Raktárpornó: így néz ki belülről egy 40 milliárd forintos hi-tech bázis

Az ország legnagyobb webshopja, az Emag nemcsak Bukarest, de Budapest mellett is felhúzott magának egy agyonautomatizált raktárbázist. A közelgő Black Friday alkalmából a Forbes.hu-t is beengedték, hogy körbenézzen a 40 milliárd forintos dunaharaszti beruházáson és hogy a cég vezetőit kérdezze nehéz e-kereskedelmi évről, visszautasított állami támogatásról vagy a nemrég kiszállt Edigital-alapítókról.

Kőkemény logisztikapornó következik. A 2023-as Black Friday (BF) lesz az első, ahol már éles üzemben tud bizonyítani a magyarországi Emag új, 117 ezer négyzetméteres raktárbázisa.

Először tavaly márciusban olvashattunk arról, hogy Dunaharasztin mintegy 100 millió euróból új, automatizált logisztikai központot épít a román központú e-kereskedelmi cég. Júniusban hivatalosan is bejelentették a 40 milliárd forintos beruházást. Az anyacég logisztikai beruházásai 250 millió euróra rúgnak a régióban, ebből Romániába 150 milliót invesztáltak, azon belül is 43 millió köthető ahhoz a logisztikai technológiához, amit tavaly Magyarországról kizárólag a Forbes.hu csodálhatott meg élőben Bukarest mellett.

Már csak azért is érdemes visszaidézni ezt a beszámolónkat, hogy megértsük, hogy ezen a jóval nagyobb szomszéd piacon jó, hogy nem piros betűs ünnep a BF (de legalábbis a Black Friday náluk már köznevesült és hivatalosan is használható román szó).

Képeken a magyar bázis

„A küldetésük véget ért”

Az eredeti bejelentés szerint a magyar beruházás során 4,8 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást biztosított volna a Szijjártó Péter-féle külügyminisztérium befektetésösztönző háttérintézménye, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA). Daniel Spiridon, az Emag Magyarország ügyvezetője a Forbes.hu-nak a hétfői raktárbejáráson elárulta, hogy

végül a körülményeket és feltételeket megvizsgálva arra jutottak, mégsem tartanak igényt a HIPA-támogatásra.

Februárban jött a hír, hogy a görög Alpha Bank román leánya kb. 70 millió euróval finanszírozza a központ megépülését, miután az Emag a fejlesztés első fázisában 30 millió eurós áthidaló kölcsönt vett igénybe.

A nemrég kiszállt magyar felek, Várkonyi Balázs és Kelemen Gyula a magyar üzemeltetőcégben birtokolt tulajdonrészüknek megfelelően invesztáltak a raktárbázisba. Az ő tulajdonhányaduk szeptember végéig még 48, azt követően 24 százalék lett a román fél többségi tulajdonrészével szemben. (Az Extreme Digital-Emag fúzióról itt írtunk.) Várkonyi és Kelemen azóta kiszálltak a cégből és új e-kereskedelmi sztoriba kezdtek az ingatlan.com-mal karöltve: a Jófogás-birodalmat építik újra.

„2019-ben lett egy közös küldetésünk, felépíteni az ország legnagyobb e-kereskedelmi szereplőjét. Most már legalább háromszor akkorák vagyunk, mint a többi cég. A küldetésük véget ért, szerintem ezért is dönthettek úgy, hogy innentől másra fókuszálnak”

– kommentálta Várkonyiék exitjét Spiridon. Kifejezetten baráti hangnemben, nem tisztán a konkurenciát látja bennük, hanem hogy a verseny milyen jót fog tenni a szektornak és a technológiai fejlődésnek.

Spiridontól azt is megkérdeztük, hogy hány éves megtérüléssel számolnak az új magyar bázissal, de pontos időtávot nem mondott. Csak azt, hogy „hosszú távú, stratégiai befektetésként” gondolnak rá, maga az itt felhúzott technológiát viszont minimum tízéves időtartamra tervezték. A szemközti földterület még üresen áll, a jelenlegi raktár felső kapacitását pedig 3–5 éven belül szeretnék elérni. Konkrét tervek a bővítésről még nincsenek, de a lehetőség az adott egy új épület felhúzására.

4 milliárd forintnyi akció, december 1-ig mindent kivisznek

A bejárás egyik apropója a cég november 17-i BF akciója. Az erről szóló sajtótájékoztatón megtudtuk, hogy a magyar termékkínálat (a marketplace partnerekével együtt) egy év alatt csaknem megduplázódott (5,8 millióról 9,8 millióra), ahogy a marketplace partnerek száma is nagyot ugrott (7515-ről 10851-re). Három országban (Románia, Magyarország, Bulgária) 9,7 millió ügyféllel, 53 ezer kereskedőpartnerrel és 30,7 milliós termékkínálattal bír a cégcsoport. A logisztikai háttér koncentrálódásáról sokat elárul, hogy amit tavaly még hat különböző raktárból szolgáltak ki, azt idén már csak egy raktárból. Ahol ráadásul dupla annyi terméket tudnak raktározni, bevételezni és a futároknak kiadni.

Az idei BF-et több mint egymillió ajánlattal kommunikálják (a marketplace-es ajánlatokkal együtt) és 4 milliárd forint összértékben kínálnak kedvezményeket.

Ehhez képest tavaly 3 milliárd forintnyi akcióval jelentkeztek. Az idei BF-ajánlatok 70 százaléka az idei legalacsonyabb áron lesz elérhető, a marketplace-t nem számítva pedig közel egymillió darab terméket terveznek eladni november 17-én. December elsejéig minden BF-rendelést kiszállítanak, ígérte a cég, amiben tavalyhoz képest százzal több, immár hétszáz darab helyszínen fellelhető Easybox csomagautomata is segíteni fog nekik.

Egy reprezentatív kutatásuk szerint a BF alatt a magyaroknak az Emag az első számú opció (37,1 százalék), a vevőik döntő többsége (69,9 százalék) online szeretne rendelni, közel 80 százalék mobilról fogja leadni a rendelését, 50 százalék pedig 30–100 ezer forint között tervez költeni. 

A várható top kategória a ruhák és divatkiegészítők, az otthoni és kerti kiegészítők, valamint a játék- és baba-mama termékek egyenként 200-200 ezer darab eladott termékkel, nem pedig az Extreme Digitalhoz vagy Emaghoz eredetileg fejben összekötött kategóriák, mint az elektronikai, számítástechnikai, háztartási vagy okoseszközös termékek.

Új szolgáltatások? „Belátható” időn belül

A négycsarnokos, csarnokonként 26–32 ezer négyzetméteres raktárbázisnak egyelőre az első két részét használja ki a magyar Emag, mondta a bejárás során Taba Péter logisztikai igazgató. Az A részben, amit besétáltunk, zajlik most maga a logisztikai operáció minden termékkel, amit a magyar piacra kínálnak, a B részben pedig a futárlogisztika.

A teljes magyar Emag-logisztika egy képbe sűrítve. Fotó: Sebestyén László

A C-D részt rövid, két éves távon bérbe adják, mondta Taba a Forbes.hu-nak, amíg a magyar üzletág teljesen ki nem tudja használni a bázis teljes területét. Ezt a 62 ezer négyzetmétert most a DHL bérli. Nyilván nem erre szánták, Taba szerint ilyen formában „nyilvánvaló pénzügyi veszteség” a számunkra. A kívánatos cél, hogy az A részt a kis (packaging), a B-t a közepes (shipping), a C-t pedig a nagy méretű termékek (oversized) foglalják majd be, és végül a D-ben fusson a futárlogisztika. A futárkiszállítás több mint 80 százalékát már most az Emag-tulajdonú Sameday intézi, amihez az Easybox csomagautomaták is tartoznak.

„A koncepció, hogy erről a logisztikai központról tudjuk kiszolgálni Magyarországot, illetve hogy ez lehessen majd az első lépése annak, hogy akár egy közös, kelet-közép-európai integrált ellátási rendszert tudjunk majd felépíteni a többi országgal is akár. Maga az épület ezt ki fogja tudni szolgálni”

– mondta Taba.

Hogy a magyar raktárbázis megléte innentől felgyorsíthatja-e a Romániában már futó Emag-szolgáltatások magyar bevezetését (Freshful online frissáru-szupermarket, Tazz gyorsfutár-szolgáltatás), arra Taba röviden annyit mondott, hogy „belátható” időtávban vannak. Spiridon hozzáteszi, hogy ezek még fiatal szolgáltatások, az Emagnak és a Samedaynek is több év kellett, mire eléggé letisztult az üzleti modell, valamint az értékajánlat ahhoz, hogy Romániából tovább merjenek terjeszkedni velük. „De remélem, a jövőben valamikor bejelenthetjük őket” – tette hozzá Spiridon.

Addig is az A részen már most kb. 30–32 ezer különböző típusú termék közel 800 ezer példánya elfér, ebből durván 400 ezer termék csakis a Black Friday kedvéért érkezett meg a napokban. Taba szerint a magyar rendeléseket már „döntő többségben” a magyar raktárból teljesítik, és csak kisebb részben a bukaresti raktárból. Két műszakban működik a raktárbázis, Taba szerint így a leghatékonyabb lekövetniük a különböző hetes vagy hónapos időszakok megrendeléseinek és forgalmának változékonyságát. Kint egy időben 127 kamion is elfér akár, a rendelkezésre álló helyek BF-kampányok során még inkább kapóra jönnek.

Nem kell dönteni, csak dolgozni

Az automatizált technológiák a befektetés kb. 10 százalékát, 10,5 millió eurót öleltek fel. Beleértve a holland gyártmányú cross-belt szortírozógépet, amit Taba szerint itthon csak a legnagyobb logisztikai központokban használnak. Ez a rendszer keresztben elhelyezett, egymástól függetlenül működtetett rövid szállítószalagok láncával biztosítja, hogy egy csomag se sérüljön meg vagy pottyanjon az ott dolgozók fejére.

A most használt csarnokban több mint egy kilométernyi automatizált szalagrendszer fut (erre jön a szortírozónak a hossza). Hacsak nem 60 kilós mosógépekről beszélünk – tehát ahol annak fizikai korlátja lenne –, Taba szerint a bevételezéstől a kiadásig zárt az útja.

A szalagrendszer működésének a fő elve az áru bevételezésétől kezdve a négyszintes mezzanine rendszerben való tároláson át (a fehér áruk, tehát a háztartási gépek és a nagyobb termékek mellette tornyosulnak) a csomagolásig és szortírozásig, hogy erősen programozottan működik. Tehát a bent dolgozó 80–100 kolléga kezéből a lehető legjobban kiveszi a döntési kényszert vagy mérlegelési felelősséget, ezzel gyorsítva a folyamatokat, és minimalizálva a hibák vagy balesetek számát. Az áru már a bekerüléstől kezdve időpecsétet kap, onnantól minden mozgást és információt követni lehet.

Az állványrendszer, vagyis a mezzanine terület kb. kétmillió termék egyidejű tárolására alkalmas – és marketplace partnerek termékeit egyelőre nem tárolják rajta. Legalábbis itthon, a bukaresti raktár például már alkalmas logisztikai operációt kínálni a partnereknek.

De Taba szerint a magyar helyszínt is erre készítették fel, jövő áprilisban el is készülhet az ehhez szükséges rendszerfejlesztés.

Közel 800 ezer termék 117 ezer négyzetméteren. 40 milliárd forintból. Fotó: Sebestyén László

A szalag a mezzanine után kettéválik, külön utaznak tovább a szeparátoros kocsikra az egy- (simple), valamint többtermékes rendelések (multi). Utóbbival szezonon kívül az automatizációnak hála elérték, hogy az átlag csomagszám rendelésenként a tavalyi 1,47-ről 1,07-re essen. Ami nemcsak helytakarékosabb csomagolással, de kevesebb csomagolóanyag-használattal és kisebb környezetszennyezéssel is jár, magyarázta Taba.

A csomag fuvarlevelet és vonalkódot kap, így kerül a 4500 négyzetméter felületű szortírozóra, ami szkenneralagút és több mint kétezer infraérzékelő segítségével tudja aztán eldönteni, melyik csúszdáig és azzal melyik futárig kell eljuttatni a csomagot. A szortírozórendszer óránkénti kapacitása 10 ezer csomag, Taba szerint ezzel tervezik majd teljes kapacitáson is kiszolgálni a teljes raktárbázist.

1,8 millió magyart terveznek kiszolgálni

A GKID szerint magyar e-kereskedelem forgalma reálértékben visszaesett az első félévben, és már másfél éve csökken az online súlya a teljes kiskereskedelemben belül. Az iparág a covid lecsengte óta ingoványos terület a régióban, tavaly az Emag bevételei csoportszinten mediánérték alatt, 4 százalékkal nőttek csupán. „Mint minden piac, a kiskereskedelem is volatilis – fogalmazta meg Taba. – Az online kereskedelem egy viszonylag gyors piaci megközelítés, ehhez kell alkalmazkodnunk.” Erre hozta fel példaként a telephelyet, aminek minden helyzetben annak kell lennie a funkciójának, hogy a rendelési igényeket minél gyorsabban, pontosabban, hatékonyabban kielégítse.

A magyar üzemeltető cég árbevétele az előző, 2023. márciussal záruló üzleti évben 78,5 milliárd forint volt, egy évvel előtte 90,6 milliárd. A magyar Emag legutóbb közölt éves vesztesége 9,4 milliárd forint volt, de a nyereségességen nem csak az e-kereskedelem mostani helyzete vagy az Emag nagy összegű befektetései ronthattak. A Gazdasági Versenyhivatal korábbi ítélete szerint a trükkös Emag-akciók miatt 4 milliárd forintos jóvátételi vállalásra kötelezték az Emagot, valamint egy 200 millió forintos büntetésre. Nemrég ennek kapcsán „egyes kötelezettségek megszegése” miatt újabb büntetést kapott a cég.

Spiridon ennek ellenére a hibridmodell előnyeire mutatott rá, elmondása szerint 2023 eleje óta kb. 30 százalékkal nőttek a marketplace-hez köthető bevételeik.

Ezzel együtt a magyar kereskedelem 9 százalékos online részében a potenciált látja, szerinte a marketplace-ben látható növekedés miatt is érdemes logisztikára és ügyfél-elégedettségre költeniük.

Hogy a magyar cég bevételei végre nőni tudnak-e 2023-ban, az tényleg a BF-fel és az ünnepi szezonnal fog eldőlni – mondta Spiridon. Hozzátette, hogy az idei BF-en nagyjából ugyanakkora forgalommal számolnak, mint a tavalyin (akkor 10,5 milliárd forintról számoltak be). Ahogy viszont azt is, hogy a bevételek helyett nekik most két másik mutató az, ami fontosabb, az ügyfélszám és a rendelések száma. Spiridonék az aktuális üzleti évben (2023. április – 2024. március) 1,8 millió egyedi ügyféllel terveznek, és április óta már most egymillió felett tartanak, elmondása szerint százalékban egy számjegyű növekedés a tavalyi azonos időszakhoz képest.

The post Raktárpornó: így néz ki belülről egy 40 milliárd forintos hi-tech bázis appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed