Friss Hirek

Nagy bajban a német autóipar?

Átlagosan csupán kétharmados kapacitással termeltek tavaly a német autógyárak, elsősorban a villanyautók iránti alacsony kereslet miatt – mondta Stefan Bratzel szakértő a dpa hírügynökségnek. A Volkswagen, a BMW, a Mercedes és a többi németországi termelőegységgel rendelkező vállalat átlagosan a gyártási kapacitás felét használta ki – írta meg a Portfolio.hu a dpa számára készített Marklines adatelemző cégre hivatkozva.

Hirdetés

A számok nyelvén mindez azt jelenti, hogy a németországi autógyárak együttesen évi 6,2 millió autót tudnának szállítani, 2023-ban viszont csupán 4,1 millió jármű készült (legutóbb egyébként 2011-ben közelítették meg ezt a számot 5,9 millió példánnyal). A visszaesést az is jól mutatja, hogy a covid és a félvezető hiánnyal sújtott időszakban 3,1 millió autót tudott felmutatni a német gazdaság, előtte, 2019-ben viszont 4,7 milliót, vagyis 500 ezerrel többet mint tavaly.


A Marklines adatai jelentős eltérést mutatnak a különböző gyárak kihasználtsága között. A Stuttgartban a Porsche közel 100 százalékos kapacitással dübörög, a másik végletet pedig az Opel jelenti, amely az Eisenach mellett lévő üzemében a 30 százalékot sem tudta hozni. A Volkswagen wolfsburgi és a Mercedes-Benz sindelfingeni gyára valahol az átlag közepén helyezkedik el, csakúgy mint a 2022-ben elinduló Grünheide-ben található Tesla Gigafactory, amely 51 százalékos kihasználtsággal zárta az évet.

Hirdetés

Nemrég mi is beszámoltunk róla, hogy az Audi már azt is fontolóra vette, hogy bezárja a brüsszeli üzemet, ilyenre pedig legutóbb 2014-ben volt példa, amikor az Opel lehúzta a rolót Bochumban – emlékeztet a Portfolio. Ha a végleges beszántásra vonatkozó döntés nem is született meg, a négykarikás márka megszüntette az éjszakai műszakokat Ingolstadtban és Neckarsulmban, de így tett a VW is Wolfsburgban, Emdenben és Zwickauban. A lépés következtében a kapacitás a negyedével csökkent a gyárakban.

Constantin Gall, az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég munkatársa viszont felhívja rá a figyelmet, hogy nincs szó általános túltermelésről, hiszen a “megszorítások” többnyire azokat a létesítményeket érintik, ahol elektromos járműveket is gyártanak. Stefan Bratzel iparági szakértő pedig úgy véli, nagy volumenű növekedésre nem is érdemes számítani, ugyanis meglátása szerint az európai villanyautó-piac telített, és maximum a 2019-es szintre térhet vissza a kereslet. Ennek ellenére nem tartja valószínűnek, hogy gyárakat kellene bezárni a közeljövőben, mivel a meglévő kapacitásokra szükség lesz – idézi a szakembert a gazdasági portál.


Exit mobile version