Friss Hirek

Shackleton hajója: megvan végre!

ÍRTA: JOEL K. BOURNE, JR.

FÉNYKÉPEZTE: ESTHER HORVATH

A Weddel-tenger mélyen őrzi titkait. John Shears és Mensun Dound ezt mindenkinél jobban tudhatja, legalábbis korunk kutatói közül.

Ők ketten már évek óta keresték a Weddell-tenger legértékesebb kincsét a zord sarkvidéken. Most pedig a jégmező közepén állva arra készültek, hogy nehéz szívvel, de bejelentsék: megint csak fel kell adniuk.

Az imént kászálódtak le irdatlan jégtörő hajójukról, hogy járjanak egyet, és közben megbeszéljék, milyen szavakkal tájékoztatják a világot az újabb fiaskóról. A kincs, amelyet kerestek, a híres Endurance volt, az a háromárbócos, barkentintípusú vitorlás hajó, amellyel Ernest Shackleton felfedező és 27 fős legénysége 1914-ben megközelítette Antarktikát. A hajót azonban végül összeroppantották a föltoluló jégtorlaszok, és elnyelte a Weddell-tenger feneketlen mélye. Shackletonék eredetileg partra akartak szállni, hogy gyalogszerrel keljenek át a jeges kontinensen. Céljukat ugyan nem érték el, de megmenekülésük a sarkkutatás hőskorának egyik legalaposabban dokumentált története lett. Shackleton váltig tartotta a lelket hajótörött társaiban, így a hóviharok és fagysérüléseik dacára, fogyó készleteiket testvériesen megosztva mindannyian életben maradtak. Kitartásukat megannyi könyv és film örökítette azóta meg. De odüsszeiájuk igazi jelképe a balsorsra jutott Endurance volt.

John Shears negyedszázada az Antarktika feltárásával foglalkozó brit csoport oszlopos tagja, az oxfordi illetőségű Mensun Bound pedig a legnevesebb víz alatti régészek egyike. Kettejük 2019-es expedíciója ugyan kudarccal zárult, de rengeteg olyan tapasztalatot hozott, amelyet most, a délsarki vizekre visszatérve ők ketten kitűnően hasznosíthattak. Ezzel együtt úgy érezték, hogy a Weddell- tenger „bolondot csinál belőlük”, akárcsak annak idején Shackletonból, aki harmadjára sem tudott eljutni a Déli-sarkra.

<!– [if IE 9]><![endif]–><!– [if IE 9]><![endif]–>

A Weddell-tenger jég- torlaszai között nyomul előre a 134 méter hosszú S. A. Agulhas II jégtörő, a 2019-es kudarc után újra megpróbálja megtalálni az Endurance-t.
Forrás: JAMES BLAKE, FALKLAND-SZIGETEKI TENGERI ÖRÖKSÉG ALAPÍTVÁNY, NATIONAL GEOGRAPHIC

Az Endurance-expedíció vezetőjével ellentétben Shearsnek és Boundnak már a rendelkezésére álltak olyan eszközök, mint a nehéz terhek emelésére alkalmas helikopter, a műholdas jégjelentés és a szonárokkal felszerelt búvárrobot. Az acéltestű, 134 méter hosszú.

S. A. Agulhas II jégtörő fedélzetén tapasztalt legénységgel keltek útra, de így is azt érezték, hogy kifutnak az időből. Egyszer már engedélyt kaptak a hosszabbításra, de a tél vészesen közeledett: a jégtorlaszok, amelyek hajdan az Endurance-t foglyul ejtették, az S. A. Agul- has II körül is hamar összeállhattak. Shears és Bound tudta: a jégtörőnek két napon belül el kell hagynia a környéket, különben a jég csapdájába esik…

A teljes cikket elolvashatja a National Geographic magazin januári lapszámában.

The post Shackleton hajója: megvan végre! first appeared on National Geographic.


Exit mobile version