Nemet mondtunk, felhúzták magukat – a 26 éves magyar, aki most 22 millió dollárt kapott a cégére

Régiós szinten is kiemelkedő befektetési kört zárt a magyar Colossyan. Az üzlet hátteréről az alapító-CEO-val, Kovács Dominikkal beszélgettünk. Cége szövegből generál videókat. Ügyesen lovagolta meg az AI hájpot, de ment is, mint a tank, amikor menni kellett.

„Nincs olyan, hogy selfmade ember” – mondja Kovács Dominik. 26 éves, cége, a mesterséges intelligencia segítségével szövegből szinte azonnal videókat kreáló Colossyan épp most vont be 22 millió dollárnyi friss befektetői tőkét. Ez ezen a szinten régiós és iparági rekord.

Alattunk csendesen zúg a Rákóczi út forgalma. A csapat létszáma 50 főhöz közelít, egy éve ki is költöztek az addig használt közösségi irodából. Dominikkal ott találkoztunk 3 évvel ezelőtt először. Erős kisugárzása volt már akkor is. Most egyszerre tűnik ugyanolyannak – és nagyon másnak.

A kisugárzásból karizma lett.

Ez a karizma két oszlopon nyugszik: fókusz és végrehajtás. A most behúzott 22 millió dollár (7,7 milliárd forint) is ennek az eredménye. És Dominik magabiztosságában benne van az is, hogy pontosan tudja: ez a szám egy erős hadüzenet lesz a versenytársaknak.

Kovács Dominik, a Colossyan CEO-ja. A hatékony végrehajtásban hisz. Fotó: Sebestyén László

A Colossyan egy drága iparágban, a szintetikus média piacán akar erős versenyző lenni – Amerikában. Saját, 14 fős AI-kutató csapatuk van, amit most tovább bővítenek. Ez egyáltalán nem átlagos és komoly költségelem. „Nem szeretem a pénzt égetni” – mondja Dominik.

A közel egy éve bevont áthidaló befektetésből nem futottak ki, de elérkezettnek látta a momentumot tavaly ősszel, hogy újra kimenjenek a piacra. A momentum egyetlen számban összegezhető:

600. Százalékban mérve ekkorát nőtt éves alapon a csapat bevétele.

3 éve alapították, értéke: 100 millió dollár felett

Befektetési körök

Colossyan
Alapítás: 2021.

Eddig bevont tőke

1 millió dollár– magvető kör

Day One Capital (lead), Oktogon Ventures, APX, Kapui Ákos, Mikael Hallstrup (angyalok)

5 millió dollár – pre- Series A, bridge investment (2023. január)

Launch Hub (lead, bolgár), Emerge Education – és a korábbi befektetők.

22 millió dollár – Series A

Lakestart (lead) – és a korábbi invesztorok.

A Colossyan magyar alapítókkal, de Dániából indult. Legutóbbi, 5 millió eurós befektetésükről itt írtunk, ez együtt járt az alapító csapat felbomlásával is.

A Colossyan a technológiában is nagy ugrásra készül, meg akarják lepni a piacot. Megoldásuk, a Colossyan Creator belső tréning videókat, oktatási anyagokat, az ügyfeleket edukáló tartalmakat képes villámgyorsan készíteni – stáb, hosszú forgatási napok és komolyabb stúdió nélkül. Ez költségszintben 70-80 százalékos megtakarítást jelent.

A Hyatt szállodalánc például az ő megoldásukkal tréningezi az alkalmazottakat, a különböző vendégszituációkat hogyan érdemes kezelni. Ezek hatékonysága pedig nagyon gyorsan visszamérhető – a számok a szintetikus média mellett szólnak. Nagyobb ügyfélelégedettség, magasabb értékesítési számok.

A következő lépcsőfok, amit a Colossyan megugrana, hogy minél interaktívabbak legyenek a videók. Ez még nagyobb engagement rate-et eredményezhet, ami még jobb megtérülést jelenthet. A fejlesztés mellett a most bevont tőke másik fele a piacépítésre megy. „Nagyon sok olyan cég bukott el, ahol a termék rohadt jó volt, de a disztribúcióval nem foglalkoztak.”

Egy növekvő piac: a szintetikus média

A Colossyan akár egy PDF fájlból képes azonnal létrehozni egy videót, ahol egy AI által generált szereplő (avatar) mondja el a szöveget. Az emberek erre jobban figyelnek, vagy ahogy az iparágban mondják, ezeknek a tartalmaknak nagyobb az engagement rate-je. Ahogy mi is egyre több videót és képet fogyasztunk a közösségi médiában, ez a trend megjelent más területeken is. Az AI pedig elképesztően alacsony szintre szorította le a videók készítésének költségeit. Ehhez ma már több számítási kapacitás kell, mint pénz. A technológia egyre hatékonyabb, egyre kevesebb adatból – képből vagy szövegből – képes egyre élethűbb és komplexebb videókat gyártani. A kommunikációban egy komoly határvonalhoz értünk el – ami az írásbeliség háttérbe szorulását is magával hozza. A 360iResearch szerint a szintetikus média tavaly 2,2 milliárdos piac volt, 2030-ra pedig ez több mint a duplája lesz.

A Forbes becslése szerint a Colossyan értékelése a mostani befektetéssel meghaladhatta a 100 millió dollárt. Az alapító ezt nem kommentálta, üzleti titok.

„Tudtam, hogy most még olyan feltételekkel vonhatunk be tőkét, hogy megmaradjon a döntési szabadságunk. Ez fontos volt.”

Pedig a piac nem kedvezett nekik. A jelenlegi kamatkörnyezetben nehezebb dolguk volt. Dominik szerint a sikert azt hozta meg, hogy alaposan felépítették a fundraisinget.

Tavaly júliusig nagyjából 40 alappal beszélt, utána rákapcsolt, hetente találkozott több befektetővel is. Egy teljes táblázata volt több mint 80 befektetőről – és hogy kivel, hányszor és hol találkozott. „Online meeting egy pontot ért, a személyes kettőt.” Őszig senkinek sem mondták, hogy valójában tőkét keresnek. Csak beszélgettek. A legtöbb találkozó Londonban volt, ahol irodájuk is van. De aztán jött egy jó tanács.

„Mi a sztorink? Az amerikai piacot akarjuk támadni, ehhez kell go-to-market csapat, de helyben kell lenni, hatékonyabb, jobb a konverzió. Nincs sok versenytárs, van tér, amit elfoglalhatunk. Menni kell. Közben meg itt voltam én, a kelet-európai srác, hogy adjatok pénzt amerikai irodára.”

A stratégia az volt, hogy megfordítják a dolgokat. Előbb nyitottak irodát New Yorkban, utána mentek forrásért. Dominik úgy döntött, ő költözik ki pár hónapra. Decemberben aztán az első embert is felvették a kinti sales csapatba.

My Main Enemy

A külső környezet mellett merültek fel kockázatok a magyar csapat tervei kapcsán is. Mi van, ha az OpenAI vagy egy Adobe rámegy a piacukra? „Az AI akkor jó, ha képes vagy lefedni az egész workflow-t” – mondja Dominik. A nagy tech cégek általános megoldásokat adnak, ott piacvezetők. A Colossyan a vevőinek előkészít egy teljes infrastruktúrát: csak használni kell.

Ehhez persze ismerni kell a felhasználási területeket és nagyon magas minőségű technológiával egyszerűen kiszolgálni azt. A nagy képet néző óriásokhoz képest ezeken a területeken már előnyben vannak. Nem feature-ket adnak, hanem kész megoldásokat. „Nem annyira triviális, hogy ilyen területekre könnyen be tud jönni egy tech óriás. Ha mégis, akkor azt mondjuk, hogy oké, harcolunk, nem engedjük be őket.” A New York-i ökoszisztémából sokan bíztatták, ez a jó irány.

Egy kisebb stúdiójuk van. Collywood – ez szerepel az ajtaján. Fotó: Sebestyén László

A másik komoly kockázat a közvetlen riválisuk, a Synthesia. A Colossyan előtt 3 évvel indultak, eddig összesen 156 millió dollárt vontak be – legutóbb tavaly nyáron az Accel vezetésével 90 milliót. A cég vezetője egyszerűen csak úgy hívja Dominikot „My Main Enemy.” De mi különbözteti meg a két startupot, és kire érdemes fogadni? „A mi cégünket áthatja a végrehajtás, ez van a fókuszban. Ezt tudja a mérnök csapat, a termékkel foglalkozók, a sales és az AI kutatók is. Szimplán rövidebb idő alatt képesek vagyunk több elemet leszállítani.”

Weiszbart Zsolt, a cégbe már korai fázisban befektető Day One Capital partnere azt mondja, azt kellett bebizonyítani a befektetőknek, hogy ez a piac lesz olyan hatalmas, hogy két nagy szereplő is bőven elfér majd egymás mellett. Ez egyik nagy szereplő pedig a Colossyan lesz.

Dominik a kiköltözéssel sok, addig bizonytalan befektetőt győzött meg: tényleg Amerikát akarja. A keleti és a nyugati partot is végig járta. „Ez egy number’s game. Mutass minél több számot és találkozz minél több emberrel.” New Yorkban 20-30 percre volt a globális technológiai cégek vezető szakértőitől, számos unikornis-alapítóval is találkozott. A kapcsolati tőke mellett a tudást is magába szívta. A kulcs az volt, hogy egyszerre beszélt szinte mindenkivel.

„A befektetők nagyon pletykásak tudnak lenni. Előkészítettük a terepet, aztán amikor egyszer csak valaki azt mondta, hogy na jó, küldjetek át valamit – mi azt mondtuk, hogy nem. Mi csak beszélgetünk. Ez annyira felhúzta őket, hogy rögtön érdekesek lettünk.”

Egy évvel korábban ezek a befektetők még szóba sem álltak volna velük. Őszre már ott tartottak, hogy európai és londoni befektetők repültek New Yorkba, hogy találkozzanak.

Tudják mit akar az ügyfél és gyorsan cselekszenek

A svájci Lakestar az elsők között volt, akikkel beszéltek. Dominik viszonylag hamar eljutott Klaus Hommelsig. Ő az 1,7 milliárd eurónyi tőkét és 6 alapot kezelő Lakestar alapító-partnere és elnöke. Olyan vállalatok korai befektetője volt, mint a Skype, a Facebook, a Spotify, az Airbnb, a Revolut, a Klarna, a Sumup, a Zoom, a Coinbase és az Isar Aerospace. Az európai ökoszisztéma egyik igazi nagyágyúja. A kémia azonnal megvolt, pedig az első meetinget online tartották. „Inspiráló volt. Azt láttam, hogy érdekli az üzletünk. Ez nem olyan gyakori, mint az ember gondolná.

Ők egy európai top befektető. Adtak egy olyan ajánlatot, amit nem is nagyon lehetett visszautasítani.”

A 22 millió dollárból 7 milliót hoznak a korábbi befektetők – ez erős elköteleződés.

„Gyors végrehajtás, ügyfélközpontú megközelítés és a csúcstechnológia” – Akis Bratsos, a Lakestar partnere így összegzi, miben különleges a magyar csapat. Ezt a három tényezőt annyira hatékonyan építették össze a termékben, hogy az nagyon magas megtérülést eredményez az ügyfeleiknek. Bratsos szerint ez nagyon fontos erőforrása a Colossyan növekedésének.

A mostani körben beszállt Marius Istrate is, az Amerikában tőzsdéig menetelő UiPatch chief people officere is. „Stratégiailag fontos, hogy csatlakozott valaki, aki vett már fel egyetlen év alatt 2000 embert. Erre mi nem készülünk, de a skálázódásban fontos tapasztalata van.”

Maga köré gyűjti a legjobb embereket

Dominik Weiszbarttal együtt járta végig a nyugati partot. „Nagyon tudatosan csinálta. Tudatában volt, hogy van nála valami érdekes. Nem ő ment a befektetők után, hanem a befektetők akartak vele beszélni, meg tudta fordítani a folyamatot. Erre kevés alapító képes” – mondja Zsolt. Dominik ösztönösen nagyon jó netwokingben és sosem izgult azon, hogy éppen kivel, milyen nagyágyúval kell beszélnie.

Ahogy a nagy könyvben meg van írva: San Franciscóban „házról házra” jártak a Sand Hill Road-on és tárgyaltak. Dominik így jutott el a Stanfordra, ahol nagy hatással volt rá egy beszélgetés, amit Esther Wojcickivel folytatott. Ő eredetileg tanár, a Hogyan neveljünk sikeres embereket című sikerkönyv szerzője, „a Szilícium-völgy keresztanyja”. Három lánya komoly karriert futott be a Völgyben, sok technológust, cégvezetőt inspirált. Dominik azt kérdezte tőle, mit kell tennie, hogy egy olyan céget építsen, mint a Google, mi a kulcs? „Hire the best people – and give them everything you can.” Dominik azt mondja, ezt persze tudta valahol ő is, de teljesen más megvilágításba került, amikor „Woy” mondta – és mellé tett néhány sztorit. Ez az amúgy maximalista Dominikon is változtatott. „Feljebb tettem a lécet.”

Az irány egyértelmű. Nőttek, így már 8 hetes periódusok helyett negyedéves célokban mérik, jó úton – jó sebeséggel haladnak-e. Fotó: Sebestyén László

Számít-e, hogy régiós csúcs a mostani befektetés? Természetesen jól hangzik. „Egy méret után már nincs nagy különbség aközött, ha 15 vagy 22 milliót húzol be, a nap végén nem ez számít. A befektető azért jön, mert meg akarja tízszerezni a pénzét” – mondja Weiszbart Zsolt.

Ami most a csapatnak nagyon kell: végrehajtási képesség és szürkeállomány. Budapesten agresszív növekedés a cél, Londonban 15 emberig mehetnek fel, és kellenek majd új kollégák a Wall Street-i irodába is. A piacuk egyértelműen Észak-Amerika és a nagy cégek. Innen kell jönnie a növekedésnek. Erre az évre a mostani négyszeresére nőnének – bevételben, nem létszámban. Azt ugyanis Dominik 100 alatt akarja tartani.

„Ez nagyon fontos. 100 felett – ebben a struktúrában – már lennének olyan emberek, akik nem dolgoznának annyira. Ezt nem akarjuk.”

Eleinte több pénzt fognak égetni a friss tőkéből, mint mások. „Több mint 3 évre elég a pénzünk így is.” Dominik szerint reális, hogy ez alatt önfenntartóvá váljon a Colossyan, de nem ez a fókusz most.

A legutóbbi tőkebevonáskor még 4-5 részleget vitt cégen belül, mára visszavonult a hagyományos CEO szerepbe. „A stratégia és a csapat építése a fő feladatom. A pénzügyek is, de amiatt most nem kell aggódni, hogy van-e pénz a bankban.” Woy tanácsát megfogadva, egy nagyon kompetens és tapasztalt csapatot kezdett maga köré építeni.

A Vimeótól, a Revoluttól és a nagy rivális Synthesiától is igazoltak kulcs-munkavállalókat.

Az AI csapatot a globális talent pool-ból építik, de Budapestről is szeretnének egyre több embert felvenni ide. A bevont tőkéhez és célokhoz képest nem tűnik soknak az az összesen 30-40 fő, akit fel akarnak venni.

„Nem akarok hirtelen sok embert felvenni. A végrehajtás itt szokott meghalni. A végrehajtás és a hatékonyság meg kell, hogy maradjon. A lécet eleve magasra rakjuk. Amiatt nem fogunk magunkra nyomást helyezni, hogy 20 helyett, mondjuk, csak 11 embert tudtunk felvenni. Ha csak az a 11 ember üti meg a szintet, akkor rendben.”

Nemrég Sankt Moritzban személyesen is találkozott Klaus Hommelsszel – természetesen fényűző kulisszák között – és üzlettársaival, befektetőivel: amerikai top egyetemek dékánjaival és milliárd dolláros cégek vezetőivel. Ott kicsit „kellemetlenül” érezte magát. Nem is csoda, szédítő sebességgel járta be ezt az utat. Négy éve még az egyetemen ült.

A beszélgetés végén idézi Schwarzeneggert. Ő mondta, hogy valójában nincsenek selfmade emberek. Dominik mélyen egyetért ezzel. „Emberek vannak, akik körbe vesznek, és akikre ezerrel támaszkodom. Ők visznek előre, miattuk lehetek most itt.”

Az interjún közreműködött: Golovics Milán.

The post Nemet mondtunk, felhúzták magukat – a 26 éves magyar, aki most 22 millió dollárt kapott a cégére appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed