Kapcsolat a pajzsmirigy és a szorongás között – kiegészítőkkel ellensúlyozhatjuk a negatív hatásokat

A pajzsmirigy egy pillangó alakú szerv, amely a nyakunkon helyezkedik el, és pajzsmirigyhormonokat termel, továbbá nagy szerepe van a test számos funkciójának szabályozásában. Ezek a hormonok szabályozzák például a pulzusszámot, szerepük van az anyagcsere szabályozásában, az agy fejlődésében, az emésztőrendszer egészségének, az izmok fejlődésének és a csontok egészségének fenntartásában.

Amennyiben a pajzsmirigy diszfunkcionálisan működik, úgy számtalan fizikai és érzelmi tünet kialakulhat, illetve létrejöhet hangulatingadozás, szorongás és depresszió is. A nem megfelelő pajzsmirigyhormonszint kétféle pajzsmirigybetegséget is generálhat: hipertireózis és hipotireózis. Az előbbi a túlműködő pajzsmirigy, amikor is ez a szerv túl sok hormont termel. Tünetei többek között: szorongás, hangulatváltozások, pánikroham, feszültség és alvási nehézség. Az utóbbi betegség esetében pedig a pajzsmirigy nem termel elegendő hormont. Milyen tünetek utalhatnak a betegségre? Többek között csökkent étvágy és motiváció, depresszió, stressz, koncentrációs problémák, alvászavarok.

Sokféle lehetőség van a hangulat kiegyensúlyozására, például gyógynövények, vitaminok, ásványi anyagok, különféle tápanyagok, amelyek segítenek a szervezetnek alkalmazkodni a változó hormonszinthez. Kulcsfontosságú, hogy friss zöldségeket, gyümölcsöket, sovány fehérjét, teljes kiőrlésű gabonákat és egészséges zsírokat fogyasszunk. Mutatjuk, hogy milyen kiegészítők és gyógynövények segítik a pajzsmirigy működését!

Az egyik ilyen tápanyag a szelén. A szelénhiány növeli az autoimmun pajzsmirigybetegség kockázatait. A pajzsmirigy több szelént tartalmaz, mint bármely más szerv a szervezetben. A szelén gyulladásgátló és neuroprotektív hatásokkal rendelkezik. Csökkenti a szabad gyökök okozta károsodást, segít megelőzni a depressziót, és javítja a hangulatot.

Ha nem fogyasztunk elegendő jódot, a pajzsmirigy nem tudja előállítani a pajzsmirigyhormonokat, ha pedig túl sok jódban gazdag ételt fogyasztunk, akkor a pajzsmirigy sokkal több hormont termel, mint amennyit kellene. Mindenképpen a kezelőorvossal kell megbeszélni, hogy szükségünk van-e plusz jódbevitelre vagy sem.

Az omega-3 zsírsavak olyan egészséges zsírok, amelyek eredményesen küzdenek a gyulladás ellen. Sok omega-3 zsírsavat tartalmaz az olívaolaj vagy a tőkehalmájolaj, amelyek jó hatással vannak a pajzsmirigy egészségére és működésére.

A szervezetnek magnéziumra is szüksége van. A magnézium segít átalakítani a T4 pajzsmirigyhormont a pajzsmirigyhormon aktív formájává (T3). A magnéziumkiegészítés abban segíti a pajzsmirigyet, hogy az több hormont termeljen. Ezen kívül segít ellensúlyozni a pajzsmirigyhez kapcsolódó álmatlanság negatív hatásait, azaz segít jobban aludni.

Az adaptogén gyógynövények szintén megtámogatják a pajzsmirigyet, és növelik a pajzsmirigyhormonok szintjét a szervezetben. A legjobb pajzsmirigyhormon-stimuláló gyógynövények az adaptogén gyógynövények, ilyen például a Gotu kola, a szibériai ginszeng vagy az ashwagandha. A reishigomba is nagyszerűen támogatja a pajzsmirigy működését.

Léteznek olyan táplálékok, amelyek tirozinban bővelkednek – borsó, tök, tökmag, spenót, zab –, amely táplálékok fokozzák a pajzsmirigy hormontermelő képességét, illetve csökkentik a pajzsmirigyben kialakuló gyulladást is.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed