Így jelentek meg hazánkban a közértek és az önkiszolgáló üzletek

Sorban állás a pultnál, majd a cetlivel a kasszánál, aztán a blokkal vissza a kért áruért. A nagyobb üzletekben egykor így nézett ki a vásárlás. A vevő többnyire nem fért hozzá az áhított portékához – közte állt a vitrin vagy a pult, no meg egy eladó. Kérnie kellett: előbb-utóbb kiszolgálták, de valamelyest ki volt szolgáltatva az eladónak. Ma már csak néhány kisebb vagy speciális üzletben (például hentesnél, gyógyszertárban), illetve a piacokon maradt meg így, de néhány évtizede alapvetően megváltoztak a vásárlási szokások.

Fortepan / Kovács Márton Ernő

Magyarország élelmiszer-kereskedelmi történetében az önkiszolgáló üzletek és a Közértek megjelenése mérföldkőnek számít. Ezek az üzletek forradalmasították a vásárlási szokásokat, és egy teljesen új kereskedelmi modellt hoztak létre. Az 1950-es évek végétől kezdve a magyar lakosság számára is elérhetővé vált az önkiszolgáló boltok, amely nemcsak új vásárlói élményt hoztak, hanem a társadalmi és gazdasági élet számos aspektusát is befolyásolták.

A Közért boltok születése

A Közért 1948 óta mind a mai napig – jóllehet néhány éve már nem létezik – az élelmiszerboltot jelenti a budapestieknek, de kevesen tudják, hogy valójában a Községi Élelmiszerkereskedelmi Rt. nevének rövidítése volt.

E vállalat egyik jogelődje volt Budapest Székesfőváros Községi Élelmiszerárusító Üzeme, amelyet a fővárosi törvényhatósági bizottság 1911-ben hozott létre a drágaság megfékezésére. Az élelmiszerüzem és 50 boltból álló hálózata nagy mennyiségben hozott forgalomba olcsóbb húsfajtákat és hentesárukat, ezzel ármérséklő hatást gyakorolt anélkül, hogy hatóságként árváltozásokat írt volna elő. A hamar népszerű “Községi” boltjaiban forgalmazott árucikkek köre később fokozatosan kibővült. Az üzem 1948. május 15-éig működött és az akkor megalakított Közért három alapítójának egyike lett.

Fortepan / Kovács Márton Ernő

A Közért elnevezés hamar összefonódott a mindennapi bevásárlással, különösen a városokban. A boltok egy idő után szinte minden sarkon megtalálhatók voltak, és mindenki számára elérhető áron kínáltak alapvető élelmiszereket.

A Közért üzletek hagyományos kiszolgálási módon működtek: a pult mögött dolgozó eladó mérte ki a termékeket, és szolgálta ki a vásárlókat. Ez a vásárlási mód időigényes volt, különösen akkor, amikor a háború utáni hiánygazdaság miatt sok alapvető élelmiszer korlátozott mennyiségben állt rendelkezésre, és hosszú sorok alakultak ki a boltok előtt.

Fortepan / Bauer Sándor

Az első önkiszolgáló üzletek megjelenése

A korszerű kereskedelmi formák alkalmazásában fontos dátum volt 1955 augusztusa, ekkor nyílt meg az ország első önkiszolgáló üzlete a fővárosban, a Mártírok útja és a Bem utca sarkán lévő Közértben, mely valódi áttörést jelentett. Az önkiszolgáló rendszer elgondolása külföldről származott, elsősorban az Egyesült Államokból és Nyugat-Európából, ahol ez a modell már évtizedekkel korábban bevált.

Fortepan / Bauer Sándor

Az önkiszolgáló üzletek lényege az volt, hogy a vásárlók maguk válogathatták össze a polcokon elhelyezett termékeket, és a vásárlási folyamat gyorsabbá és egyszerűbbé vált. A termékek mellett kihelyezett árak, a kosarak használata, és a pénztárnál történő fizetés teljesen új élményt jelentett a magyar fogyasztók számára. Az önkiszolgáló boltok többek között azt is lehetővé tették, hogy az üzletek több vásárlót szolgáljanak ki rövidebb idő alatt, ami különösen a nagyvárosi környezetben volt előnyös.

Fortepan / Bauer Sándor

A kezdeti kihívások és változások

Az új rendszer azonban nem volt zökkenőmentes. A vásárlók számára sokszor idegen és szokatlan volt, hogy nem közvetlenül az eladóktól szerezték be az árukat, hanem maguknak kellett kiválasztaniuk és megvásárolniuk azokat. A korábbi pultos boltokban megszokott vásárlói interakciót sokan hiányolták, míg mások a vásárlási szabadságot értékelték.

A technikai infrastruktúra is alkalmazkodást igényelt. A boltok kialakítása átalakult, megjelentek a modern polcrendszerek, hűtőpultok és pénztárgépek. A csomagolás is fontossá vált, mivel az önkiszolgáló boltokban a vásárlók maguk választhatták ki a termékeket, ezért a gyártóknak egyre nagyobb figyelmet kellett fordítaniuk a csomagolásra és a termékek esztétikai megjelenésére.

Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / BRFK helyszínelési fényképei

A Közért és az önkiszolgáló boltok kapcsolata

A Közért hálózat az 1960-as évektől egyre inkább átállt az önkiszolgáló rendszerre, hogy lépést tartson a változó vásárlói igényekkel és a gazdasági fejlődéssel. Az új boltok már nemcsak az alapvető élelmiszereket kínálták, hanem egyre bővülő árukészlettel próbálták vonzani a vásárlókat, többek között háztartási cikkeket és különféle fogyasztási termékeket is forgalmaztak.

A Közért üzletek átalakulása része volt egy nagyobb gazdasági reformnak, amelynek célja az volt, hogy növelje az élelmiszer-kereskedelem hatékonyságát és modernizálja az elosztási rendszert. A vásárlók számára az önkiszolgáló rendszer bevezetése lehetővé tette, hogy gyorsabban és kényelmesebben vásároljanak, miközben a boltok számára csökkentette a munkaerő-szükségletet és növelte a forgalmat. A vásárlók közvetlen kapcsolatba kerülhettek a termékekkel, és szabadabban dönthettek a vásárlás során. Ez a kereskedelmi forma az évek során egyre népszerűbbé vált, és megváltoztatta a magyar vásárlói szokásokat.

Fortepan / Magyar Rendőr

A rendszerváltás utáni változások

A rendszerváltás után a piacgazdaságra való áttérés újabb átalakulásokat hozott a magyar kereskedelemben. A Közért hálózat, amely évtizedeken át uralta a magyar élelmiszerpiacot, fokozatosan elveszítette vezető szerepét, ahogy a nyugati szupermarketláncok megjelentek Magyarországon. Az önkiszolgáló rendszer azonban megmaradt, és az újonnan érkező áruházak erre a modellre építettek.

Az önkiszolgáló boltok tehát nemcsak a Közért-hálózat fejlődésében játszottak kulcsszerepet, hanem a modern magyar kereskedelem alapját is képezték. A mai szupermarketek és hipermarketek is ezen a rendszeren alapszanak, tovább fejlesztve azt a technológiai újításokkal, például önkiszolgáló kasszákkal.

Kapcsolódó
Mielőtt bármit vásárolunk, tegyük fel ezt a 3 fontos kérdést
Egyre pazarlóbbak vagyunk és egyre több szemetet termelünk. Pedig lehetne ezt máshogyan is csinálni.

The post Így jelentek meg hazánkban a közértek és az önkiszolgáló üzletek first appeared on Sokszínű vidék.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed