Friss Hirek

Sportfelvásárlások: ragadós lehet a Mol és az Újpest példája?

A globális és európai sportakvizíciós piac jelentős aktivitást mutatott a 2023-as évben, ami várhatóan a jövőben is folytatódhat.

A szerző a Deloitte Magyarország partnere.

A nagyobb nemzetközi és európai szintű események, mint például az labdarúgó Európa-bajnokság és a 2024-es párizsi olimpia, további befektetési és szponzorációs lehetőségeket kínáltak, amelyeket mind a globális, mind a lokális márkák igyekeztek kihasználni. A sportbefektetések piaca számos területet magába foglalhat, mi most a látványsportok akvizíciós piacára fókuszálunk.

A Deloitte Globális Sporttanácsadási csapatának átfogó tanulmánya alapján a 2023-as évet a

tranzakciók számát tekintve globális szinten a futballcsapat-tranzakciók dominálták, a megkötött megállapodások több mint felét ezek tették ki.

Erős gazdasági háttere és fejlett sportinfrastruktúrája révén Észak-Amerika hosszú ideje vezető szerepet játszik a sportbefektetések piacán. A korábbi trendekkel összhangban 2023-ban is kimagasló aktivitás volt tapasztalható a térségben. A tranzakciók jelentősebb részét olyan nagy népszerűségnek örvendő sportágak adták, mint a kosárlabda, baseball, amerikai futball és jégkorong, azonban az európai futball is egyre meghatározóbb szerepet képvisel, mutatva ezzel globális vonzerejének és üzleti potenciáljának térnyerését.  

Bár Európa lemaradása még továbbra is szignifikáns Észak-Amerikához képest, az erősödő befektetői érdeklődés valamint a tradicionálisan gazdag sportkultúrája alapján egyre jelentősebb szeletet hasít ki a globális sporttranzakciók piacából. Európában a futball egyértelmű dominanciája látható a tranzakciók számában és értékében is. Ez a dominancia nem meglepő, hiszen a futball világszerte a legnépszerűbb sportág, amely nagy tömegeket vonz és jelentős bevételeket generál.

A sportpiaci tranzakciók manapság már nem korlátozódnak egyes régiókra. A nemzetközi befektetők számos új piacra léptek be, diverzifikálva ezzel portfóliójukat, mely kifejezetten jellemző a labdarúgásra, ahol sok esetben globális jelenlétű tulajdonosi csoportok jöttek létre. Ezek a tranzakciók hosszú távon jelentős hatással lehetnek a sportinfrastruktúra fejlesztésére és a tehetséggondozásra. Ez nemcsak a sportágak további növekedéséhez és népszerűségéhez járulhat hozzá, hanem új szponzorációs lehetőségeket és marketingstratégiákat is teremthet, amelyek segítik a klubokat bevételeik növelésében.

Regionális különbségek az európai piacon

Nyugat-Európa és Közép-Kelet-Európa sportpiacai között jelentős különbségek figyelhetők meg mind a befektetési aktivitás, mind a tranzakciók mérete tekintetében. Nyugat-Európában a nagy futballklubok iránt jelentős befektetői érdeklődés mutatkozik, amit a közelmúlt legnagyobb tranzakciói is jól szemléltetnek: 2021-ben a Newcastle United 80%-os tulajdonrészét 300 millió fontért vásárolták meg, míg 2022-ben a Chelsea FC tulajdonjogát 2,5 milliárd fontért adták el.

A felvásárlók között Nyugat-Európában jellemzően magánbefektetői társulások, a világ legvagyonosabb magánszemélyei, és egyre gyakrabban közel-keleti államok befektetési alapjai jelennek meg. Ez utóbbi szereplők elsődleges motivációja nemcsak az, hogy növeljék a sportág iránti érdeklődést saját régiójukban, hanem hogy elősegítsék az erős futball-ökoszisztéma kialakulásához szükséges tudás átadását és befogadását.

A közel-keleti befektetési alapok növekvő jelenléte a futballklub-tulajdonosok körében 2008-ban kezdődött, amikor az Egyesült Arab Emírségek-beli Abu Dhabi United Group befektetési alap megvásárolta a Manchester Cityt, ezzel jelentős trendet indítva a futballklub tranzakciók globális piacán. A trend azóta is dinamikusan folytatódik, amit a Newcastle United 2021-es felvásárlása a Saudi Public Investment Fund (PIF) által, illetve a Paris Saint-Germain (PSG) korábbi akvirálása a Qatar Sports Investments (QSI) által is jól mutat.

Nyugat-Európában a futballban gyakran alkalmazzák a multiklub modellt, amelynek jó példája a City Group (amelyhez olyan klubok tartoznak, mint például a Manchester City, a Girona vagy a Lommel) vagy a Jürgen Kloppot nemrég leigazoló Red Bull (RB Leipzig, FC Red Bull Salzburg, New York Red Bulls stb.) hálózata.

Ez a működési modell előnyös a felvásárlóknak és tovább élénkíti a tranzakciós piacot, mivel lehetővé teszi, hogy egy összehangolt, globális futball-ökoszisztémát építsenek ki, amely jelentős szinergiákat és skálázási előnyöket kínál – vagyis azt a képességet, hogy nagyobb méretben hatékonyabban és költségmegtakarítással működjenek. A multiklub tulajdonlási struktúrával rendelkező szervezeteknek könnyebb egyensúlyozniuk a pénzügyi kockázatok között és optimalizálniuk a tehetséggondozást, mivel az egyik klubnál tehetséggondozott játékosokat másik klubba mozgathatják, ezzel maximalizálva a befektetésük megtérülését és fejlődési lehetőséget biztosítva a labdarúgóknak.

Ez a stratégia egy vonzó jövőképet ad a tehetséges fiatal játékosok számára és jelentősen javítja a klubok játékosmegtartási képességét.

Bár a közép-kelet-európai régióra alapvetően nem jellemző ez a működési modell, mégis találhatunk hazai vonatkozású példákat. A Dunaszerdahelyi DAC FC és a Győri ETO FC futballklubok hasonló struktúrában működnek, mint a korábban említett két csoport, illetve a magyar válogatott csapatkapitánya és a Liverpool FC kiválósága, Szoboszlai Dominik is a Red Bull hálózatában fejlődve Salzburgból indulva Lipcsén át vált nemzetközi szinten is magasan jegyzett játékossá.

A tranzakciós piacon üde színfoltként tűnt fel 2021 februárjában a Ryan Reynolds és Rob McElhenney nevével fémjelezett RR McReynolds LLC, amely – a Mergemarket adatai szerint – 2 millió fontos vételárért cserébe 100%-os részesedést szerzett az akkoriban ötödosztályú, mindössze az angol félprofi ligában szereplő Wrexham AFC-ben. Az azóta eltelt idő alapján elmondható, hogy a színészpáros mind sportszakmai, mind pénzügyi szempontból felvirágoztatta a klubot, hiszen a csapat az új szezont már a harmadosztályban kezdheti meg idén, másrészt a felvásárlásról, valamint a klub életéről forgatott sikeres sorozatukat, a Welcome to Wrexhamet idén újították meg a negyedik évadra. Reynoldsék a sikeren felbuzdulva idén a multiclub modell – feltételezhetően – egyik legkisebb szereplőjévé léptek elő, ugyanis a Wrexhambeli tulajdonrészük mellé

2024-ben kisebbségi részesedést vásároltak a mexikói Club Necexaban, amelyben rajtuk kívül többek között a szintén színész Eva Longorianak van tulajdonjoga.

A közép-kelet-európai régióban új trendként jelent meg az elmúlt években, hogy egyre több helyi nagyvállalat nemcsak sportcsapatok szponzorálásával, hanem tulajdonosi szerepben is feltűnik a piacon. Magyarországon 2024-ben a Mol megvásárolta az Újpest FC focicsapatát és a csapat akadémiáját, 2023-ban a Comarch lengyel IT vállalat lett egyedüli tulajdonos a Cracovia futballklubban.

A tulajdonosi szerepbe lépő nagyvállalatok jelentős változásokat tudnak hozni a csapatok működésébe, professzionális szervezetépítést és jól szervezett folyamatokat honosítva meg a klubok mindennapjaiban. Ezzel a megközelítéssel a nagyvállalatok sportcsapat tulajdonosként olyan stabil és növekedésre képes alapot teremthetnek, amely hosszú távon is fenntartható sikerhez vezethet. Ez a trend várhatóan a jövőben is folytatódhat, egyre több nagyvállalatot vonzva a sportpiacra, és tovább erősítve a sportágak üzleti oldalát.

Pósfay László,
partner, Pénzügyi tanácsadás, Deloitte Magyarország

A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.

The post Sportfelvásárlások: ragadós lehet a Mol és az Újpest példája? appeared first on Forbes.hu.


Exit mobile version