Friss Hirek

Minden korábbinál mélyebbre merül az Alvin

Az Alvin kutató tengeralattjáró idén már 60 esztendővel ezelőtt, 1964-ben készült el. Talán a leghíresebb felfedezése a mélytengeri füstölők, hidrotermális kürtők megismerése volt, amit a Titanic-kutató expedícióban végzett munkája követhet. Rengeteg fontos misszióban vett részt az évtizedek során, és az elmúlt 20 évben több felújításon is átesett.



A 2014-ben befejezett felújítási munkái során a korábbi 4500 méteres maximális merülési mélységét 6500 méteresre növelték. Ezt követően megvizsgálta a Deepwater Horizon olajkatasztrófa helyszínét. A felújítás friss fázisa 2020-ban kezdődött, ekkor tovább erősítették a szerkezetét, és megerősítették a benne lévő titán gömböt is, amelyben az utasai tartózkodnak.

Az Alvin a Woods Hole Oceanográfiai Intézet „munkatársa”, és az Atlantis kutatóhajó a bázisa, és a legutolsó felújítását követően a jármű már az óceánok területének 99 százalékát elérheti – számolt be a Science.

Az Aleut-árok környezetében különleges élővilág lakik, azonban eddig soha senki sem vethetett rájuk még egyetlen pillantást sem, mivel az Alvin nem volt képes elég mélyre merülni.

Most ez megváltozhat.

A sekélyebb régiókban az üledékből szivárgó metánt hasznosító élőlények laknak. A kutatók szeretnék megtudni, hogy az Aleut-árokban, nagyobb mélységekben, 5000 méteren is előfordulnak-e efféle lények. Azonban a speciális körülményekhez alkalmazkodott élet minden szereplője izgalmas, hisz ez a világ egyik legnagyobb produktivitású tengeri ökoszisztémája, amelyben a legnagyobb mélységek lakói is fontos résztvevők.

Az Alvin 6 évtizede alatt több átalakítást is végeztek.
Forrás: WHOI

Szintén alkalmassá vált az Alvin olyan területek vizsgálatára, amelyek a mélytengeri bányászat terveiben szerepelnek, a nagy mélységű tenger alatti síkságok élővilága is alig ismert. Ezen is segíthet az új képességekkel felruházott merülő hajó, amely feltárhatja a néha 6000 méterig nyúló helyek ismeretlen lakóit.

Eredetileg az Alvin az USA haditengerészeténél szolgált, és forradalmasította az óceánkutatást. Eleinte csak 2000 méteres mélységbe jutott, csak a későbbi, 1970-es években végzett felújítása után vált alkalmassá a nagyobb mélységek felderítésére.

Ezek voltak az utolsó nagy felújításai – bár 3 évente féléves nagygenerálon esik át. Közben számos nemzet kezdte a saját mélytengeri merülő eszközeit megépíteni, és az USA kezdett lemaradni. Többek közt ezt a növekvő hátrányt igyekeztek a legutolsó felújítási munkák során ledolgozni.

Bár magáncégek már készítettek a bolygónk legmélyebb pontjaira is lejutó emberes merülő járműveket (pl. James Cameron, Victor Vescovo ilyenekkel járt az óceán legmélyebb pontjaira), a komolyabb tudományos vizsgálatokhoz komplexebb berendezésekkel ellátott járműre van szükség.

Az Alvin nemcsak biztonságosabbá vált, hanem új kamerarendszert kapott, és a mintavételező kosarát is nagyobbra cserélték. Ahova pedig már maga sem juthat el – ez csak az óceánok 1 százaléka – oda automata robotjárművek (AUV) mennek majd helyette.

Az alaszkai útra két mélymerülésű AUV kíséri el, amelyek az óceán legmélyebb pontjait is képesek elérni. (Az Aleut-árok esetében ez 7822 méteren van.) A két robotjármű éjjel lemerül majd és felméri a helyszínt, és a segítségükkel lehet majd azt is meghatározni, hova is merüljön maga az Alvin a nappali műszakja során.

A jövő, legalábbis a tudományos kutatásokban valószínűleg e robotjárműveké lesz, sokkal olcsóbban és egyszerűbben is üzemeltethetők, így nem sok érv szól amellett, hogy embereket küldjenek a tenger mélyére.

Landy-Gyebnár Mónika

The post Minden korábbinál mélyebbre merül az Alvin first appeared on National Geographic.


Exit mobile version