Friss Hirek

Ezért nem sikerül eladni az autódat az interneten!

Problémába ütköztél az autód eladása során? Íme a válasz a leggyakrabban ismételt kérdésekre!

Tételezzük fel, hogy meghirdetted az autódat az interneten. Sajnos azonban ez még nem jelenti azt, hogy el is fogod tudni adni a vasat. Rengeteg helyen, még több okból megakadhat ez a folyamat, és a legtöbbször ezért bizony te magad, az eladó vagy a felelős, még akkor is, ha nem szándékosan követed el a sikertelenséghez vezető hibákat. Éppen ezért most a “tünetekre” koncentrálok, és kizárólag az eladó oldaláról közelítem meg a kérdést: vajon az adott helyzetben mi lehet a probléma?

1. Nincs elég érdeklődő a hirdetésre

Általában ez az elsődleges probléma, amellyel a legtöbbet foglalkoznak a különböző használtautós oldalakon és az online magazinok virtuális hasábjain. Ez a tipikus forgatókönyv általában a megszokott használtautó-apróhirdetéses oldalakon lehet jellemző, és leginkább két okból következhet be. Lehetséges, hogy a hirdetésed nem kelti fel az érdeklődők figyelmét, illetve az is megeshet, hogy egyszerűen rosszul áraztad be az autódat. Mindezt úgy ellenőrizheted, hogy felmész az oldalra és több módon is rákeresel azokra a paraméterekre, amelyek feldobhatják a hirdetésedet. Először csak a típusra, aztán konkrétan a te autód évjáratára és hajtásláncára szűkítve is érdemes ezt megismételni, és megnézni a környező hirdetéseket. Nézzünk egy példát:

Ugye neked is sokkal jobb ajánlatnak tűnik az alsó hirdetés lényegében ugyanannyiért? (Fotó: Használtautó.hu)

A két Alfa Romeót közel ugyanannyiért hirdetik, ám egyértelmű, hogy egy átlagos vásárló számára melyik tűnik sokkal jobb ajánlatnak. Az alsó kevesebbet futott, már a hirdetés előnézetéből kiderül, hogy több drága szervizt is elvégeztek rajta, és még erősebb is, lényegében ugyanannyiért. Nyilván ez csak egy gyors példa, de a lényeg érthető: ha az autód közvetlen környezetében, mondjuk mindkét irányban 3-3 hirdetésnyi távolságban akad sokkal jobb ajánlat, akkor megérheti máshová árazni az autót, vagy kiemelni azokat az érdekességeit már az előnézetben is, amelyek miatt jobb ajánlat lehet a közvetlen környezeténél. A másik probléma lehet, hogy nem elég jók a képek. Ez kétféleképp is lehetséges, egyrészt ha a hirdetés előnézetének a fotója sokkal rosszabb, mint a környező autóké, akkor biztosan kevesebb lesz a kattintás, ám ez csak a kisebbik hiba. Sokkal nagyobb a baj akkor, ha a képeken gyanúsan nem látszanak a fontos részletek. Ha például egy autó típushibája a küszöb elejének rozsdásodása, és te pont ezeket a részeket takarod ki az összes fotóról, mint mondjuk az alábbi Golf fotóján. Igaz, itt a hirdetés szövegében el is árulják, hogy mind a két küszöb javításra szorul.

Itt vajon rozsdás-e a küszöb eleje? (Fotó: Használtautó.hu)

Ha azonban a te eladó autódon rendben van az adott típushiba, és mégis minden fotón eltakarod, az rengeteg érdeklődőt elijeszthet, amennyiben viszont esetleg tényleg csak el akarod titkolni, úgy inkább nyeld le a békát és légy őszinte, később még visszatérünk rá, hogy miért. A következő példa a telefonos képernyőfotó: ezt felejtsd el, főleg akkor, ha a fekvő képeket álló képernyőfotóval töltenéd fel, két hatalmas fehér vagy fekete csíkkal alul-felül. Ez biztosan csökkenti az eladás esélyét, ahogyan az is, ha a hirdetésben nagyképűnek, rosszindulatúnak tűnsz. A “Tudom mit árulok!”, a “Nem összekeverendő a…” és az “…ők inkább ne keressenek!” mondatok azok számára is rosszul hangozhatnak, akiket amúgy nem érint a diszkriminációd.

Ebből a képből aztán sok látszik! (Fotó: Használtautó.hu)

2. Rengeteg a komolytalan érdeklődő a hirdetésre

Ez általában a Facebook Marketplace hirdetésekre jellemző, de nem kizárt más platformokon sem. Azért tipikus viszont a komolytalan érdeklődés a népszerű közösségi platformon, mert ott egyetlen kattintással, bármikor érdeklődhet gyakorlatilag akárki, ráadásul a hirdetést nem feltétlenül csak olyanok látják, akiket valóban érdekel. A Facebookon sokkal nehezebb pontos típusra, egy bizonyos motorra, vagy akár a vevőnek fontos extrák meglétére keresni, így nem kell meglepődni, ha a rengeteg “Ez még megvan?” megkeresés között néhány, számodra teljesen egyértelmű dologra is rákérdez egy-egy érdeklődő. Mindezt az alábbi példával tudom szemléltetni: rákerestem, hogy “BMW 3”, és a legelső néhány találat között két ötöst, egy Jaguart és egy Nissan Patrolt is feldobott a kereső.

Megjelöltem pirossal a teljesen érdektelen találatokat, szerintem egyértelmű a probléma a Marketplace keresőjével (Fotó: Facebook.com)

Megoldás lehet a problémára, ha más platformokon is hirdeted az autót, illetve ha a facebookon belépsz kimondottan ezzel a típussal foglalkozó csoportokba, és ott célzottan osztod meg az apróhirdetést. Komoly előrelépés lehet még, ha megpróbálsz itt is rákeresni a saját hirdetésedre, és olyanra módosítod a hirdetés címét és nyitóképét, hogy az a megfelelő kereséseknél megjelenjen, a kevésbé megfelelő kereséseknél pedig a lehető leghátrább kerüljön. Ha pedig a benzines autódnál minden második érdeklődőnek az az első kérdése, hogy ez vajon dízel-e, akkor érdemes lehet már a hirdetés címében tisztázni, hogy “1.8 benzin!”, hátha akkor kevesebb lesz a téves megkeresés. Apró Marketplace tipp: a telefonszámodat sokszor hiába írod bele a hirdetésbe, mert te ugyan továbbra is látni fogod, de Zuckerberg csapata mindent megtesz, hogy a vásárlók elől kitakarja, elrejtse azt. Megoldás lehet a hangulatjelek között kikeresni vagy betűvel kiírni a számokat, esetleg nemes egyszerűséggel az üzenetben érdeklődőknek megadni a telefonos elérhetőséget, hogy azon keressenek, ha tényleg érdekli őket az autó.

3. Túl sok a komoly érdeklődő a hirdetésre

Megeshet az is, hogy amint felteszed a hirdetést, egyszerre több komoly érdeklődő is keres, bár ez a ritkább eset. Ez általában azt jelenti, hogy az autód valamiért, vagy valakiknek jóval többet ér, mint amennyiért te feltetted, netán van benne valami olyan különlegesség, amivel te nem számoltál. Mintha például én feltenném a pénztemető A6-ot a hervadt karosszéria és az ezeréves automataváltó miatt a műszaki lejárta előtt egy héttel 600 ezer forintért. De mondjuk a teljesen hibátlan, légzsákos, gyári fakormánnyal együtt, ami magában 120 és 250 ezer forint között mozog a piacon, már persze akkor, ha épp árul bárki is ilyet egész Európa-szerte. Rengetegen akadnak viszont, akik bontásra vesznek ilyen autót, és azonnal fel fog nekik tűnni a képekről az értékes kormányon kívül a hibátlan csomagtérroló, a beépített ülésmagasítós hátsó ülés, az újszerű első fotelek, a korrekt állapotú sárvédők, az új első lökhárító, a hirdetés szövegéből pedig az új turbó, a működő klíma, a hibátlan motor, és még sorolhatnám. Magyarra fordítva: lehetséges, hogy használati tárgyként nem érne sokat az öreg vas műszaki nélkül, de az udvarában autókat bontó “üzletember” rögtön látni fog benne még százezer alkut és extra félmilliós profitot hosszútávon.

Neked csak egy kormánykerék, másoknak viszont akár nagyon érdekes formájú 300-600 euróként is értelmezhető (Fotó: whykaren.com)

Ugyanez az eset akkor is, ha az autódnak van valami rejtélyes hibája, amivel együtt hirdeted. Ha emiatt olcsón adnád, de közben a hiba mégsem annyira rejtélyes, a javítása pedig a kellő ismeret birtokában filléres, akkor ismét sorban fognak állni az érdeklődők az autóért. Ilyenkor lehetséges, hogy inkább mégis megéri megcsináltatni az autót, és teli áron eladni. Olyan is megesik persze, hogy nem néztél körbe kellően, és nem tudod, hogy mennyit ér, amit hirdetsz. Hasonló eset édesapám Trabantja is: a faluban az öregúr meghirdette fillérekért, én pedig néhány percen belül, elsőként hívtam. A telefonban még alig akarta elhinni, hogy máris keresik, az ár is alkuképes volt. Ám mire odaértem, alkuról már szó sem lehetett, és a telefon is folyamatosan csörgött: az úr látatlanban is kapott már a hirdetési árnál 150 ezer forinttal magasabb ajánlatot, ám volt olyan kedves és egyenes, hogy mégis nekünk adta el a Trabit, igaz, alku nélkül.

Ezt a Trabantot kereken 300 ezer forintért vettük egy pajtából, azt pedig inkább le sem írom, hogy valójában mennyit ér jelenleg a piacon

Fontos azonban megjegyezni két dolgot: egyrészt eladóként bármikor meggondolhatod magad, leszedheted a hirdetést és megpróbálhatod drágábban, az adott célcsoport igényeire szabva feltenni a hirdetést. Fontos viszont, hogy ezt udvariasan tedd, főleg akkor, ha mondjuk már ígéreteket is tettél egyes vevőjelölteknek, vagy például valaki már egy órával ezelőtt elindult az ország másik végéről az autódért. Persze, közölheted az autó mellett állva is a 400 kilométerről, trélerestől érkezett vevővel, hogy amúgy félmillióval megnőtt az ár amióta elindult, ám remélem mindenki érzi, hogy ezzel mi a probléma. Sokkal egyszerűbb előzetesen felmérni a terepet, és rögtön a helyes áron hirdetni, ha pedig mégis alálőttél az autód értékének, akkor mielőbb, és minél tisztességesebben korrigálni.

4. Mit képzelnek magukról a vevők, hogy ilyenkor hívnak vagy jönnek?

Egyeseknek meglepő lehet, de rengetegszer találkozom a magánszemély eladók esetében azzal a jelenséggel, hogy munkaidőben nem lehet őket elérni, hétvégén pedig nem érnek rá megmutatni, mert a családjukkal töltenének időt. Én pedig vevőként alkalmazkodjak, és nézzem meg sötétben az autót, hétköznap este, az ország másik végén. Ezek azok az autók, amikért vevőként még akkor is utoljára megyünk, ha amúgy előre vennénk őket a listában. Így viszont, ha út közben bármilyen korrekt autót találunk, akkor egyszerűen elvisszük azt, mert nem akarunk kockáztatni.

Ritkán fordul elő, hogy este megyünk megnézni egy autót, hiszen ez egyértelműen nem ideális: ne kényszerítsd ebbe a helyzetbe a vevőjelölteket, mert jelentősen csökkented az eladás esélyét

Ha folyamatosan azt érzed, hogy a vevőjelöltek nem megfelelő időpontban keresnek, akkor talán nem velük van a probléma. Ha nem érsz rá eladni az autót, akkor nem biztos, hogy neked kellene ezzel erőlködni, hiszen rengeteg kereskedés foglalkozik bizományos értékesítéssel, illetve akár készpénzes autófelvásárlással. Nyilván nem fogják a piaci árat megadni a nepperek az autódért, de legalább nem kell vele foglalkoznod. Ha tényleg ekkora problémát jelent számodra egy-két hétvégi próbakör, vagy néhány telefonos egyeztetés a munkahelyi szünetben, akkor igenis ez az észszerű megoldás. Érdekes középút lehet még, ha meghirdeted az autót félúton a piaci ára és aközött, amit a nepper neked adna a végén: így te is többet kaphatsz a bizományis megoldásnál, illetve alkalmazkodnod sem kell, hiszen a vevő is több kockázatot vállal és rugalmasabban kezeli a dolgot a jobb üzlet reményében.

+1. Ugyanaz a hirdetés, mégis sokkal több érdeklődő? Lehetséges!

Zárásként egy titkos tipp: mindenképpen érdemes a keresési szokásokra optimalizálnod a hirdetésedet, erre tipikus példa, hogy ugyanaz az autó akár másfélszer annyi érdeklődést is kaphat kereken egymillió forintért, mintha 980 ezer forintért hirdetnéd. Elsőre logikátlannak tűnhet, hogy drágábban előbb kel el, ám az egymillió forint egyszerre két lélektani határt is jelent: sokaknak a keret felső vége, másoknak pedig vízválasztó, hogy ami annál olcsóbb, az biztosan rossz, és meg sem nézik. A 980 ezer forintos árral azonban mindkettő esetben a szerszám rossz végére kerülsz: aki egymillióig keres, ár szerint növekvő rendezéssel, annak az utolsó találatai között leszel, így lehetséges, hogy el sem jut a hirdetésedig, az egymillió felett nézelődők pedig még akkor sem találják meg az autódat, ha taktikusan 990 ezer forinttól állítják be a keresőt, pedig számukra a legelső találatok között lenne az autód. A kerek milliókkal és a félmilliókkal általában érdemes helyesen ugrálókötelezni emiatt.

Íme egy kiváló példa: az első kettő Opel Corsa a frissítés előtti kínálat teteje, a második kettő a frissítés utáni kínálat alja. Ám ha valaki kizárólag 1,5 millió forint feletti keresést állít be, akkor az első kettő bizony kortól függetlenül lemarad a találati listájáról, ha pedig kizárólag az alatt keres, akkor nem fog 50 ezer forint felárért 3 évvel fiatalabb autót venni (Fotók: Kocsi.hu)

A másik fontos dolog a képek helyes elkészítése. Nem fotóversenyre megy az autód, így nem kell ezért súlyos tízezreket fizetned egy fényképésznek. Van egy szint, ahonnantól hiába jobb a fotó, nem fog több érdeklődőt hozni. Ha viszont nem éri el azt az alapvető szintet a képcsokor, akkor bizony nem csörög majd annyit a telefon: erre példa, ha nincs minden sarka felől lefényképezve az autó, illetve ha nincsenek meg fontos részletek, mint mondjuk a beltér állapota (a vezetőülés bal oldaltámaszával együtt), a motortér (lehetőleg a levehető burkolatok nélkül, mosatlanul), valamint a típushibák gyakori jelei (vagy éppen azok hiánya). Mindenképpen nappal, világosban fotózz, opcionálisan pedig enyhén borult időben, vagy egy nagyobb épület árnyékában, hogy egységesek legyenek a fények. Legyen tiszta az autó, de már teljesen száraz, hogy valóban az autó látsszon, ne a vízcseppek sokasága. Megérheti továbbá olyan környezetben fotózni, ami kiemeli az autót, például világos autót sötétebb háttérrel, és így tovább.

5. Az érdeklődők azonnal elmennek, tesztkörre sem viszik el az autót

Hogyha a hirdetéssel, valamint az érdeklődők számával és komolyságával látszólag minden rendben van, a problémák pedig a személyes találkozónál kezdődnek, akkor sem biztos, hogy mindenki más a hülye. Az egyik legjellemzőbb ilyen eset, hogy a vevők tesztkörre sem viszik el az autót, hanem szó szerint azonnal kifordulnak a kapuból. Én is sokszor csinálok ilyet, akár olyankor is, amikor ott van velem egy vevő, és én csak az autót átnézni mentem vele az ország másik végére. Nem egyszer hívtam már fel eladót a társasház parkolójából, hogy le sem kell jönni, mert mégsem érdekel az autó, akár több száz kilométernyi utazás után sem. Hogy miért? A válasz egyszerű.

Egyesek – nyilván a megfelelő áron – eltekintenek egy sérülésekkel tarkított lökhárítótól, ám akadnak olyanok, akik ezt már semmiképp sem neveznék apró esztétikai hibának

Ha az autó nincs olyan állapotban, mint amit a hirdetés ígért, netán az eladó kihagyott olyan részleteket a leírásból, amik nélkülözhetetlenek lettek volna, akkor nincs miről beszélgetni. Éppen ezért fontos, hogy a hirdetésbe minden fontos részletet írj bele és ne próbáld meg jobb színben feltüntetni az autódat, mint amit a valóság megenged. Éppen ezért nem javaslom a “korának megfelelő állapotban”, az “apróbb esztétikai hibákkal”, a “nem új autó” illetve a hasonló megjegyzéseket: ezeket mindenki másképp értelmezi. Inkább megéri leírni, hogy az apró esztétikai hiba mit takar, illetve hogy mitől nem új az a bizonyos autó. Ha többször is előfordul, hogy a vásárlók már ránézésre elvetik a járművet, akkor érdemes lehet udvariasan, akár utólag, telefonon is megkérdezni, hogy mi a probléma, és ennek fényében újraértékelni a hirdetést, másképp beárazni az autót, vagy legalább beleírni a szövegbe azt, amit a vásárlójelöltek nehezményeztek.

6. Az érdeklődők elviszik tesztkörre az autót, de nem veszik meg

Ez már egy ritkább eset, egyben nehezebb falat, hiszen amennyiben az autó nem néz ki rosszul, aztán mégsem olyan, mint amit a vásárló elképzelt, akkor ott akár valami komolyabb probléma is megbújhat a háttérben. Ne feledd: te megszoktad a saját autódat és a hibáit, de egy potenciális vásárló most próbált ki másik 10-15 ugyanilyen autót, így tudja, hogy milyennek kellene lennie. Ismét érdemes lehet feltenni a kérdést, hogy a vevőjelölt szerint mi a probléma: ha mindenki ugyanazt válaszolja, akkor ismét nem bennük kell keresni a hibát.

A tesztkör sokat elárul, így érdemes eladóként is résen lenni, hogy mire figyelnek a vevőjelöltek

Egyszer egy korosabb, turbódízel kombi vásárlásakor pontosan így jártunk: a hirdetett autó érezhetően, legalább 20 lóerővel gyengébb volt az elvártnál, az idős tulajdonos pedig egyszerűen nem is tudott róla. A különbség, hogy én a tesztkör során azonnal meg is mondtam, hogy itt bizony nincs elég erő, az eladó pedig konkrétan visszakérdezett, hogy vajon ezért nem viszik-e el az autóját a potenciális vásárlók. Utólag kiderült, hogy évek óta egy a motortér rejtett zugában megbújó, szakadt vákuumcsővel közlekedett, így a turbót nem megfelelően vezérelte az autó. Neki viszont állítólag fel sem tűnt a dolog, így az sem kizárt, hogy már így vette a járművet. A javítás néhány ezer forintba került, ő pedig vagy 10 korábbi vevőjelöltet elbukott, akik nem akartak kockáztatni. Tudom, szélsőséges példa, de attól még valóban egy megtörtént eset.

7. Túl sokat alkudnának, annyiért nem adom el

Az egyik legnehezebb helyzet, ha a helyszínen nem sikerül megegyezni az árról. Eladóként jogodban áll annyiért adni az autót, amennyiért neked kényelmes, így amennyiben nem találkozik a vevők és az eladók igénye, úgy bizony sok esetben lehetnek jelentősen eltérőek az elképzelések. Ismét egy személyes példa: amikor eladtam a benzines Audi A4 kombimat, akkor a hirdetésbe is beleírtam, illetve a vevőjelölteknek is megmutattam, hogy a teljes, 6 hangszóró plusz gyári mélyládás hifit szakemberrel felújíttattam, és az bizony pontosan úgy szól, ahogy annak kell. Mindez egy új autóban többe kerül extraként, mint amennyiért én ezt az autót hirdettem. Ráadásul utólagos Bluetooth kihangosító szettet is kapott az A4, amit a gyári fejegységről lehet vezérelni. Több vásárló akadt, akik erre annyit tudtak reagálni, hogy “Nehogy már feláras legyen, hogy van benne rádió”. Meglepetés: ők egytől egyig jóval többet szerettek volna alkudni a vételárból, mint amire én szívesen bólintottam volna rá. Mivel megvolt a lehetőségem, hogy később adjam el az autót, így nem jelentett problémát várni.

Hiába szép ez a gyári felni az öreg autódon, ha a vásárlónak semmit sem ér: ilyenkor megérheti enélkül eladni az autót és a kerekeket külön árusítani

Hétköznapibb helyzet, ha mondjuk te a gyári, hibátlan, 16 colos alufelniszettjén hirdeted az autódat négy jó gumival, a vásárló pedig már kinézte a típusra a 18 colos garnitúrát. Neki így lényegében nem árképző a négy kerék, amire te a legjobb tudásod szerint vigyáztál évekig, és most jogosan várod az óvatosságod gyümölcsét. Ugyanez a helyzet akkor is, ha például utólagos extrákat tettél az autóba, amit a vásárló nem kíván majd tovább használni: számodra értéknövelő tényező lehet mondjuk egy kínai tolatókamera, amit majd a következő autódba is vennél. Ilyenkor lehet érdemes ismét kérdezni és kompromisszumokat kötni: négy rossz acélfelnin odaadni az autót, és külön értékesíteni az alu szettet, vagy akár kiszerelni az utólagos extrákat, és majd áttenni őket a következő autódba, amennyiben ez megoldható.

Egy vezérléscsere bizonyos modelleknél igen komoly beavatkozás is lehet, így akadnak vevők, akik inkább az eladóra bízzák, ám még többen vannak, akik szeretnének biztosra menni és maguknak megcsináltatni

Nehezebb a helyzet, ha mondjuk egy vásárlónak semmit sem ér a friss olaj- és vezérléscsere, amit te valóban megcsináltattál eladás előtt, mert ő csak akkor hiszi el, ha ő maga csináltatta meg. Én ebben a helyzetben a kétkedő vevő oldalán állok, ezért a drága szervizt eladás előtt nem javaslom, főleg akkor nem, ha utána nem igazán tudod majd bizonyítani. Mondjuk mert te magad végezted el, vagy mert az autószerelő haverod csinálta számla nélkül, okosba’. Erre lehet egy érdekes opció, hogy nem csináltatod meg előre, és meghagyod a vevőjelöltnek a választást: ennyibe kerül most, így ahogy van, és annyiba kerül majd a friss nagyszervizzel jövő hét pénteken, aztán döntse el ő, hogy melyiket választja. Nyilván te pedig olyan árat mondasz, amiért az utánajárás is megéri számodra, amivel ez a procedúra jár.

+1. készülj fel minden eshetőségre, ne hagyd, hogy átverjenek!

Sajnos akadnak olyan vevőjelöltek, akiket nem a legjobb ötlet beengedni az udvarodba, illetve akik konkrétan arra hajtanak, hogy átverjenek téged. Nem kell azonban megijedni a jelentkezők stílusától, termetétől, származásától, hiszen csak a saját esélyeidet rontod, ha diszkriminálsz. Ezeréves trükk, hogy az eladó figyelmét az egyik csaló eltereli, majd a másik hengerfejességre utaló jeleket szimulál az autón, netán célzottan szétcsatlakoztat egy-két kábelt, lehúz egy vákuumcsövet, és hasonlók, ami alkualapot jelentő problémákat generálhat a tesztkör során.  Ezért is érdemes előre kérdezni. Mondjuk azt, hogy hányan jönnének megnézni az autót, majd nagyjából ugyanannyian megjelenni az eladói oldal képviseletében. Sajnos olyat is hallottam már, hogy a vevőjelöltek igazából nem is az autóért jöttek, hanem az udvart mérték fel, hátha néhány kisebb ingóságot ingyen is magukkal vihetnek. Ezért sem célszerű az otthonodban tartani a szemlét, érdemes inkább kint az utcán, a szomszédok jelenlétében, vagy semleges, ám emberekkel teli, netán bekamerázott helyre szervezni a találkozót. Szerencsére azonban a legtöbb esetben valóban vevőjelöltek jönnek a tolvajok vagy csalók helyett, így előre elítélni senkit sem érdemes, bárkinek ott lapulhat a zsebében a teljes vételár készpénzben.

Ne feledd, a cél, hogy mindkét fél elégedetten távozzon az üzlettől: az óvatossággal semmi baj sincs, de ne hagyd, hogy az előítéleteid állják az útját egy jó üzletnek


Exit mobile version