Az építési és közlekedési miniszter a MÁV-Volán csoport vezérigazgatójával, Hegyi Zsolttal tartott közös sajtótájékoztatón számolt be a közlekedésfejlesztés terén eddig elért eredményekről, fennálló hiányosságokról és jövőbeli tervekről. Ezek közül az autóval közlekedők számára az egyik kiemelten fontos információ, hogy kezdeményezte a kormányfőnél és a Nemzetgazdasági Minisztériumnál, hogy 2026-tól az önkormányzati utak karbantartása esetén a befizetett szolidaritási adó legalább 20 százalékát leírhassák, így több száz milliárd forint maradhat az utak felújítására.
Kitért a KRESZ módosítására is: a szakmai konzultáció 2023 végi indulása óta rengeteg észrevétel érkezett és szeptember végén a tárca új társadalmi konzultációt indít. A legfontosabb az emberi élet védelme és a balesetek megelőzése. Újraszabályozzák a vezetéshez szükséges jogi feltételeket, a forgalomba helyezést és az utak táblázási rendszerét. A jogszabály a tervek szerint 2026 szeptemberében léphet hatályba.
Szólt arról is, hogy egy év előkészítés után elindul az M1-es autópálya szélesítése 2×3 sávra, először Budapest és Bábolna között egy 60 kilométeres szakaszon. A 800 milliárd forintos beruházás 2029-ben fejeződhet be. Elmondta: a négy érintett megyére 15 ezer forintos éves matrica lesz elérhető a személygépjárművek számára.
Elhangzott, hogy a személyautók száma a 2010-es 2,9 millióról 4,3 millióra emelkedett, ezért is fontos az úthálózat fejlesztése, ugyanakkor a tömegközlekedés színvonalának emelésére is nagy hangsúlyt fektetnek, mert a növekvő autószámmal párhuzamosan nő a közösségi közlekedést használók száma is, 2023-2024-ben például 15 százalékkal, és az idén is 10 százalékos bővülés várható.
