Friss Hirek

Perelj, ha hazudunk, perelj

Amikor a hatalom mellett cinikusan mosolygó kitartottak arra biztatnak, hogy „perelj, barátom!”, indirekt módon éppen arra mutatnak rá, hogy a jog mindennapi használata hogyan válik el attól, ahogyan működnie kellene.

Autópálya épült a kertes házad mellé, pedig jogszabály szerint ez tilos lett volna? Perelj! A parkban kivágták az összes fát, mert a madárcsicsergés zavarta az egyik, jó kapcsolatokkal rendelkező szomszédot? Teljesen jogellenes a lépés? Perelj! Az alpolgármester azt mondta rád egy meghallgatáson, hogy csaló vagy és nem számít mit mondasz? Perelj! Ok nélkül azt mondják, nem viheted haza a kórházból a gyereked? Perelj!

Elég nonszensz lenne, ha így működne a világ. Pedig a fent elképzelt esetekből elég sok lehet ismerős a mai Magyarországon.

Nem először fordul elő, hogy a nagyurak azzal jönnek, „ha valami nem tetszik, lehet perelni”. Szájer Józseftől immár Lánczi Tamásig terjed a skála. Történt ugyanis, hogy a Lánczi vezette – és állami hivatali szintre emelt – egylet könnyen cáfolható hazugságokat írt az amúgy nyilvánosan elérhető anyagokból összefércelt ún. jelentéseibe – ezekkel a hazugsággal az érintettek pedig szembesítették az elnök urat. Erre volt a válasz, hogy „ha nem perelsz be, akkor nekem van igazam”.

Ha a független médiacégek beszámolóiban nincsenek megfelelő adatok, akkor annak ellenőrzésére, javíttatására, szankcionálására a magyar államnak több eszköze és már létező hatósága és szerve is van. Léphettek volna, nem léptek. (Az meg aztán tényleg a komédia csúcsa, hogy a „külföldi finanszírozásról” már mint de facto bűncselekményről beszélnek odafentről, ilyen alapon a magyar gazdaság 80 százaléka a nemzet ellen dolgozik, ugye.)

A Lánczi-féle felvetésre van egy sok helyen amúgy már létező, egyszerűbb és jobban működő modell: egy állami hivatal vezetője ne hazudjon.

Hogy a jogászkormány körül összpontosuló hatalmi centrum emberei és beszélő fejei egyre többször jönnek elő ezzel, „tessék perelni!”, az mindennél jobban mutatja, hogyan üresedik ki a jog. Én ugyan nem vagyok szakértő, de érdeklődéssel figyelem ezt – főleg mivel egyre többet akarnak újságírói minőségemben bíróságra rángatni –, aminek a következményeit mind és folyamatosan elszenvedjük.

A jogbizonytalanság ott van a forintárfolyam romlásában, és számos tranzakcióban beárazza a piac az élet megannyi területén.

Jogbizonytalansági infláció, ha úgy tetszik. Lehet, hogy a papír mindent elbír, de valaki kifizeti ezt a teherbírást, mert annak bizony ára van.

A felvetés azért is cinikus, mert az igazságszolgáltatás lassú kivéreztetésével a kormány hosszú évek óta igyekszik nyomást gyakorolni a miniszterelnök által csak „áttelelt poloskáknak” nevezett bírákra.

Létezik jogforrás – abban az értelemben, hogy valamiből származnia kell annak a keretrendszernek, ami az életünket leszabályozza. Vannak kultúrák és voltak korok, amikor a jogforrásnak istent tekintették vagy a születés előjogán az uralkodót, királyt, és vannak társadalmak, ahol a többség akaratát. A magyar demokrácia elvileg az utóbbi. A törvényt alapvetően nem azért hozzuk, mert „mi vagyunk hatalmon, és megtehetjük”, hanem azért, mert megjelenik benne a többségi akarat. Persze nem vagyok naiv. Ez nem mindig és nem minden területen van így – de az alapelvnek mégis csak ennek kell lennie.

Amikor a hatalom mellett cinikusan mosolygó kitartottak arra biztatnak, hogy „perelj, barátom!”, indirekt módon éppen arra mutatnak rá, hogy a jog mindennapi használata hogyan válik el attól, ahogyan működnie kellene. Bíróságra járni nem normális, mindennapi dolog. A jogszabályoknak úgy kell szabályoznia egy társadalom mindennapjait, hogy csak nagyon kivételes esetekben és utolsó lehetőségként kelljen bíróhoz fordulni. Az államnak és az adófizetők pénzéből – főleg, ha nem csupán költik, hanem egyenesen égetik azt – működő intézményeknek pedig példát kellene mutatniuk. Ők valójában a mi erőforrásainkat, az általunk odaadott pénzt és hatalmat használják.

Közben persze egyre nehezebb arra a kérdésre válaszolni, hogy milyen példát kellene mutatniuk? Azt, hogy a „jogszabályok szerint járnak el”? Ez is egyre gyakoribb toposz.

Pont annyit ér, amilyen egyszerű ma szektorokat felborító rendeleteket beleírni a péntek este kiadott Magyar Közlönybe, vagy amilyen gyorsan lehet az alkotmányt semmibe véve korlátozni a demokrácia olyan nagyszerű vívmányait, mint a gyülekezési jog.

A rövid távú, hatalmi logikának alávetett jogalkotás mára egy nagyon silány minőségű jogrendszerhez vezetett el, ami az élet számos területét egyszerűen képtelen megfelelően szabályozni. A jog a legtöbb ember számára egy elvont fogalmi rendszer, senkinek a fejében nincsenek ott a jogszabályok.

A jogszabályokra mutogatva lehetetlen helyzeteket előidéző bürokraták, a jó ízléssel, a közösség akaratával szembemenő gyakorlatok, a nehezen kikényszeríthető igazságok viszont nagyon is velünk élő dolgok. Kellemetlen, drága, mihaszna dolgok. Jogszerűek, de nem jogosak.

The post Perelj, ha hazudunk, perelj appeared first on Forbes.hu.

Loading RSS Feed

Loading RSS Feed
Exit mobile version