Karácsony-Lázár paktum: Nyertek az utasok? De akkor ki vesztett?

Hiába dicsekedtek el a nagy megegyezésről tiktok videókban és fizetett hirdetésekben a felek, korántsem biztos, hogy javítani fogja a levegő minőségét a Karácsony-Lázár paktum. A kormánypárti és a független nyilvánosság egyaránt felrobbant: Nyertek az utasok? Biztos? Mit veszthetünk?

Mi történt? Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke a G7-en közölt véleménycikkében árnyalja a populista fővárosi és országos vezetés tömegközlekedésre vonatkozó politikáját és példákon keresztül bemutatta, hogy

„a túlzottan alacsony árú, illetve ingyenes tömegközlekedés esetenként még ronthat a környezet, illetve a lakosság egészségi állapotán.”

Ennek az az oka, hogy az alacsony ár vagy az ingyenesség az autózókat nem tántorítja el az autózástól, a nem-autózók szennyezését pedig jelentősen megdobja, hiszen a legzöldebb közlekedési formákat, a sétálást és a biciklizést csökkenti. Emelett az alulfinanszírozottság és a tömeg miatt a szolgáltatás szinvonala is romlik.

Meg kellene emelni a bérletárakat? Igen, de csak egy bizonyos mértékig. 1990 és 2005 között a BKV-bérlet ára 70%-kal emelkedett, a vállalat bevételei viszont mindössze 7%-kal nőttek, vagyis számottevően csökkent az utasok száma, illetve nőtt a bliccelőké. Tehát nem szabad a ló egyik oldalára se esni, hanem igyekezni kell megtalálni az ár optimális szintjét.

Hogyan lehet mégis javítani a levegőn? Az autóforgalom visszaszorításának a leghatékonyabb eszköze az lenne, ha az autózás költségeit teljes egészében a használóik fizetnék meg: a Levegő Munkacsoport részletes, számításokkal alátámasztott javaslatot tett, hogy miként lehetne az autózás valódi költségeit beépíteni az áraiba – mégpedig úgy, hogy azt a széles közvélemény is támogassa. 

Kontextus: Január végén, hosszas huzavona után megegyezett a főváros és a kormány: 2023. március 1-je után is megmarad a Budapest-bérlet, de a főváros elfogadja majd a Pest vármegyére szóló bérletet is. A budapestiek tehát továbbra is utazhatnak a BKK mellett a MÁV és a Volán járatain a városhatáron belül, újdonság, hogy Budapest is elfogadja a vármegyei bérletet ezután, sőt a havi országbérletet is.

The post Karácsony-Lázár paktum: Nyertek az utasok? De akkor ki vesztett? appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed