Friss Hirek

A gigaakciók korának vége, a black friday már csak szürke november

Hiába november 29-e a black friday hivatalos napja, átlagban nem aznap voltak elérhetők a legalacsonyabb online árak. Adatok, tanulságok az idei shoppingőrületről – már ha nevezhetjük még őrületnek.

Mi történt? Novemberben, a black friday hónapjában átlagosan 15,7 százalékkal akcióztak az e-kereskedők, ezt mérte több mint 400, a magyar piacot célzó e-kereskedő 2,8 millió terméke alapján a Growww Digital nevű digitálismarketing-ügynökség. Az elemzés eredményeit először a Forbes.hu-val osztották meg.

Gondoltad volna? Ha a hónapban csak egyetlen napot választhattunk volna vásárlásra, nem a hivatalos BF-nappal, november 29-ével jártunk volna a legjobban az adatok alapján, hanem egy nappal később. Ugyanis az árcsökkentett termékek 59 százalékának november 30-án szombaton volt az árminimuma.

Az árminimumon futó árcsökkentett termékek aránya novemberben több mint 400 e-kereskedő 2,8 millió darab termékénél. November 30-ával lehetett a legjobban járni, a legjobb árak 59 százalékát aznap lehetett elérni. Forrás és ábra: Growww Digital

Miért fontos ez? „Árérzékenyek a vásárlók. Bevásárlólistákat írnak, vadásszák a jó dealeket, hajlamosak kivárni.

Ami fejtörést okoz nekik, hogy mikor hol kellene vásárolniuk, meddig várjanak az árakkal

– mondja nekem a Growww Digital ügyvezető partnere, Szabó László. – A kereskedőknek se mindegy, mennyire szálljanak bele ebbe. Meg kell találniuk az egyensúlyt, hogy ne csak a fogyasztóknak legyen vonzó az ajánlat, de nekik is megérje.”

Ennek apropóján összegezték a cégnél a 2024-es BF-szezont. Hogy megmutassák, a magyar e-kereskedők magja hogyan alkalmazkodik a BF-hez, hogyan állnak most az árképzéshez az év végi szezonban.

A módszertanhoz

A mintában adat-hozzáférhetetlenség miatt a BF-éllovasok nem szerepelnek (Emag, Alza, MediaMarkt), de van benne top 10-es webshop, és a teljes magyar e-kereskedelemre nézve reprezentatív, jegyzi meg a Growww Digital. Október második felében volt a bázisidőszak, ehhez képest elemezték a novemberi napokat kereskedői és termékszinten is.

Mit jelent ez a gyakorlatban? Méréseik alapján a BF nem átverés, a cég szerint mozognak az árak, megérte résen lenni, de tény, hogy

a fekete péntek egyre inkább szürke november.

Szabó László szerint utoljára 2020-ban volt az, hogy forgalom alapján novemberi volt az év legerősebb hete az e-kereskedelemben. Azóta egyre jobban oszlik szét a hangsúly, és tolódott ki a korábban egynapos BF egy–kettő, vagy ma már inkább három–négy, még szintén erős novemberi hétre.

Az e-kereskedők kockázatot csökkentenek, nem mindent egy lapra tesznek fel, a vásárlóknak ez nehezebb eligazodást jelent.”

Több ebből

Ennyit költhettek black fridayen a magyarok
Civileknek is juthat az online kiskereskedelem bevételeiből? 

A három fő tanulság

1. A vizsgált kereskedők többsége (92 százalék) változtatott az árain novemberben, ez a termékek 41 százalékát érintette. A termékek 9 százalékánál volt észlelhető árcsökkenés, itt az átlagos kedvezmény 15,7 százalék volt. Vagyis tényleg léteznek érdemi akciók, de a gigaakciók korszakának, úgy tűnik, jelen gazdasági helyzetben, az infláció és a technikai recesszió korára leáldozott.

2. Ami izgalmasabb, az a kétirányú árváltoztatások mértéke. A 9 százaléknyi árcsökkentett termék mellett 16 százaléknyi terméknél növelték az árakat, további 16 százaléknál pedig kétirányú volt a változás. (A maradék 59 százalék áraihoz nem nyúltak novemberben.) Az áraikat változtató kereskedők több mint 75 százaléka (vagyis 4-ből 3) emelt és csökkentett is. „Ez a 75 százalék reprezentálja a kereskedők óvatosságát, valószínűleg keresték a megfelelő árszintet” – véli Szabó László. Más kérdés, hogy az ármozgásokban mekkora szerepet játszik a jogi megfelelés, a harmincnapos szabály betartása. (Az akciós ár melletti korábbi árként az akció előtti minimum 30 napban alkalmazott legalacsonyabbat kell megjelentetni.)

3. Valójában nem is a hivatalos BF-napon, november 29. pénteken, hanem november 30-án szombaton volt a legkedvezőbb nap a vásárlásra, a csökkentett árú termékek 59 százalékának ezen a napon volt az árminimuma (november 29-én ez az adat csak 55 százalék volt). A Growww Digital az adatokon azt látja, a piaci átlagot tekintve megérte várni, november 20-a körül már korrekt árminimumokat foghattunk ki, de nyilván lehettek részterületek, ahol korábban is el lehetett csípni jó dealeket.

Mi volt a tuti ajánlat? Az adatok alapján leggyakrabban műszaki cikkeket áraztak le, itt a legerősebb a verseny, a termékek 39 százalékánál csökkent novemberben az ár. Utána jött a sport-egészség kategória (33 százalék), majd a bútor-lakberendezés (32 százalék), az irodaszerek kategóriája pedig a sereghajtó (1 százalék csupán).

Forrás és ábra: Growww Digital

Hogyan tovább? „A szándék, a nyitottság megvan a kereskedőkben, az árképzést használják mint eszközt, de van tér a fejlődésre. Lehetnének tudatosabbak, alulhasználják a szoftveres megoldásokat” – magyarázza Szabó László. Tavalyhoz képest enyhe forgalomnövekedést látnak az év végi adatokban, ezt egyébként a Molin AI friss BF-becslése is alátámasztja.

The post A gigaakciók korának vége, a black friday már csak szürke november appeared first on Forbes.hu.


Exit mobile version