Friss Hirek

Kamionos blokád jöhet Záhonynál

Hétfőtől blokádra készülnek a magyar kamionosok is a záhonyi határátkelőnél, hogy rávegyék az Európai Bizottságot és a magyar kormányt az ukrán árutilalom feloldásának felülvizsgálatára. A bizottság szeptemberben döntött úgy, hogy jövő nyárig feloldja a háború miatt bevezetett ukrán árutilalmat, és engedélyezi például az ukrán gabona értékesítését az Európai Unió területén.

Három tagállam – Lengyelország, Szlovákia és Magyarország – rendeletekkel ment neki az uniós intézkedés egy részének, de a különutaskodókat beperelte az ukrán állam. A három ország ezzel megsérti az unió egységes piaci szabályait is.

A hétfőn kezdődő, és december utolsó napjáig tartó tiltakozás csak a tehergépjárművek forgalmát lassítaná, a személyautókét és a buszokét nem. A blokádon óránként két-két kamiont engednének át mindkét irányba a Záhony–Csap határátkelőn, néhány kivétellel: az élő állatot, friss tejet, tejterméket, friss és fagyasztott húst, gyorsan romló élelmiszert szállító, a katasztrófa- és kárelhárítást, -megelőzést, segítségnyújtást, műszaki, baleseti és rakománymentést végző és a humanitárius segélyt szállító teherautók mentesülnek a blokád alól.

A háború kezdetével Oroszország blokád alá vonta Ukrajna fekete-tengeri útvonalait, így a jóval drágább szárazföldi szállítás miatt sok Ukrajnából érkező áru, főleg gabona kapott uniós szabadkereskedelmi státuszt, és kötött ki a szomszédos uniós tagországokban az eredeti, afrikai és közel-keleti célországok helyett. A gabonaegyezményt Oroszország azóta felmondta, a helyreállításáról nem sikerült megállapodni. Az olcsó ukrán gabona hátrányos helyzetbe hozta a helyi termelőket, ezért az EU tavaly áprilistól szeptemberig megállapodott az Ukrajnával szomszédos öt uniós országgal – rajtunk kívül Lengyelország, Románia, Bulgária és Szlovákia érintett –, hogy a területükön csak áthaladhat az ukrán gabona, eladni és tárolni nem lehet azt.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára szerint azzal, hogy az ukrán áruszállítók megjelentek a hazai piacon, több száz vállalkozás került veszélybe, a magyar közutakon több mint harminc százalékkal többet futnak az ukrán kamionok, mint korábban. Az ukrán szállítók más gazdasági és jogszabályi környezetből érkeznek, mások a költségeik, jelentős árelőnyük van, és nem érvényesek rájuk az uniós szabályok. Az uniós piacra zúduló olcsóbb ukrajnai termékek lenyomják az árakat a hazai gazdálkodók kárára – erről szólnak a lengyel és szlovák tiltakozások is.

A demonstráció bejelentése folyamatban van, a szervezők még nem kaptak rá engedélyt. (hvg via Hungarokamion)


Exit mobile version