Tartja magát, de azért stagnál az Euronics üzletlánc mögötti családi cég, a legnagyobb magyar tulajdonú webshop birtokosa. A harmincéves cégvezér elégedett, de jövőre már növekedést vár.
Mi történt? A naptári évtől eltérő, 2023. július 1-től 2024. június 30-ig terjedő üzleti éve miatt csak most kellett leadnia éves beszámolóját a Fazekas család cégének, a Vöröskő Kft.-nek. Vagyis az Euronics márkanév hazai használójának, 2023 legnagyobb forgalmú, száz százalékban magyar tulajdonú online kereskedőjének. A kft.-ben jó pár éve lezajlott a generációváltás, ma már a harmincéves Fazekas Bálint a cég ügyvezető igazgatója, korábbi 30/30-asunk.
Miért fontos ez? Az elektronikai lánc a hagyományos üzletek mellett az online forgalmát is jelentősen felfuttatta. A GKID nevű kutatócég (megvette őket a PwC) éves méréseiben több éve elsők a magyar tulajdonú e-kereskedők forgalmi listáján. Az Euronics az elmúlt időkben robotizált raktárrésszel és külföldi nyitással (pl. Horvátország) igyekezte erősíteni pozícióját, sőt szép lassan belekóstolgattak a használt, felújított készülékek piacába is. Persze, a hangsúly a „lassan”-on van, ahogy több konkurensnél is (MediaMarkt, Telekom).
Számokban? A magyar kis- és e-kereskedelem, a fogyasztói elektronikai szektor belassulását a Vöröskő Kft.-n is érezni. Az éves beszámoló szerint stagnálnak, ezt persze jó hírként is értelmezhetjük.
A 2024. üzleti évben (még egyszer, 2023. július 1-től 2024. június 30-ig) az értékesítés nettó árbevétele 91,77 milliárd forint volt az előző éves időszak 90,26 milliárdjához képest. Alig 1,7 százalékos növekedés, reálértéken nézve az infláció szépen fel is falja.
Ugyanakkor a cég féken tartotta a költéseit, 104,32 milliárd forint ráfordítással – az előző évihez képest csupán 2,31 százalékkal költöttek többet.
Az egyéb bevételekkel együtt az összes árbevétel 106,32 milliárd forint volt. Így az éves adózott eredmény 1,89 milliárd forint lett, majdnem ugyanannyi, mint az előző évi időszakban (1,9 milliárd forint).
Az árbevétel-arányos üzleti eredmény (az üzemi eredmény osztva a nettó árbevétellel) idén 1,85 százalék lett, tavaly 1,92 százalék volt.
A 2024. évi adózott eredményből csaknem 1,51 milliárd forint osztalék kifizetését hagyták jóvá, a különbözet megy az eredménytartalékba.
Hol faragtak? Például létszámban – persze nem ők az egyetlenek a szektorban, és úgy tűnik, nem is a raktárban zsugorodott a csapat.
A Vöröskő Kft. 2023. június 30-i állapot szerint még 947 főt foglalkoztatott, 2024. június 30-án már csak 908-at.
Ez idő alatt a fizikai munkásállomány 341-ről 352-re nőtt, a szellemié viszont 606-ról 556-ra csökkent.
A szellemi dolgozóknak kifizetett összbér egy év alatt csupán 2,78 százalékkal nőt, eközben a fizikai alkalmazottak összes bére 21,93 százalékot ugrott.
Online? A lánc honlapja szerint jelenleg 66 üzletet működtetnek. Az üzletmenet oroszlánrészét nyilvánvalóan a bolti értékesítés adja, viszont az elmúlt években több mint tíz üzletük húzta le a rolót, még a kft. legelső, 1989-ben nyitott balatonfüredi boltja is. Igaz, a közelmúltban majdnem ugyanannyi új boltot is nyitottak, részben lokalizációs okokból történtek a zárások és nyitások.
A webshop továbbra is a forgalom közel húsz százalékát adja, mondja Fazekas Bálint a Forbes.hu-nak. Hozzáteszi, az offline picit erősödött, előző üzleti évhez képest két százalékot, 65,6 milliárd forintot hozott. Az online viszont gyengült, majdnem öt százalékot, 15,8 milliárdról 15,1 milliárd forintra esett vissza egy év alatt.
Meglepő? Nem annyira. Ez a mínusz öt százalék leköveti, amit a legnagyobb online játékosoknál látni. A GKID (PwC) szerint itthon 2023-ban a tizenöt legnagyobb e-kereskedő (az Euronics hetedik a listán) együttes forgalma négy százalékot csökkent 2022-höz képest.
Hogyan tovább? Bálint a trendeket nézve pozitívnak értékeli az üzleti évüket, az ez idő alatt elvégzett fejlesztések (logisztika, bérek stb.) miatt is. Ezek szerinte, ha újra beindul az elektronikai piac,
a következő üzleti évben már meg tudnak alapozni egy tíz százalék feletti növekedésnek.
Black friday? Készülget a piac az év végi hajrára.
Pontosítok, van, aki már október 30-án berobbantotta a fekete pénteki akcióit, az Alza egészen december elejéig jelentkezik black friday-akciókkal. Ami az Euronicset illeti, még nem indították be a kampányt.
Idén papíron november 29-re esne a vásárlás fekete betűs ünnepe, de persze már rég nem egyetlen napra koncentrálódik a kampány itthon sem. Hogy ez túlzásnak számít-e, vagy teljesen elfogadható stratégia, azt majd a piac eldönti.
Bár az infláció a black fridayt is jócskán átalakította, és a vonzereje is csökkenőben (hát még a vásárlóerőnk), azért még ma is keressük az akciókat. Igaz, jelen gazdasági időkben már a kereskedők sem igazán szeretnek übermagas kedvezményekkel áldozni a várható profitjukból.
A Publicis Groupe Hungary és a PwC Magyarország kutatása szerint az idei BF-időszak forgalma a 160 milliárd forintot is elérheti.
Forbes-listák
Megjelent a Forbes friss Magyar 100 listája, rajta a száz legértékesebb magyar céggel. A legértékesebb családi vállalkozások Forbes-listája legutóbb szeptemberben jelent meg.
A borítóképen Fazekas Bálint, a Vöröskő Kft. tulajdonos-ügyvezetője az Euronics üllői raktárának megnyitóján még 2022 májusában.
The post 30 évesen vezeti a legnagyobb magyar webshopot, most derült ki, hogy teljesítettek a lassuló piacon appeared first on Forbes.hu.