Friss Hirek

Nem kell először a klasszikus vállalati közegben megcsinálni magad, és aztán jótékonykodni. Van másik út

Az Amigos a gyermekekért Alapítvány már tíz éve dolgozik azon, hogy mosolyt csaljon a kórházban gyógyuló gyermekek arcára. Forgács-Fábián Sára, a szervezet alapítója szerint itt nem a profit az eredményesség mércéje, hanem a boldog gyerekek száma. Az egykor diákszervezetként indult Amigos mára több mint 250 önkéntessel és 100 millió forintos költségvetéssel működik.

„Nálunk a gyermekek mosolyában és nem profitban mérik az eredményességet”

– hangzik el Forgács-Fábián Sárától, az Amigos a gyerekekért Alapítvány megálmodójától és vezetőjétől. Az idén tízéves szervezet a huzamosabb ideig kórházban lévő gyermekek mindennapjait igyekszik boldogabbá tenni önkéntesei segítségével, akik együtt játszanak, tanulnak és barátkoznak a gyermekekkel. 

Szerény kezdetek, komoly ambíciók

Az Amigos pár fős diákszervezetből nőtte ki magát mára egy tíz munkavállalóval és több mint 250, főként egyetemista korú önkéntessel dolgozó szervezetté. Az alapot egy nagy nemzetközi tanácsadócég fenntarthatósági versenyén elnyert kétszázezer forint és az ahhoz kapcsolódó képzések adták, de Sára szerint a ma már százmilliós nagyságrendű költségvetéssel gazdálkodó nonprofitig az volt a kulcs, hogy „már az elejétől komolyan vettük az ügyet, amit csinálunk, így a környezetünk is komolyan vett minket, hittek bennünk.”

Ezek a méretek egy kisebb magyar vállalat szintjén vannak, de az Amigos nemcsak ebben hasonlít profitorientált társaira, sőt. Szervezeti kultúra, menedzsment rendszerek és feladatkörök tekintetében nemzetközi sztenderdek mentén működnek. Sára szerint sokan abba a hibába esnek szervezetfejlesztéskor, hogy a vízió-misszió meghatározását figyelmen kívül hagyják, emiatt nincsenek közös célok, közös értékek a rendszerben, ami a döntéshozatalra is rányomja a bélyegét.

„Alapértékünk a megbízhatóság és a felelősségvállalás. Ez onnan jön, hogy ha megígértük, hogy ott leszünk egy adott napon egy adott kórházban a gyerekekkel, azt nem lehet visszamondani. Mindenki számára egyéni és egyben szervezeti felelőssége is ennek megoldása. Így az elszámoltathatóság jegyében a szervezetben minden fizetés, minden kiadás nyilvános és mind a 250 önkéntes minden hónapban megkapja az adott havi elszámolásunkat.”

Emiatt van az Amigosban egy alulról is érkező elszámoltathatóság a vezetőség felé, ami nagyon jól kontrollban tartja a szervezet működését, nincs felesleges költés.

A misszióhoz kapcsolódóan a stratégiai döntéshozatal is lényegesen leegyszerűsödik. „Ha van két út, ami hasonlóan jól néz ki első ránézésre, mindig feltesszük a kérdést, hogy melyik lesz az ami közelebb visz minket a célunkhoz, miszerint »Minden beteg gyermek mellett legyen egy Amigo!«, így egy sokkal fókuszáltabb szemüveggel tudjuk meghozni a döntést.”

Önkéntesek játszanak a gyerekekkel. Forrás: Amigos Alapítvány

A profi non-profit

Az Amigos ezen túl a nemzetközi gyakorlatokban bevett KPI-ok és OKR-ek (Objectives and key results) mentén működik minden területen.

„Idén már minden gyermekonkológiai intézménnyel rendelkező magyar városban ott vagyunk és 2024-ben több mint 1000 gyermekkel foglalkoztak önkénteseink” – mondja Sára, miközben saját fejlesztésű kártyajátékukat és kincskereső térképes játékdobozukat mutatja, amikkel még különlegesebbé tudják tenni a gyerekekkel töltött időt.

Amiben az amigók mégis másképp működnek a klasszikus KKV-khoz képest az az, hogy éves költségvetésüket felajánlásokból finanszírozzák és nem piaci alapon. „Jelenleg éves szinten több mint százmillió forint a pénz adományokból származó bevételünk, viszont ha a nem pénzbeni felajánlásokat is nézzük, akkor az idei év inkább 300 millió forint körül fog megállni.”

A működést finanszírozó felajánlók között vannak hazai magánszemélyek és vállalkozások, nagyvállalatok, akik egyszeri, illetve rendszeres felajánlásokkal támogatják a szervezetet. Az adományozókat kampányok keretében próbálják megszólítani, illetve a meglévő támogatói bázist aktivizálni. Ezen túl számos nemzetközi nagyvállalat és szervezet tenderén is részt vesznek. Együtt dolgoztak már az Európai Labdarúgó Szövetség alapítványával, az UEFA for Children Foundationnel, illetve a dán Lego Foundation is támogatja őket. „Idén hat tonna Lego szettet kapunk, ennek már a logisztikai lemenedzselése önmagában szuper izgalmas kihívás”.

Az amigók ugyanis minden évben gyereknapkor és karácsonykor ajándékokat osztanak ki a kórházban lévő kisgyerekek között. Idén körülbelül tízezer gyerek kap (és fog kapni) valamilyen ajándékot.

Mint minden nonprofitnál, az Amigos esetében is a forrásbevonás a legnagyobb kihívás, erre rengeteg belsős erőforrást fordítanak. A már említett nemzetközi tenderekre is rengeteget készülnek. „Legutóbb az UEFA Foundation képviselője ismerte el, hogy nemzetközi színvonalon működünk. Na, ezek nagy szavak egy Magyarországról, alulról szerveződő nonprofitnak.”

Az adó 1%-os kampány is fontos a számukra, itt az elmúlt években feltűnt egy nagyon sikeres új szereplő: a Partizán. A nonprofit alapon működő médiaszolgáltató kapta a legtöbb felajánlást tavaly, több mint 400 millió forintot. Sára szerint fontos ügy az is, amit ők képviselnek, de a sikerük jó emlékeztető a non-profit szektornak is, hogy „bizony itt is verseny van, lehet a dolgokat jobban is csinálni.” Az Amigosnak innen 13 millió forint folyt be tavaly.

A Z-generáció köszöni jól van, csak legyen értelme a munkájának

Az Amigos fiatal önkéntesei jól működnek együtt. A HR-eseményeken sokat hallani a Z-generációs munkavállalókat övező vélt vagy valós problémákról, Sára szerint nagyon egyszerű a képlet.

„A Z-generáció tényleg kicsit más hozzáállással bír, mint az előzőek. Viszont ez nem feltétlen negatív, egyszerűen csak nagyobb szabadságot, több felelősséget szeretnének, amit sokszor a nagyvállalatok rigid keretrendszerében nem kapnak meg, ebből jönnek a problémák. Nálunk a jól körülhatárolt vízió és misszió önmagában is ad számukra egy magasztosabb célt, emellett a felelősség és az elszámoltathatóság is fontos elemei az új generáció munkaelvárásainak.”

Sára szerint ez igaz az alkalmazottakra és az önkéntesekre egyaránt. Nekik munkavállalójuk van, akik fizetést vesznek fel és a teljes szervezet vezetésében aktívan részt vesznek. Rajtuk kívül 20 önkéntesük dolgozik kórházi csapatvezetői pozícióban, és mindannyiuk csapatában körülbelül 15 önkéntes van, akinek a munkájáért, szakmai koordinációjáért a kórházvezető Amigo felel.

Az Amigos csapatának egy része. Forrás: Amigos Alapítvány

„Hány olyan klasszikus munkahelyet tudsz mondani ahol 21-24 évesen egy 250 fős szervezet felső-, vagy középvezetőjeként 15-20 fős csapatot tud vezetni valaki? Az Amigosban ezek a fiatalok megtanulnak felelősséget vállalni, konfrontálódni, visszajelezni és csapatban dolgozni.” 

Az Amigos a gyermekekért Alapítvány és Sára tevékenysége nem csak a gyermekekben hagy nyomot, hanem a szélesebb nonprofit ökoszisztémában. Több Amigos Alumni is alapított már saját önkéntes szervezetet, aminek Sára nagyon örül, mert a verseny jó és sok fontos ügy van, amivel lehet még foglalkozni. Elférnek egymás mellett fizikailag is, sokan a szintén nonprofit Appy által fenntartott közösségi irodában dolgoznak együtt, vállvetve.

Sára más szerepben is szeretne hozzátenni még a magyar nonprofit világhoz. Több éve tanít a Corvinuson is nonprofit menedzsmenttel kapcsolatos tárgyakat, illetve PhD tanulmányai során is publikált a témában.

„Az egyik nagyon izgalmas téma, amit konzulensemmel kutattunk, a pénz kiszorító hatása az önkéntesség során.” Kutatásuk az Amigos önkénteseinek érzelmi reakcióit, szakmai és belső motivációs változásait vizsgálja arra a feltevésre, ha az alapítvány profitorientált szervezetként folytatná tovább és fizetést is kapnának munkájukért.

Sára nem tervezi még jópár évig elhagyni az Amigost és egész karrierjét a nonprofit szférában képzeli el, mint fejlesztő, tanácsadó. „Azt akarom átadni a fiataloknak, hogy ez igenis egy járható karrierút. Nem kell először a klasszikus vállalati közegben »megcsinálni magad« és aztán jótékonykodni. Nem kell vagyonos családi háttér ahhoz, hogy hatásod legyen egy-egy számodra kedves ügyre.

A siker valódi kulcsa egy erős vízió, az abból fakadó motiváció, a profi hozzáállás, kitartás, alázat és persze az elengedhetetlen csapatmunka. Ja, és a bátorságot se felejtsük el.”

Az Amigos 10 éves

Az Amigos Alapítvány 10. szülinapja alkalmából arra gyűjt, hogy kórházi látogatásaikat 2025-ben is fenn tudják tartani immár 20 kórházi csapattal az ország 6 nagy városában.

Adományokkal itt lehet őket segíteni.

The post Nem kell először a klasszikus vállalati közegben megcsinálni magad, és aztán jótékonykodni. Van másik út appeared first on Forbes.hu.


Exit mobile version