Friss Hirek

Már az idén elérhetik a norvégok, hogy kizárólag elektromos új autókat vásároljanak

Amíg a legtöbb országban azzal küzdenek, miként lehet fellendíteni a keresletet az elektromos autók iránt – mivel még nem elég olcsók a belsőégésű motorral működőkhöz képest –, Norvégiában lassan megtörténik a teljes átállás, legalábbis az új autók piacán.

A skandináv ország lehet az első Európában, ahol befejeződik a belsőégésű új autók árusítása – akár már az idén. Amikor 2017-ben elfogadták a Nemzeti Közlekedési Tervet, azt a célt tűzték ki, hogy minden eladott személyautó és kisteherautó 2025-re mentes legyen a károsanyag-kibocsátástól. 2023-ban öt regisztrált új autóból négy volt elektromos (ebben a cikkben ez alatt a tisztán elektromos kocsikat értjük), mostanra ez az arány tovább emelkedett:

2024-ben már tízből kilenc kocsi – összesen 114 ezer jármű – volt tisztán elektromos meghajtású.

A norvég közútkezelő adatai szerint 2024 decemberében a forgalomban közlekedő személykocsik 28,6 százaléka volt tisztán elektromos meghajtású, ami azt jelenti, hogy megelőzték a hibrid (12,3 százalék) és a tisztán benzines autókat (23 százalék) is. Már csak dízellel hajtott járműből van több – az arányuk jelenleg 36,1 százalék.

Az Európai Unió egészében a céldátum sokkal későbbi: a tervek szerint 2035-től az újonnan eladott autók nem bocsáthatnak ki szén-dioxidot (ez a határidő az unióban tiltást jelentene, miközben Norvégiában ilyenről nincs szó). Ráadásul az európai járműipari vezetők azt akarják elérni, hogy ezt a céldátumot is kitolják. A BMW vezetője, Oliver Zipse például ezt azzal szokta indokolni, hogy a kínai gyártóknak kiszolgáltatottá teszik Európát, és fennáll annak is a veszélye, hogy az autópiac összeomlik amiatt, hogy a határidő előtt óriási volumenben vásárolják majd fel a belsőégésű motorú autókat, 2035-től viszont sokan jó ideig tartózkodni fognak új kocsi vásárlásától.

Valójában a legnagyobb gondot jelenleg inkább az okozza, hogy az európai gyártók több szempontból is le vannak maradva a Teslával és a kínai gyártókkal szemben.

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség 2023-as adataiból az látszik, hogy miközben Norvégiában az újonnan regisztrált autók 83 százaléka volt teljesen elektromos, Magyarországon alig több mint 5 százalék volt ez az arány.

Jonathan NACKSTRAND / AFP

Az EU átlaga jelenleg 15 százalék körül mozog. Norvégiát egyébként Izland követi mintegy 50 százalékkal, aztán Svédország következik 39 százalékos aránnyal.

Tavaly szeptemberben az Energiaügyi Minisztérium azt közölte: Magyarországon a 60 ezredik, kizárólag elektromos hajtású jármű is kigurult az utcára – ehhez képest a nagyjából 5,5 millió lakosú Norvégiában csak 2024-ben 114 ezer darabot adtak el belőlük.

The post Már az idén elérhetik a norvégok, hogy kizárólag elektromos új autókat vásároljanak first appeared on 24.hu.


Exit mobile version