A Madách Imre Gimnázium igazgatójának kirúgása kapcsán (a direktor, ellenállva egy jogszabálynak, kijelentette, hogy tanítás előtt nem veszik el a diákoktól a momiltelefonjukat) a mai Népszava interjúba hívta Nádori Gergelyt, a Tanárblog szerzőjét, az AKG pedagógusát.
Egy valós problémára rossz válasz születik. Ezek az eszközök az iskolában vagy azon kívül használhatóak nagyon rémes dolgokra, és rendkívül veszélyes tud lenni az, amit elérhetővé tesznek a gyerekek számára. De ezzel valójában nem foglalkozik a kormányzat. Rettenetesen problematikusnak találom, hogy van egy tiltás, miközben arról nem esik szó, hogyan tanítsuk meg az eszközök helyes használatát. Ebben az esetben semmi ilyen mentálhigiénés szempontról nincs szó, akik meghozták ezt a döntést, pontosan tudják, hogy nem oldottak meg semmit.
Ezt gondolja Nádori tanár úr az ideiglenes mobilelkobzási jogszabályról.
Úgy véli, „felkavaró felmérések vannak arról, hogy a gyerekek hány éves korukban látnak először pornográfiát és erőszakot, és ennek következtében miről hiszik azt, hogy az természetes, normális lenne”, plusz „rengeteg álhírrel találkoznak, amelyekről azt hiszik, hogy igazak, nem képesek megkülönböztetni őket a valódi hírektől”, emiatt „a szülőknek is segíteni kellene abban, hogy hogyan képesek kontrollálni a gyerek eszköz- és internethasználatát”.
Viszont: „Ezek szuper jó eszközök, hatalmas potenciál van bennük. Mindenkinek a zsebében egy sokkal összetettebb számítástechnikai kütyü van, mint ami a Holdra szállást intézte. Csak éppen a legtöbb embernek fogalma sincsen arról, hogyan lehetne tanulásra vagy más produktív dolgokra használni ezeket. Éppen ezt kellene megtanítani a gyerekeknek, az iskolában is.”
A probléma gyökerét a mentalitásban látja:
Van egy nagyon furcsa közmegegyezés Magyarországon, ami valószínűleg II. József és a népiskolák bevezetése óta létezik, miszerint az iskolában szenvednie kell a gyereknek, mert az a dolga, mert az egy ilyen hely. Ezért fel sem merül, hogy az iskola megpróbálhatna a mobiltelefonnal szemben egy vonzóbb alternatívát nyújtani, inkább betiltják.
Nádori Gergely megoldást kínál, nem egyszerűt: „Mi lenne, ha megpróbálnánk olyan iskolát csinálni, amelyik érdekes?! Ahol izgalmasabb, ami az órán történik, mint az Instagramot pörgetni?”
Az interjúban egyebek mellett szó esik még arról, hogy a 2016-os Digitális Oktatási Stratégia megszavazása idején Deutsch Tamás még azt vizionálta, hogy: „Magyarország 2020-ra eljuthat oda, hogy a digitális írástudás és -használat, az internet elterjedtségének tekintetében, a pedagógusok digitális felkészültségében, az oktatás digitalizáltságában megelőzi az Európai Unió átlagát.”
Na, az nem jött össze.
The post Nádori tanár úr: Van egy furcsa közmegegyezés Magyarországon, miszerint az iskolában szenvednie kell a gyereknek, mert az a dolga first appeared on 24.hu.