Political Capital: Elsöprő kormányzati fölény a közösségimédia-hirdetésekben

Tavaly december 31. és 2024. június 15. közötti időszakban Magyarországon 4 milliárd 151 millió forint értékben költöttek politikai hirdetésekre a Facebookon és a Google-ön – írta a Political Capital (PC). Elemzésük szerint a kormányoldal négyszer annyit költött (2,136 milliárd), mint az összes, egymással is versengő ellenzéki kihívója együttvéve (544 millió). Összehasonlításképp: az európai parlamenti és az önkormányzati választással ellentétben egy országgyűlési választáson létezik kampányköltési limit, amit 2022-ben 1,177 milliárd forintnál húztak meg. Ebbe minden kampányeszköz beleértendő, a köztéri hirdetésektől, a választási gyűléseken át az utolsó szórólapig vagy Facebook-hirdetésig. Ehhez képest a kormányoldal kizárólag közösségimédia-hirdetésekre költött idén 2,136 milliárd forintot, igaz, nem 50, hanem 168 nap alatt.

A Fidesz nemcsak hazai sztenderdek szerint szórja a pénzt hirdetésekre: a Google-ön a teljes EU-ban a magyar kormánypárt lett az elmúlt bő öt hónap legnagyobb hirdetője. Sőt, a nyolc legnagyobb összeggel terjesztett videó közül ötnek a cechjét a Fidesz állta. A képzeletbeli EU-s hirdetési dobogó mindhárom fokát a Fidesz foglalja el – egy olyan időszakban, amikor 27 EU-tagországban zajlott választási kampány – közölte a PC.

A három legnagyobb kormányoldali szereplő a Fidesz, a Megafon és a CÖF volt a hirdetési piacon. Az ellenzéki pártokon belül messze a legnagyobb hirdető a DK volt.

Gyurcsány Ferenc pártja 183 millióért terjesztette üzeneteit a Facebookon és a Google-ön.
A Momentum körülbelül feleennyiért, 93 millióért hirdetett,
őket az LMP (80 millió),
az MSZP (50 millió),
a Mi Hazánk (25 millió)
és a Párbeszéd (23 millió) követte.

A többi kilenc hirdető párt költése nem érte el a tízmillió forintot sem. A TISZA egészen a kampány utolsó hetéig nem indított politikai hirdetést, akkor is csak a Google-ön, mindössze 8 millió forint értékben.

A főpolgármester-jelöltek közül Szentkirályi Alexandra kampányának támogatására a Fidesz 112 millió forintot költött, Vitézy Dávid hirdetéseire 55,8 milliót költöttek a Facebookon, további 13,9 milliót a Google-ön, míg Karácsony Gergelyre összesen 19,5 milliót.

The post Political Capital: Elsöprő kormányzati fölény a közösségimédia-hirdetésekben first appeared on 24.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed