogy könnyűszerrel galibát okozzon: tehát, ha már nemesfémeknél járunk, az ezüst oxidálódva roppant hasonló a bronzhoz, holott nem ugyanazzal az eljárással tisztíthatóak – keménységükből adódóan. Ekkor kerül elő a fogászati tisztító, a hozzá tartozó nagyítós lámpával, de szükség esetén ez utóbbi mikroszkóppal cserélhető ki.

Évekig tartó munka

Még mielőtt közellenséggé kiáltanánk ki a fémek oxidációját, jegyezzük meg, hogy a maga nemében hasznos is tud lenni. Mégis hogyan? Ez a réteg, egyfajta bevonatként óvja a fémleletet, különösen akkor, ha szervesanyag-maradványok (fa-, esetenként textildarabkák) is őrződtek meg vele. Tudvalevő, hogy a Kárpát-medence klimatikus viszonyaiban máshogyan ezek aligha maradhatnának reánk.

Gyakran olyan rossz megtartású, morzsalékos szerkezetű kerámia érkezik a műhelybe, mint amilyen ez a késő bronz-kori, 2800-3500 esztendős hombár (urnafajta) is volt restaurálás előtt. Ebben az esetben is a szilárdító szerrel való megerősítés jelentette a probléma megoldásának kulcsát. Jó példája ez a hombár az ásatáson in situ kiemelésnek. A régésztechnikus (Máthé Genovéva) ügyességének és leleményességének köszönhetően folpack fóliával sikerült a kerámia külső felületét körbetekerve úgy összetartani a tárgyat, hogy a belsejében maradt földdel együtt, a nagy súly ellenére, sérülésmentesen ki tudták emelni. A restaurátor műhelyben a hombár belsejéből óvatosan eltávolították a földet, átrostálták, és miután nem találtak benne semmilyen tárgyat, hamvasztás- és élelemmaradvány nyomait sem, elcsomagoltuk későbbi geológiai és biológiai anyagvizsgálatok céljából. Ezután minimális tamponáló tisztítást végeztünk, majd szerves oldószerben oldott akril alapú, szintetikus szerrel átitattuk, ami fizikailag megerősítette a gyenge, szétesésre hajlamos kerámiaanyagot.
Forrás: Sarusi István

Ám a leletek konzerválásánál máris hátrányba vált az eddigi előny, de erről inkább hallgassuk meg a szakma ismerőjét: „nagyon kell figyelni az ilyen leleteknél, ami leginkább viseleti darabokat, egészen konkrétan mondjuk szíjvéget jelöl. Többször találtam bőr- és textildarabkákat, amiket mikroszkóp alatt megfigyeltem, így képet kaptam a korabeli anyagmegmunkálási technikákról is ugyanúgy, mint arról, hogy lenből, kenderből, netán vászonból, vagy gyapjúból származik-e az adott darabka.”

Éppen a kutathatóság végett fontos az, hogy a korróziós réteg alatt megőrződnek szervesanyag-maradványok is. Igen ám, de egy extrémen korrodált fémleletről ki láthatja előre, hogy grátisz fa-, bőr- és szövetmaradványokra is számíthatnak konzerválás közben a szakemberek?

Ragasztásra vár ez a rómaiak, szarmaták idejéből, a 4-5. századból való köpűs lándzsa. Szerencsés módon nem csupán maga a vaseszköz, hanem famaradványok is átvészelték az azóta eltelt megannyi emberöltőt. Fémet nem saját anyagával, hanem műanyaggal illesztenek össze tartósan, hogy mindinkább elkerüljék a tárgy eredetijének károsodását.
Forrás: Sarusi István

Nem más, mint a röntgengép, amit az előzetes vizsgálatok során vethetnek be. Ha már tudják, mit rejt a gyakorta alig felismerhető, torz forma, máris tervezhetőbb a rozsdátlanítás, minek során nagy körültekintéssel kell megválasztani mind a tisztítási, mint a konzerválási metódusokat, hogy se a fém, se pedig a szervesanyag-tartozékok ne sínylődjenek.

Fémleletek esetében is a restaurálás következő lépése a konzerválás, majd a kiegészítés. Ragasztásra és kiegészítésre különböző műanyagokat használnak, amelyeket szintén színezhetnek, mint a kerámiák kiegészítésénél a gipszet.

Késő avar kori (4-5) századi griffes-indás viselet-, övtartozékok, szíjvégek.
Forrás: Sarusi István

„Régészeti fémtárgyak esetében sohasem alkalmazunk fémmel történő kiegészítést, mert elektrokémiai folyamatok indulhatnak meg, amik a tárgy pusztulását okozhatják” – hangsúlyozza a restaurátorhölgy. „Végezetül a fém felületén különféle bevonó anyagokkal védőréteget alakítunk ki, azért hogy elszigetelje a környezettől, műtárgykárosító anyagoktól, amik légköri szennyeződések, nedvesség egyaránt lehet, ezáltal nagyobb biztonságot nyújt az újabb korróziós folyamatok megindulása ellen.”

Bár még csak folyamatában tart a munka, az M44-es nyomvonalán talált leletek restaurálása több éves munka önmagában

– árulja el a szakértő, hozzátéve: segítséget egyedül a mosásban kap, a többi feladat rá hárul.

Itt zajlik a restaurátori munka java része. Miután egy másik helyiségben megmosták a leleteket – azokat, amik ezt lehetővé teszik, ide hozzák őket, majd szisztematikus válogatás, csoportosítás után indul a történelmi puzzle-özés. Jelenleg a terem közepén álló, munkaasztalra helyezett fogorvosi fúróval végez precíz tisztítást a restaurátorhölgy – ebben a lámpával kiegészített nagyítóüveg is segítségére van, de használhatna akár mikroszkópot is.
Forrás: Sarusi István

A kész tárgyak további sorsa már nem itt, a restaurátor-műhelyben dől el, hanem később, a múzeumban, ahol vagy raktárba, vagy – jelentősebb leletek esetén – kiállításokra kerülnek. Ettől kezdve minden múzeumi dolgozó, a múzeumigazgatótól egészen a takarítószemélyzetig a maga módján egyként felelős azért, hogy a tárgy ne romoljon tovább, így még nagyon sokáig kutatható, bemutatható legyen, de az már megint egy másik történet.

The post Igazi nyomozómunka zajlik egy restaurátorműhelyben first appeared on National Geographic.


Exit mobile version