Nemes Dániel cége, a Biztributor nagy üzletet kötött, az AccessPointot bekebelezve a legnagyobb hálózatbiztonsági forgalmazóvá nőhetnek. A csavar a történetben az eladó személye: Gansperger Gyula.
Elkelt a nagy múltú adatátviteli nagykereskedő, az AccessPoint. Százszázalékos tulajdonrészt vásárol benne a független hálózatbiztonsági disztribútor, a közel húszéves Biztributor.
A két informatikai cég először a Forbes.hu-val osztotta meg a hírt, de hamarosan a nyilvános cégadatokban is bejegyzik a változást. Azt mondják, több száz milliós nagyságrendű tranzakcióról van szó, pontos összeget nem közölnek.
Gyere át, együnk egy hamburgert!
Mindkét, a hazai IT-szektorban jól ismert márkanév megmarad. A felvásárlás nem titkolt célja a szinergiák kihasználása volt – mondja interjúnkon a vevő, Nemes Dániel, a Biztributor alapítója és elnöke (a borítóképen jobbra), valamint Zelena Gergely, az AccessPoint (eddigi) társtulajdonosa, ügyvezetője, aki utóbbi pozíciójában megmarad.
Kapcsolatuk majdnem húsz évre nyúlik vissza. „Fiatalon ugyanazon a területen bontogattuk szárnyainkat. Egymással párhuzamosan, semmiképp sem versenytársként” – így Gergely a magyar távközlés korai, vadnyugati éveiről.
Nemes Dánielre a szakmában „CyD”-ként is hivatkoznak. Csak pár szóban az IT-biztonsági szakember eseménydús karrierjéről: Dániel a kilencvenes években az Internetto hírportál kulcsfigurája, rendszergazdája volt (innen vált ki 1999-ben az Index), majd felépítette a Telnetet, az egyik első magyar internetszolgáltatót.
Később angyalbefektetőként került az elektronikus fizetési szolgáltató, a Barion igazgatótanácsába, majd felügyelőbizottságába. A Biztributor operatív vezetéséből 2023-ban lépett vissza, a két társügyvezető most Farkas Péter és Rédei Andrea.
Balra Nemes Dániel (Biztributor), jobbra Zelena Gergely (AccessPoint). Fotó: Sebestyén László
Dániel öt éve hívta át Zelena Gergelyt hamburgerezni, hogy diszkréten rákérdezzen, nem egyesülnének-e velük. Évente újrapróbálkozott, legutóbb három és fél hónapja kérdezett rá ismét hamburgerevés közben, hogy be lehet-e szállni.
Megérte, ekkor már az AccessPoint-tulajok is a kiszálláson gondolkodtak. Két kérő között vacilláltak, végül a Biztributorral ráztak kezet. Ezzel tehát két, közel azonos méretű disztribútor olvad egybe. Egymást is jól kiegészítik, a Biztributor szoftverben, hálózatbiztonságban, az AccessPoint számítógéphálózati és távközlési értékesítésben utazik.
„Erkölcsi felelősség és üzleti érdek is, hogy ne egy idegen nagyvállalati, hanem hasonló jellegű cégkultúrába kelljen betagozódni a kollégáknak”
– ez alapján döntöttek Zelena Gergelyék.
Az éves beszámolók alapján a két kft. árbevétele a 2020–21-es covidévekig szépen nőtt, lekövette a piac bővülését. Csakhogy az elmúlt két év már mindkét cégnek gondot okozott. Az AccessPoint eséssel (3,47 milliárd forintról 3,08 milliárdra), veszteségbe fordulással zárta 2023-at (adózott eredmény: -73,3 millió forint).
A Biztributor árbevétele 2020-ról 2021-re még brutális 162 százalékot nőtt, 884,1 millió forintról 2,32 milliárdra. Csak utána megrekedt a hálózati üzletáguk (korábban a bevételük 70 százalékát adta), inkább a biztonsági üzletágra koncentráló embereket vettek fel. 2022–23-ban durván 2 milliárd forintos bevételekkel stagnáltak.
Nyilván valamennyire az AccessPoint eséséből, a Biztributor magasabb tőkeerejéből fakad, hogy megköttetett az üzlet. Bár Dániel jobban szeret amerikai szemlélettel, nem pedig kelet-európaival tekinteni a cégfelvásárlásokra. Avagy: ne azért vegyenek, mert most lehet olcsóbban, hanem hogy jól menő, nőni tudó cégre csapjanak le.
„Amelyik cég nem nő, az olyan, mint a cápa, ami nem úszik és megfullad” – mondja Dániel.
Fordulópont volt, amikor Gergely bemutatta a csapatát. „Mostanra már nekünk is szuper csapatunk van, de kifejezett szempont volt, hogy az AccessPointnál is van kikre építeni” – folytatja Dániel.
A két cég együtt 2023-at ötmilliárdos, 2024-et pedig szűk hatmilliárd forint árbevétellel zárhatja. Már az egyesüléssel is ők lesznek a legnagyobb, magyar tulajdonú IT-biztonsági, hálózati és üzemeltető disztribútorok, mondják, egy ligába kerülhetnek az általános, nagy volumenben értékesítő disztribútorokkal.
A cél ambiciózus, úgy tervezik, hogy 2026-ban alsó hangon tízmilliárdos összbevétellel fognak zárni.
Zelena Gergely, az AccessPoint (eddigi) társtulajdonosa, ügyvezetője. Fotó: Sebestyén László
A csavar a történetben
Az AccessPoint igen kalandos pályát járt be a 2002-es indulás óta. Kálmán Tamás alapította, több, rövid életű vállalkozása mellett a Wiera Kft. nevű szállodai hotspotszolgáltató lett a másik jelentősebb cége. A 2010-es évek elején ismerkedett meg későbbi tulajdonostársával, Gansperger Gyulával. A Fideszhez köthető egykori pénztárnoknak sincs ingerszegény élete, pár éve a 24.hu foglalta össze.
Gansperger még az első Orbán-kormány alatt volt az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. elnök-vezérigazgatója. Majd a Wallis és a Kész Kft. vezetőségén át vitte útja az IT-rendszeróriás, a magyar Synergon elnöki székébe. 2014-ben lemondott a tisztségről.
A Synergon ezzel párhuzamosan vásárolta fel a Wiera csoportot, ami alá Kálmán és a tőle részt vásárló Gansperger begyűjtötte az érdekeltségeit, így az AccessPointot is. A Synergont végül felszámolták, 2016-ban vonták ki a budapesti tőzsdéről. Kritikus pénzügyi helyzetükön túl az is csúnyán rájuk égett, hogy lenyúlták egy kis magyar cég szoftverét.
Ezután a Wiera-cégekből az AccessPoint maradt csak meg. Az alapító, Kálmán Tamás tulajdonrészét a Credit Online cégriportja szerint 2017-ben vásárolták ki üzlettársai. Így lett a főtulajdonos a Constans Invest Kft., ami Ganspergerg közvetett érdekeltsége az osztrák Constans Beteilung GmbH-n keresztül. A kisebbségi tulajdonos Zelena és Németh Tamás gazdasági igazgató érdekeltsége, a Zen Tanácsadó Kft. – ezt a két céget vásárolta ki a Biztributor.
Amikor Gansperger operatív és döntéshozói szerepeiről kérdezem Zelena Gergelyt, azt mondja: a főtulajdonos mindig „befektetésként” tekintett a cégre. A havi tulajdonosi értekezleten és pár stratégiai ötleten túl ugyanakkor konkrét szakmai munkát nem végzett benne.
„És ez működött is így”
– mondja Gergely.
Legutóbb a kormánypárti sajtó által kreált, úgynevezett Városháza-ügyben bukkant fel Gansperger neve. A Hvg360 erről szóló hosszabb cikke itt és itt. Lényege, hogy Bajnai Gordon volt miniszterelnök egykori üzlettársa, Gansperger unszolására ment el egy találkozóra. Ezen a Forbes szerinti 11. leggazdagabb magyar, Rahimkulov Ruszlán is részt vett. Bajnait csőbe húzták, titokban rögzítették a találkozót. A kormánypropaganda úgy manipulálta hamisan a felvételeket, mintha a főváros a Városháza eladására készülne.
Arról, hogy nem tartott-e a Ganspergerrel való üzlettől, Nemes Dániel azt mondja: „kalandos élettörténetét mindig érdeklődéssel olvastam”, de előtte nem ismerte személyesen. Most is csupán tanácsadókon keresztül tárgyaltak, eddig egyetlen alkalommal találkoztak, amikor aláírtak.
Nemes Dániel, a Biztributor alapítója, elnöke. Fotó: Sebestyén László
Az állam jól menő informatikai beszállítói (pl. 4iG csoport), mint látható, kurzusról kurzusra, kormányváltáskor teljesen lecserélődhetnek (vannak szegmensek, ahol akár minisztercserekor is). Ezzel szemben a Biztributornak Dániel szerint szakmai alapon kell üzletelnie ezekkel a közvetlen beszállítókkal.
Mindezt azzal indokolja: politikai színezettől függetlenül is érdekük, hogy akár állami, akár magántulajdonú cégnek, viszonteladónak szállítanak be, akkor is legjobb biztonságtechnológia védje az országot, a stratégiai nagyvállalatokat, vagy épp a nem stratégiaiakat is.
„Az eddigiekben és továbbra is távol szeretném tartani az üzletet a politikától. 2007-ben, szocialista kormány idején alakultunk. Se hozzájuk, se a mostani csapatba nem sorolódtunk be. És a következőkbe sem fogunk, bárki lesz az”
– teszi hozzá.
Gansperger Gyulának is felajánlottuk volna a megszólalás lehetőségét, de nem kíván nyilatkozni.
The post Hamburgert ettek, kezet ráztak, majd elkezdtek 10 milliárd forintos birodalmat építeni appeared first on Forbes.hu.