Miért olyan fontos a pihenés, miért is van szükségünk rá?

Pihenésre mindenkinek szüksége van. Amikor egyfolytában csak dolgozunk és nem tudunk kikapcsolni, azt vehetjük észre, hogy egyre fáradtabbak vagyunk, ami kihat a fizikai és mentális egészségünkre is.

A testi funkciók normális működéséért a paraszimpatikus idegrendszer felel. Az idegrendszernek ez a része segíti és szabályozza a mirigyek és a szervek munkáját. Ilyenkor jön létre az a relaxációs állapot, amikor a test és a lélek is regenerálódni tud. De miért is van szükségünk pihenésre és rendszeres időközönkénti kikapcsolódásra? Mutatjuk a válaszokat.

Amikor pihenünk, akkor a pulzusszámunk is lelassul. A stressz aktivitást vált ki a fent említett paraszimpatikus idegrendszerben. Ilyenkor hormonokat bocsájt ki a szervezet, ami a szív működésére is hatással lesz. Ekkor érezzük azt, hogy a szívünk hevesebben ver, dobog. A relaxáció során azonban a paraszimpatikus idegrendszer felszabadít egy acetilkolin nevű hormont, amely pedig lecsökkenti a pulzusszámot, azaz az egész test úgynevezett nyugalmi állapotba kerül. A stresszhormonok nemcsak a pulzusszámot, hanem a vérnyomást is megemelik. Amikor pihenünk, akkor viszont mindennek az ellenkezője történik. Ezért van olyan pozitív hatása a meditációnak a stresszkezelésben és a szívbetegségek megelőzésében.

A relaxáció során a gyulladás is csökken a szervezetben, ami azért is hasznos, mivel a gyulladás károsítja a bélrendszert is. A stressz számos emésztési problémában játszik kulcsszerepet, ilyen például az IBS, azaz az irritábilisbél-szindróma. A nyugtató relaxációs technikák azonban sokat segíthetnek a stressz kezelésében.

Stressz hatására izomfeszültség alakul ki, amely megszűnik akkor, ha relaxálunk és pihenünk. A hosszan tartó stressz azonban izomfeszültséghez és fájdalomhoz vezethet. Ennek megszüntetésében nagyon sokat segíthet az úgynevezett biofeedback-technika.

A relaxáció ugyan nem biztos, hogy minden fájdalomtól megszabadít bennünket, azonban jelentősen csökkenti azt. A relaxáció során ugyanis arra kényszerül az agy, hogy endorfin nevű hormonokat szabadítson fel, amelyek természetes fájdalomcsillapítóként működnek. Az olyan meditációs módszerek, mint például a mélylégzés-technika csökkenthetik az olyan betegségekből és állapotokból eredő fájdalmat, mint a fibromialgia, a migrén vagy az irritábilisbél-szindróma.

A stresszhormonok a vércukorszintet is megemelik, ez pedig hosszútávon nagyon veszélyes is lehet, hiszen fokozza az inzulinrezisztencia és a 2-es típusú cukorbetegség kockázatait. A vércukorszint szabályozásában nagyon sokat segíthet a meditáció és a jóga is.

A tartós stressz megnehezíti a szervezet számára a fertőzések leküzdését. A relaxáció azonban sokat segíthet, hogy az immunrendszer ismét egészségesen és megfelelően működjön. Mivel az immunrendszer természetes működése a kor előrehaladtával csökken, így nagyon lényeges, hogy tanuljuk meg kezelni a stresszt, mivel így az immunrendszerünk működését is segítjük.

Ha nem alszunk jól és nem alszunk eleget, ez is egy stresszforrás a szervezet számára. A relaxációs technikák azonban még a jobb pihenést is biztosítani tudják. Milyen relaxációs technikák léteznek? Például ilyen a progresszív izomlazítás, a masszázs, a mélylégzés-technika vagy a biofeedback.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed