Friss Hirek

Kifli-alapító: Általában megvitatjuk a döntéseinket, de az elmúlt pár évben kemény kézzel irányítottam

Tomáš Čupr nem is jár már boltba – jó, néha, ha Spanyolországból dolgozik. Tíz év alatt építette fel ötországos internetes bevásárlóbirodalmát, a Rohlikot, magyar webshopjuk, a Kifli.hu pár év alatt lett a legforgalmasabb online szupermarket Magyarországon. A piacon bőven van tér a fejlődésre, a Rohlik pedig kőkemény munkahely, a rendkívüli eredményekhez gigászi elvárások társulnak. Az e-kereskedelem régiós fellegváráig, Prágáig mentem, hogy a bázisukon tegyem fel a huszonkilencedik leggazdagabb cseh milliárdosnak a kemény kérdéseket is.

Forbes: Azt mondják rólad, „olyan, mint azok az olimpiai rúdugrók, akik két ugrás között a padon alszanak.” Láttak céges napon beszélni, a szünetekben tényleg ledőlsz aludni. Szerintük ilyenkor kikapcsol az agyad, enélkül kiégnél. Így működsz? Ki kell kapcsolj két hegyi beszéd között?

Tomáš Čupr: Nem mondanám, hogy kell. De gyakran dolgozom késő este, és van két gyerekem, miattuk korán kell kelnem. Ebéd után sokszor power nappel pihenek rá a délutánra, visszatölt energiával akkor, amikor a legtöbben már pont elfáradnak.

A gyerekek sokat változtattak azon a híresen agilis természeteden? Nem azzal büszkélkedtél nekünk pár éve, hogy csak fél 8-kor kelsz a kicsivel együtt?

Az új jövevény, a kisfiam most lett tíz hónapos, kicsit ismét felforgatta az életünket. Mindkét gyermekemtől érettebb lettem, lenyugodtam, máshogy tekintek dolgokra, addig csak munka, munka, munka volt. Megtanultam, hogy az élet többről szól.

Mi az ára, ha valaki Tom Čupr? Mit áldoztál fel érte?

Talán a magánéletemet? Már olyan értelemben, hogy ez a harmadik cégem, mindenki a személyemhez köti, és ezt nyilván használtam is a márka felépítésére. Jól ismerik az arcom.

Nem tetszik a hírnév?

Nem mondanám, hogy híres lennék.

Tomáš Čupr Csehország huszonkilencedik leggazdagabb embere, a cseh Forbes 14,5 milliárd koronára, több mint 233 milliárd forintra becsüli a vagyonát. A magyar listán a nyolcadik lenne, Jellinek Dániel után, Demján Sándorné és családja előtt. Fotó: Krasznai Zoltán

A teljes interjú a Forbes magazinban!

Az interjú elsőként a 2024. szeptemberi Forbes magazin címlapanyagaként jelent meg. Alább a cikk rövidített verzióját hoztam el, a teljes interjút keresd a magazinban, a korábbi számok digitálisan is elérhetők!

Eleinte tényleg megállítottad az utcán az embereket, hogy ki mit venne tőletek. Ebből lett mára tizenhétezer a cikkszámotok, a kiskereskedelmi sztenderdnek számító ötvenkét hetes beszerzési stratégia pedig nálatok egy hét. Ha mutatnék valamit, ami nincs nálatok, mikor találnám meg a Kiflin?

Attól függ, mit. Két hét, egy hónap? Felhívjuk a beszállítót, utána rajtuk múlik, milyen gyorsan kapunk tőlük terméket. Nemzetközi konyháknál, mondjuk, Japánból nyilván lassabban jön be, az esetek durván ötödénél pedig úgy döntünk, inkább hagyjuk, mert lehetetlen lenne Európába behozni, olyan messze van, vagy mert már van ugyanolyan termékünk, csak más márkától.

De azért minden követ megmozgatsz.

Persze.

Hogyan mutatkoznál be, ha nem mondhatnád el, hogy Rohlik-alapító vagy? Csak pár szóban.

Jó kérdés. Vállalkozó, édesapa. Imád jókat enni, és szereti a családját. Ennyi, mást nem nagyon csinálok a munkán és családon kívül. Ezek, amik meghatároznak.

Tényleg a Rohlikra tetted fel az életedet?

Igen. Jó, ez talán erős, de szakmailag tényleg. Szerencsére a világnak azon a részén élünk, ahol nem kell aggódnunk a jólétünk miatt.

Megérte?

Ööö, abszolúte! Szeptemberben leszünk tízévesek. Végignéztem, hogyan tudja a Rohlik, a Kifli megváltoztatni sokak életét, hogy mit teszünk a család asztalára, hogyan jutnak helyi áruhoz, hogyan tudnak több időt együtt tölteni. A korábbi cégeim is jó kaland voltak, de ez valami egészen más.

Életrajz

Első sikersztoriját, a Slevomatot (a Bónusz Brigád cseh megfelelőjét) még Sheffieldből kezdte el építeni 2010-ben. Hét évvel később másfél milliárd cseh koronáért (23,5 milliárd forintért) vette meg a céget a brit Secret Escapes. Tom második startupja a Damejidlo ételfutárcég volt, 2012-ben alapította, rá három évre a Delivery Hero vásárolta fel.

Egyszer Spanyolországban nyaraltál. Most nyilván eltúlzom, de lett is utána kint egy villád meg egy céged. Az elsőt használod, a másikat nem. Először a házról. Hol van, mekkora, mennyibe került?

Nyugati part, Marbella és Málaga között. A második családi bázisunk, egy évben összesen három hónapot vagyunk kint. A nagyobbik gyerekem, a lányom most kezdi az iskolát, vége a szép világnak, ezentúl csak iskolai szünetben ruccanunk le.

Kedves kis hely, a kerten átsétálva máris a homokos tengerparton vagy, a lányom odavan a tengerért, sokat vízi sportolunk. Nem olyan nagy ház, nem is vagyok oda a luxusért, de mindenünk megvan. Nagy hatással volt az életünkre.

Kell a csend? Néha lelassulni, kiszakadni a prágai pörgésből?

Ugyanúgy szétdolgozom magam, kint is van irodám. Nem vakációzni megyek, de pont ez a lényeg. Prágában nyáron kilenckor megy le a nap, a spanyoloknál fél tizenegykor még világos van. Ha leteszem hét-nyolc körül a munkát, még kint lehetek pár órát sötétedés előtt. Produktívabb vagyok tőle, nem érzem, hogy oda az egész nap.

Na, de vissza a céghez. Néhány éve Spanyol- és Olaszországban is terveztetek indulni. Megvettétek a raktárakat, a tesztüzem is elindult, aztán töröltétek a rajtot. Mi történt? A déli szieszta nem passzol a gyors kiszállításhoz?

Nem amiatt. 2022–23-at írunk, a tech piacon kiszáradtak a pénzcsövek. Mindkét országban alsó hangon harminc-harminc millió euró lett volna elindulni, felhúzni a márkát. Nem tudtam volna összelapátolni hatvanmilliót. A covid véget ért, a piaci hipernövekedés szintén, aki ezek után fixen tervez tőkebevonással, hát, mondjuk úgy, bátor ember! Tudtam jól, hogy nehéz évek jönnek, mégse hittem volna, hogy 2022-ben és idén is kapunk befektetést. De takarékosabban gazdálkodunk. Jön majd a spanyol meg az olasz Kifli is, de talán már csak három–négy év múlva.

Mindenhol azt mondod, nem jársz boltba, hogy mindent online vásárolsz meg. Pedig Spanyolországban nincs is Rohlik. Ugye, tudod, mit fogok kérdezni?

Az ottani Carrefourba járok. (Eredetileg francia lánc – a szerk.) A két lábamon!

Lebuktál!

De ez más! Ihletet gyűjtök. Nem olyan, mintha itt leugranék a Billába (osztrák lánc – a szerk.). Jó boltok ezek is, nem azt mondom, de egy spanyolországi Carrefour hús- vagy tengeri pultja totál más világ. Fú, vagy vegyük az avokádót!

Pár éve Mallorcán bementem egy kisboltba, és valami egészen lenyűgöző volt az avokádójuk! Mondom, a miénk hogy a fenébe nem lehet ilyen jó? Már mások is panaszkodtak, hogy nálunk nem olyan finom, nem annyira puha. Egy év volt, mire megoldottuk, bevallom, azért megnehezítettem vele az embereim életét. Remélem, már nálatok is jobb az avokádóhelyzet, nem csak nálunk.

Nem tudom. Térjünk vissza a terjeszkedésre. Öt országban futtok, most a német piacotokra fókuszáltok. Viszi a pénzt rendesen, csoportszinten húszmillió euróra rántotta le a tavalyi veszteségeteket. A cél Hamburg, de okosan kell új várost választanotok, Németországban nem annyira fejlett az online szupermarketes piac. Nemrég azt mondtad, egy év múlva már nullszaldósok lennétek. Mégis, hogyan?

München már minden hónapban profitot termel, ugyanezt a modellt kéne mindenhova átmásolnunk. Most például Bécsben is automatizáljuk a raktárt, hogy ott is nyereségesek legyünk. Mérettől függően harminc–negyvenmillió euró az automatizálás, a hardverbeszállítóinktól megvesszük a robotokat, ők pedig finanszíroznak minket, ez a megállapodás. A technológiai háttér a mi fejlesztésünk, nem függünk senkitől. Azt tervezzük, hogy mások is licencelhessék, tárgyalunk is olyan láncokkal, nem csak Rohlik-országokban, akik már szállítanak, de még veszteséggel.

UPDATE

Azóta a Rohlik összefogott a német Amazonnal, utóbbi be is jelentette, hogy hamarosan bezárja saját frissáru-szolgáltatását, az Amazon Fresht, hogy inkább a Rohlik ajánlatára fókuszáljanak.


Egyáltalán hogy lehet fenntartható az online FMCG (a gyorsan forgó fogyasztási áruk piaca)? Egy olyan iparág, ahol mindenki veszteséges, ahol rengeteg pénzt kell áldozni piacszerzésre, terjeszkedésre, beruházásra, fejlesztésre.

Vegyük akár a raktárautomatizációt. Egy új város új raktárral két év után termel nyereséget, és újabb két év, hogy visszajöjjön az ára. Vagyis az ötödik évben kezd el ténylegesen pénzt hozni. Ha már meglévő városban automatizálunk hagyományos raktárt, nyilván gyorsabb a megtérülés.

Szerintem pont mi vagyunk az élő példa, hogy az üzleti modell fenntartható.

Tavaly alapítottad meg családi befektetőcéged, a TCF Capitalt, a korábbi Kifli-vezér, Klekner Péter az ügyvezetője. A TCF-en keresztül vagy főtulajdonos a Rohlik csoportban. Öt éve még hetvenöt százalék volt a részed, és nekünk azt mondtad, egy napon a maradék részt is vissza akarod vásárolni. Most több mint másfél milliárd eurót (kb. 590 milliárd forintot) ér a cég. Az utóbbi két évben sokat változott a környezet, a befektetések után biztosan csökkent a te részed is.

Körülbelül negyven százalékra. Öt éve más terveink voltak. Hogy továbbépítjük Csehországot és Magyarországot, elindulunk Bécsben, és majd valamikor Szlovákiába is átmegyünk. Csakhogy 2020-ban minden felgyorsult, és döntenem kellett: vagy beengedek magam mellé újabb befektetőket, vagy kicsi maradok. Az elsőt választottam. Csökkent tőle a részem, tény, de őszintén nem bánom. Jó hírű, tapasztalt partnerekkel dolgozhatok, tényleg segítik a növekedést.

Hogy álltok most runwayjel? Pár kört korábban azért kicentiztetek. Az új befektetés mire lesz elég, mikorra tervezitek bevonni a következőt?

Már a mostani körre se volt szükségünk, csoportszinten nem kell sok, hogy nyereségbe forduljunk, és tartalékaink is vannak. Magyarországon EBITDA-szinten, hát, úgy mondanám, a nullához közelítünk még, de jó úton haladunk, év elején már voltak nyereséges hónapjaink. Elkényelmesedhetnénk, de kell, hogy versenyezzünk, hogy fejlesszünk. Kell a továbbnövéshez, például jövő év elején megnyitjuk a második raktárunkat Budapesten.

Sokéves ígéret.

2022-ben lassult a növekedésünk, végül akkor nem engedhettük meg magunknak, muszáj volt másra költenünk a bevont tőkét. Addig is bérbe adtuk az új raktárhelyiséget, és amint lejár a szerződés, elkezdjük kiépíteni az új központot. Ez gyorsítani fog a kiszállításon, most három óra, utána két óra lesz, vagy akár másfél.

Ti igazából nem is az online szupermarketekkel versenyeztek, hanem a hagyományos behemót láncokkal. Ti vagytok a bolt, ami sosem zár be, és közben öt másikat helyettesít.

Azért bezárunk néha.

De éjjel is megtehetem, hogy leadom a rendelést. Szóval ti időt árultok?

Pontosan. Nemcsak a szupermarketet spórolod meg vele, hanem a hentest, a halast, a gyógyszertárat (a szabályok miatt nálunk nem – a szerk.) vagy akár a játékboltot. Van, hogy teljesen kimegy a fejemből, hogy gyerekzsúrra megyünk, és egy óra múlva virítanom kéne valamit – nyugi, nem olyankor, ha nálunk tartjuk, haha! Szóval már nemcsak húsz percet, de fél napot is visszanyerhetsz velünk. ­Konkrétan felszabadítjuk a szombat délelőttöd, hogy ne a városban kelljen összevissza rohangálnod.

Mindent el lehet adni online?

Mindent. Szakadatlanul bővülünk, például konyhai kellékekben is. Bambusznyársat keresel japán jakitori csirkesaslikhoz? Nem hiszem, hogy ott van minden szupermarketben a polcon. Nálunk igen.

Pár alapvető elektronikai kellékben is gondolkodunk, töltők, kábelek satöbbi.

Még az elektronikai gigaláncoknak is nekimentek? Emag, Alza, Saturn?

Sosem fogunk tévét vagy hűtőt árulni. Nincs is akkora autónk! Meg amúgy is más az üzleti modellünk. Mi minden héten eljövünk az ajtódig, hogy neked kényelmesebb legyen. Hűtőt azért ennél ritkábban veszel, tévét pedig annyi jobb helyen lehet már válogatni, minek vágjunk bele.

Prágáig mentünk ezért az interjúért. Karlín negyed, Nile House irodaház, harmadik emelet – itt a Rohlik főhadiszállása. Fotó: Krasznai Zoltán

Iparági forrásaim szerint a Kifli éves növekedése 2023-ban negyven százalék volt (úgy hallottam, itthon a fő versenytársak zsugorodtak), ez olyan ötvenmilliárd forintos becsült éves forgalmat jelent. Mi hajtotta így fel? Egyre többfélét vesznek tőletek egy rendeléssel, tehát nem a gyakoriság a kulcs, inkább a kosárérték és az infláció? Nem nehéz ezt az általatok megcélzott szűk, tehetősebb réteget bővíteni?

Hónapról hónapra új vevőket szerzünk minden piacon. Nem az akcióvadászokra próbálunk lőni, de középtől a felső rétegig igen, mindenhol ez a stratégiánk. Ugyanazoknak az alapvető termékeknek ugyanannyiba kell kerülniük a Kiflin is, mint a SPAR-ban vagy a Tescóban. Hogy már mindegy legyen, hol veszed meg őket. Ha akarod, nálunk költhetsz kicsit többet is jobb húsért, zöldségért, de ott kell lennie a kínálatban az olcsóbb változatnak is.

Nem szabad, hogy luxus legyen kiflizni. Mi is egy alapszupermarket szintjét akarjuk hozni, csak extra termékekkel bővítve.

Csak játsszunk el a gondolattal. Felkelsz, és látod a hírt, hogy valamelyik diszkontlánc, mondjuk, a Lidl beszáll itthon az online versenybe. Mit teszel?

Ugyanazt, amit eddig. Az online piac a hagyományos szupermarketek forgalmának alig pár százalékát hozza. Ha bejön a Lidl a képbe, és feltornázza húsz–harmincra, annak csak örülünk. Hogy miért? Mert ahol jelen vagyunk, ott most csak mi neveljük online bevásárlásra a fogyasztókat, ha belépne egy új szereplő, végre más is segítene. Egyébként más szegmensben mozognak. Természetesen vannak átfedő kategóriáink, de nálunk szélesebb a kínálat, és izgalmasabb is. Aki árérzékeny és beéri kisebb választékkal is, az úgyis a Lidlbe megy.

Az okoshűtő okosrendelést ad le az okos Rohliknak, az okosfutár pedig magától bemegy az üres okoslakásba? Ez a jövő?

Szerintem inkább a felület fog változni. Most még bepötyögöd a webshop címét, és összeklikkeled a bevásárlást, ez azért kicsit kényelmetlen. Mesterséges intelligenciával sokkal kiforrottabb lesz az interakció. Például azt mondod neki: figyelj, két felnőttre, két gyerekre szeretnék vacsorát főzni, magyaros fogást, de a család ezt és ezt a hozzávalót nem szereti. Vagy, mondjuk, bevásárolnál a haveroknak, mert este átjönnek meccset nézni. És akkor a platform felajánlja, mit vegyél, sőt szokásaid alapján magától kosárba is teszi.

Szerintem erre tartunk: van egy ötleted, a Kifli meg lefordítja összetevőkre, termékekre, ezt a terhet is leveszi a válladról.

Több ebből

Kifli-alapító: Általában megvitatjuk a döntéseinket, de az elmúlt pár évben kemény kézzel irányítottam
Kétéves mélypontra került a forint a dollárral szemben

Más téma. Ügyfélszolgálat. Panaszkezelésnél nem gondolkodtok. Nem vizsgálódtok, nem vitatkoztok, ebben megszállottak vagytok. Itthon ultramagas ügyfél-elégedettségről beszéltetek az év elején, 81 pontos NPS-ről (net promoter score, avagy támogatottsági szint). Remek eredmény. De ára van, nem?

Persze, költünk rá, de lojalitásban megtérül.

És emberi oldalról? Éjjel-nappal pörög a raktár, a panaszkezelés – tudod, mint mondtam, a bolt, ami sosem zár be. A magas ügyfél-elégedettségnek nincs emberi áldozata?

Nem biztos, hogy értem a kérdést.

Mekkora most nálatok a fluktuáció?

Nincsenek pontos adataim. A raktárakban természetes, hogy gyorsan rotálódnak az emberek. De az irodáinkban – akár a Kiflinél – szuperstabil csapat állt össze. Persze, vannak területek, ilyen az ügyfélszolgálat is, ahol kicsit gyorsabban cserélődnek az emberek, mintha a kereskedelmi pozícióinkat néznénk.

Csakhogy a Kifli az indulás óta a negyedik ügyvezetőt és a hatodik vagy hetedik marketingvezetőt fogyasztja. Mitől ilyen forrók ezek a székek?

Sokáig nem igazán volt kőbe vésve, hogyan dolgozunk. Amikor új ember jött, minimális képzést kapott csak arról, mit hogyan gondolunk, működtetünk. Főleg a marketingre igaz ez, mi erre nagyon máshogy tekintünk, mint a többiek. Távolról sem ideális, hogy nem adtuk meg ezeknek az embereknek a megfelelő eszközöket a boldoguláshoz.

De ez a meló bizonyos értelemben hatalmas nyomással jár. Bevallom, hamarabb is biztosíthattam volna a megfelelő tréninget az újaknak. Azóta beértük magunkat, jobban át tudjuk adni, hogyan hozunk döntéseket, hogyan gondolkodunk a márkáról, milyen értékeket követünk. Másfelől, szerintem sokan alábecsülik, milyen nehéz a szakmánk.

Az online brutál gyorsan pörgő terület, nem is ezt vitatom. De nem szeretnék félrebeszélni, az interjú előtti háttérbeszélgetések alapján az a piaci konszenzus, főleg a Rohlikról, hogy az elvitathatatlan üzleti eredmények mellett házon belül rendkívül magasak az elvárások, hatalmas a nyomás, kifacsaró a munkahelyi környezet. Nemrég egy interjúban „háborús CEO”-ként hivatkoztál magadra mondván, így éltétek túl az elmúlt éveket.

Ami az előző hat hónapot illeti, most már békeidős CEO vagyok. 2022–23 kemény volt, mintha háborús időket éltünk volna. Úgy érzem, végre vége ennek a korszaknak, és már sokkal békésebb szakaszban vagyunk, már végtelen runwayjel tudunk gazdálkodni, és így többet foglalkozhatunk az embereinkkel, alaposabban képezhetjük őket, magunkon is javíthatunk, és biztosabb alapokat kezdhetünk lefektetni.

De tényleg az emberek véres verejtékének eredménye, hogy szeretik a Rohlikot? Nincs ennek rossz íze? Egy szerethetőségéről, családbarát hangneméről híres márkánál?

Érdekes kérdés. Ha a cégnek annyi, senki sem marad boldog a végén. Azok a családok sem, akiket most azzá teszünk. A túlélésért küzdöttünk. Általában megvitatjuk a döntéseinket, de az elmúlt pár évben kemény kézzel irányítottam, megmondtam, mi hogyan lesz, és mit hogyan tegyünk. Fél éve lettek egyre inkább újra közös döntéseink, jó viták zajlanak nálunk.

Évi három hónapot Spanyolországból dolgozik, a tenger mellett. Fotó: Krasznai Zoltán

Mi az, amit valakiben becsben tudsz tartani? Mi az, amit nem tolerálsz?

A kíváncsiságot nagyra értékelem. Akinek természetes, hogy mindig kérdezzen. Ez is az egyik összetevőnk, „kérdőjelezz meg mindent, ami állandó”. Mit nem szeretek? Ha valaki szétszórt, nem gondolkozik strukturáltan, nehezen érti meg a probléma gyökerét. Nem az, hogy nem tolerálom, csak rendszerezettség nélkül nehéz teljesíteni a Rohliknál, nem igazán vannak ilyen kollégáink.

Könnyű a bizalmadba férkőzni?

Az elején mindenkinek megadom a bizalmat, viszont utána könnyű elveszíteni. Ez az alapbeállításom: megbízom benned, te pedig szállítod, amiben megállapodtunk.

Nézz csak végig a legszűkebb csapatomon, Olin Novák, a nemzetközi ügyvezetőnk hat éve velünk van, Alžběta Doležalová, a HR-esünk hét éve, az előző technológiai vezetőnk is hét évet dolgozott velünk. Ezek szerint megtartani is könnyű a bizalmamat, ha csúcsszinten hét éve tudok valakivel dolgozni, nemde?

És most milyen a cégben a hangulat? Hierarchikus despotabirodalom vagy buzgó, szabad szellemű town hall?

Idén határozottan az utóbbi felé tartunk. Több a párbeszéd, többet foglalkozunk az embereinkkel, pont az interjú után lesz nagy rohlikos fórumunk az irodában. Tudom, nagy cégről beszélünk, egyszerűen nem irányíthatok mindent, biztos van, ahol nem tökéletesek a folyamatok. De tényleg azon vagyunk, hogy most már béke üzemmódban fussunk.

Láttad a cseh webáruházatok Glassdoor-értékelését? (Név nélküli munkahelyi értékelőoldal.) Alig több mint három pont az ötből, korábban ez két pont alatt volt. Amiről itt írnak anonim – toxikus kultúráról –, összecseng azzal, amit itthon volt alkalmazottaktól vagy iparági szereplőktől hallottam. Egy idézet a háttérből: „Aki lehúz ott egy évet, fülét-farkát behúzza, de utána exrohlikosként mennybe megy Csehországban, mindenhol tárt karokkal fogadják, mert jól mutat a CV-ben. Ha ezt kibírta, mást is ki fog.” Erős szavak. Szerinted mit jelentenek? Ha magasan teljesítesz a Rohliknál, igazi szakember vagy? Vagy inkább rossz üzenetet sugároznak?

Szerintem remek üzenete van. Átlagos munkával nem fogsz nagy dolgokat elérni. A legtöbben ilyen munkát végeznek, még a legmagasabb szinteken is. Sokan óriáscégek, vezető kiskereskedések csúcspozícióiból jönnek hozzánk, mégis nekem kell naggyá tennem őket. Pedig azt hinnéd, a Tesco, a Kaufland (német lánc – a szerk.) meg a SPAR szuper embereket termel ki magából. Viszont legtöbben átlagos szakemberekként hagyják ott ezeket a helyeket, mert az előző cégüknek kellett megfelelniük. Abban a világban rengeteg dologról nem kell döntéseket hoznod, így nem igazán tanulsz bele, közelében sem vagy a döntéseknek.

Aztán eljössz hozzánk, és itt épp ez a feladat: hozz döntéseket, itt van hozzá a büdzsé, hajrá! És ettől beijednek.

Aki nálunk szenior szinten mond fel, inkább azért teszi, mert magára helyez nyomást. Nem tud mit kezdeni a nálunk kapott hatalommal. Itt tényleg változtathatsz dolgokon, ehhez képest egy német vagy brit kereskedőnél adott minden. Kapsz tőlük egy marketinges állást, megmondják, mit hogyan, mire mennyit költs, minden üzlet ugyanúgy néz ki, ugyanúgy működik, mindig minden tiszta, minden polc tele, és így tovább. Hát, ez nem olyan bonyolult. Nálunk vagy ügyvezető Magyarországon? Azt csinálsz, amit csak akarsz.

Tehát a jogkörből, a személyes felelősségből fakadó nyomással küzdenek? Ehhez jön, hogy meg kell felelni a cég magasztos küldetésének, a magas szintű céloknak?

Bent azt hallottam többektől is, hogy mintha a nemzeti ligából jönnél a Bajnokok Ligájába. Mintha a Sparta vagy a Fradi top játékosa lennél, aztán a Liverpool ellen 5-0-át játszol. A legtöbbeknek, nos, ez nem túl jó.

Pedig nálunk könnyen szerezhetsz gólokat, hiszen itt alkothatsz. Csak a legtöbben nem ezt csinálták a karrierjük alatt. Én elvárom a vezetőimtől, hogy építsenek. Ne kövessenek, építsenek!

Mostani Kifli-vezérünk, Gabriel Makki a Procter & Gamble régiós csúcsáról igazolt át. Igen ám, de még azon a szinten is vajon mibe lehetett beleszólása? Nálunk kevesebb embert irányíthat, de jóval nagyobb a feladat, ha döntésekről és befolyásról beszélünk. Ugyanakkor, mint mondtam, nekünk is alaposabban kell arra treníroznunk őket, hogy gólokat lőjenek, hogy jobb játékosokká váljanak. Korábban tényleg nem figyeltünk erre.

Kemény főnök hírében áll

Mit mondanak róla?

Az iparág szerint Tomáš Čupr szupergyors, agilis zseni, nyitott a nagy ötletekre. Kívül-belül ismeri a céget, rögtön kiszúrja, ha valami hibádzik, olyankor felkapja a szuperhősköpenyt, és megmenti a napot. Más kérdés, milyen stílusban. Volt kollégák szerint kőkemény vezető, hirtelen és türelmetlen természetű. Nem tolerálja a töketlenséget, házon belül embertelenek az elvárások, a kommunikáció pedig közel sem olyan baráti, ahogy a Kiflitől látjuk. A márka a vevők között love brand, a munkaerőpiacon már vegyes a megítélése.

Mit láttam én?

Egyenesen a prágai irodáig utaztam hozzá, több mint másfél órát beszéltem vele. Interjúnkon a fentiekből semmit sem érezni, barátságos, korrekt. Amikor angolul beszél, kicsit magasabb a hangszíne, mint az anyanyelvén. Az elején nehezen vette fel a szemkontaktust, a végén azt mondta, kifejezetten örült a kemény kérdéseknek is, fura neki, ha az újságíró kesztyűs kézzel bánik vele.

Egy fenntartható cégnek kell egyáltalán marhahúst árulnia? Efféle küldetéstudatotok kell, hogy legyen?

Szerintem kell árulnia. Nem vagyunk mi természetvédelmi hatóság, senkinek sem mondjuk meg, mit kellene ennie. Abban viszont segíthetünk, hogy fenntarthatóbb módon gondolkozz, például hogy magyar marhát vegyél, ne argentint. Egy-egy importtermék rendkívül messziről származhat, próbálunk belőle nem túl sokat tartani a kínálatban.

Ha a hagyományos élelmiszer-kereskedelmet nézzük, az üzletek felelnek a legnagyobb arányban a károsanyag-kibocsátásért. Ehhez képest nekünk városonként egy vagy két nagy raktárunk van, három-négy üzletének feleltethető meg a kibocsátásuk több ezer másik bolttal szemben, és bár ott az autóflottánk, az is csak a kibocsátás töredékéért felel.

Az ellátási láncunk is rövidebb, a beszállító csak befut a raktárba, utána nem több száz üzletet kell ellátni, hanem rögtön a vevőt. Harmadrészt, tényleg támogatjuk a helyi gazdákat és a helyi termelést, a magyar kínálat legalább harminc–negyven százaléka tőlük jön. Ha a versenytársak által is használt mérési módszert vesszük, ez az arány még jobb.

Spanyolországból repülővel jöttél tegnap, fenntartható cég főnöke létedre?

Nos, néha muszáj repülnöm. Komplex téma. Ahol csak tudok, extra hozzájárulást fizetek, hogy a fenntartható üzemanyag (SAF) vásárlását támogassam vele, ilyet a legtöbb légitársaságnál lehet már.

A bevásárlólistád hogy néz ki?

A családban főként helyi árut igyekszünk enni, rendelni. Nincsenek innen messze a kedvenc gazdaságaink, csirkehús, sertés, zöldség, gyümölcs, legfeljebb ötven kilométerről jöhetnek. Csomó mindent magunk termesztünk. Nemcsak süket duma, van itt az irodában egy zsák paradicsom meg paprika a kertünkből, muszáj kivinnem magammal Spanyolországba, különben mehetne a kukába. A hulladékkal is tudatosan gazdálkodunk, szóval mindenképp a fenntarthatóbban élők közé sorolnám magunkat. De abban is hiszek, hogy a fenntarthatóságot se vihetjük túlzásba.

Már olyan értelemben, hogy Európa tényleg bajban lesz, ha mi leszünk az egyetlen kontinens, ahol mindent döntést túl nagy erővel próbálunk átverni az alacsonyabb státuszú csoportokon.

Két emberről biztosan tudom, hogy megváltoztatta az életed: Ajay Kavan volt Amazon-alelnök, valamint a legendás teniszező, Roger Federer. Ki hogyan?

Három éve dolgozom Ajayjel az igazgatótanácsban. Igazi mentorfigura, behozott egy új, óriáscéges szemléletet. Ő segített a háborús-békeidős váltásban is. Régóta dolgozom magamon, hogy jobb vezetővé váljak, de amióta Ajayt ismerem, értettem meg igazán, mit jelent irányítani. Ami Rogert illeti, egy asztalnál ültünk valamelyik rendezvényen. Inspiráló, kiegyensúlyozott személyiség alázattal, szorgalommal. Végigmesélte nekünk élete történetét, és mesélt a feleségéről is, hogy ő mennyit támogatta.

Rengeteg tanulság volt benne, végig is gondoltatta velem, hogy vajon bennem is ott vannak-e az alapok. Hatott rám a kitartása. Néha tudok szervezetlen lenni, de határozottan fejlődtem ebben, megvan a rutinom, nagyon tudatosan osztom be az időmet.

The post Kifli-alapító: Általában megvitatjuk a döntéseinket, de az elmúlt pár évben kemény kézzel irányítottam appeared first on Forbes.hu.


Exit mobile version