Friss Hirek

Tényleg a régi, import autók miatt rossz a levegőminőség itthon?

Folyamatosan nő az európai alacsony kibocsátású övezetek száma (LEZ: Low Emission Zone), amelyek többnyire olyan urbánus területek, ahová a légszennyezettség visszaszorítása érdekében csak a korszerűbb járművek hajthatnak be. Ezek létesítése nem pusztán “nyugati hóbort”, hiszen többek között Prágában, Vasróban, vagy épp Szófiában is találni ilyen övezetek határára figyelmeztető táblát. A LEZ-ek száma 2019-ről 2022-re 228-ról 320-ra nőtt, ez pedig mintegy 40 százalékos növekedés – írta meg a Portfolio.hu a Levegő Munkacsoport közleményére hivatkozva.

Hirdetés

A Tiszta Városok Kampány új tanulmánya szerint tovább gyorsulhat a növekedés, jövőre akár 58 százalékkal emelkedhet az alacsony emissziós övezetek száma. 2025-re 27 város terjesztheti ki a már meglévő LEZ-eket, míg további 35 a tervek szerint 2030-tól bizonyos zónákból egyszerűen kitiltja a belső égésű motoros autókat. Európa nyugati felén átlagosan fiatalabb autókkal járnak a polgárok, de még így is heves tiltakozásokat váltottak ki a tervezetek.

Amíg Nyugat-Európából egyre inkább kiszorulnak a régebbi járművek, addig itthon fontos az onnan érkező import, és a leselejtezett autók a kontinens keleti felében végzik, ahol még évekig használják. Ezt bizonyítja a hazai járműflottára vonatkozó statisztika is. A 2010-es évek elején kevesebb, mint 3 millió kocsi rendelkezett magyar rendszámmal, 2022-ben viszont már mintegy 4,2 millió. Az autók számával az átlagos életkor is nőtt: 10 éve még 12,5, míg 2023 végén 15,8 évre jött ki a matek – írja a gazdasági portál.

Hirdetés

Magyarországon 2011-ben az akkori kormány már hozott egy határozatot arról, hogy legkésőbb 2012 év végéig ki kell dolgozni egy tervezetet, amely alapján alacsony emissziós övezeteket tudnak kijelölni. A munka végül abbamaradt, és 13 év elteltével sem történt semmilyen gyakorlati lépés. Pedig a Levegő Munkacsoport állítása szerint Budapesten is jelentősen csökkenthető lenne így a légszennyezettség. Szegő Judit környezetkutató elmondása alapján a fővárosban a legelavultabb autók 10 százaléka felel a közlekedés eredetű szmog 60 százalékáért, ez pedig egy LEZ bevezetésével könnyedén orvosolható lehetne.

A magyar kormány 2019-ben készített, 2020-ban társadalmi egyeztetésre bocsátott Nemzeti Tiszta Fejlődési Stratégiájának tervezete szerint az “egyik kiemelt cél az, hogy a közúti járműállomány megújulása érdekében a magyarországi személygépkocsi-beszerzéseket az új járművek irányába tereljük a leselejtezett nyugati autók behozatala helyett. (…) A kibocsátás-csökkentés hatékonyságának növelése érdekében intézkedéseket szükséges hozni a személygépkocsik behozatala és forgalomba állítása terén” – idézi az akkori felvetést a Portfolio. Bár a tervezet ígéretesnek tűnt, a végleges verzióból ismeretlen okból kikerült az idézett rész, vélhetően azért, mert számos magyar család lehetetlenült volna el az autóvásárlástól, hiszen egy új és egy importált jármű ára nagyságrendekkel eltér.


Exit mobile version