Megkezdődött a visszavágó a kínai autókra vonatkozó, akár 45,3 százalékos védővámok életbe lépése után a Reuters szerdai jelentése alapján. A SAIC autógyártó – amely többek között az MG tulajdonosa is – komoly perrel fenyegette meg az uniót. A kínai gigacég részben azzal indokolja a pert, hogy az EU szerintük szándékosan félrebecsülte a kínai állam részesedését és befolyását egyes érintett cégekkel kapcsolatban, ezáltal még igazságtalanabb a döntés. Azt is kijelentették viszont, hogy ennek ellenére folytatják az európai terjeszkedést, alkalmazkodnak a vámokhoz, amelyek hosszú távon nem fogják befolyásolni Európában a kínai autók sikerét.
Ennél is nagyobb probléma lehet viszont, amiről a Portfolio számolt be részletesen csütörtök reggel: Kína a WTO-hoz fordult az ügyben, illetve arra szólította fel a nagy autógyártóit, köztük például a BYD-t a Geelyt és a már említett SAIC-t is, hogy állítsák le a beruházásaikat az Európai Unióban, mindez kiemelten igaz azokra az országokra, amelyek megszavazták a védővámokat. Szerencsére így Magyarország és Németország még viszonylag biztonságban tudhatja a kínai befektetőit.
Mindeközben Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója arra is felhívta a figyelmet csütörtöki Facebook-bejegyzésében, hogy a vásárlók veszítik a legtöbbet a kínai import elektromos autókra kiszabott büntetővámok miatt. Kitért arra is, hogy a BMW vezérigazgatója, Oliver Zipse a vámokat “végzetes jelzésnek” nevezte a globális kereskedelem számára, azzal érvelve, hogy azok Kína részéről megtorláshoz vezethetnek. A Volkswagen-csoport vezérigazgatója, Oliver Blume szintén az iparágat érő károkat hangsúlyozta, mondván, hogy “az esetleges büntetővámok különösen kockázatosak lennének a német autóipar számára,” és “jelentős hátrányokkal kellene szembenézniük a kínai piacon.” Emellett Ola Källenius, a Mercedes-Benz vezérigazgatója is megerősítette a többi iparági vezető kijelentéseit azzal, hogy “teljes illúzió lenne azt hinni, hogy az autóipari világot egymáshoz nem kapcsolódó régiókra oszthatjuk.” Joó István összefoglalásképp így fogalmazott: „az európai mobilitás jövője az innovációban és az együttműködésben rejlik, nem pedig a vámokban”.