Friss Hirek

Tényleg jöhet a negyedik szín a közlekedési lámpákra?


Meglepő tanulmánnyal állt elő az Észak-Karolinai Állami Egyetem, amelyben arra a következtetésre jutottak, hogy a közlekedési lámpákat a közeljövőben egy negyedik színnel is ki lehetne egészíteni a hatékonyabb működés érdekében. A kész dokumentumban a fehér színt jelölték meg erre a célra.

Ha mindez meg is valósul, minden bizonnyal nem az elkövetkező néhány évben történik meg. A tanulmány megalkotói szerint a fehér lámpák elsősorban az önvezető autók tömeges elterjedésével válhatnak relevánssá. Amennyiben egy kereszteződésben több sofőr nélküli gépjármű is “találkozik”, abban az esetben átveszik a hagyományos lámpáktól a forgalmi irányítás szerepét, majd az egymással lefolytatott kommunikáció során döntenek az áthaladás sorrendjéről. A fehér lámpa ekkor villan fel, amely kifejezetten az embereknek szól, a gyakorlati funkciója pedig mindössze annyi, hogy a sofőrnek követnie kell az előtte álló kocsit. Minden más esetben a hagyományos közlekedési lámpák szabályozzák a forgalmat.

Ugyanakkor a tanulmány szerzői kiemelték, a fentiek megvalósulásához a meglévő infrasturktúra elemeinek háromnegyedét részben vagy egészben cserélni kellene. Emellett az önvezető auók technológiája is jelenleg messze elmarad az elvárt szinttől, nem beszélve arról, hogy a számuk is elenyésző a teljes járműparkot vizsgálva, így nem túlzás kijelenteni, hogy a tanulmányban vázolt közlekedési lámpákra jó eséllyel még több évtizedet kell várni – már ha megvalósulnak majd egyáltalán.


Exit mobile version