Friss Hirek

Végre jönnek Magyarországra is villany-kukásautók!

Az új projekt célja, hogy a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási cégek olyan tapasztalatokat szerezzenek, amelyek lehetővé tehetik az elektromos hajtású hulladékgyűjtő járművek széleskörű használatát. A használati lehetőségeket, annak korlátait, a járművek szakmaspecifikus műszaki fejlesztési igényeit, valamint a szükséges feltételeket ugyanis közösen kell meghatározni. Ezek pedig hosszú távon a jelenlegi járműpark kiváltását biztosíthatják.

Hirdetés

Fő cél a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásban az e-mobilitás technológiai és üzemeltetési lehetőségeinek megismertetése, valamint tapasztalatok gyűjtése a jelenlegi járműpark jövőbeni kiváltására a hazai gyártástechnológiák térnyerésének előmozdítása,
hozzájárulás a nemzetközi versenyképesség növekedéséhez. Az elektromos meghajtású hulladékgyűjtő járművek piaci térnyerésének megteremtése is hasznos lehet. A közösségi közlekedés és a közszolgáltatások dekarbonizácójában hatalmas potenciál rejlik, ehhez

Hirdetés

kiválóan illeszkedik a Zöld Busz Program mellett indított Elektromos Hulladékszállító Mintaprojekt is.

Az öt hulladékgyűjtő jármű tisztán elektromos meghajtású, így a közlekedéshez, a hulladékgyűjtéshez és tömörítéshez is az elektromos akkumulátor erejét használják. Ennek eredményeképp a jármű lokálisan zéró kibocsátású, feladatvégzés közben nem bocsát ki égésterméket, tehát használatukkal csökkenthető a szén-dioxid kibocsátás, a légszennyezés, illetve a zajterhelés. Debrecenben és Nyíregyházán is 2 jármű és egy 4 jármű töltésére alkalmas töltőegységet helyeznek üzembe, míg Paksra 1 hulladékszállító és egy 4 jármű, illetve egy 2 jármű töltésére alkalmas töltőegység kerül. Az elektromos hulladékszállítókhoz Franciaországból, a Renault Trucks gyárából érkeznek az alvázak, amelyekre a felépítményeket a barcsi Seres Gépipari és Kereskedelmi Kft.-nél építik rá, ezáltal magyar hozzáadott érték is keletkezik a gyártás során. A járművek 2025 folyamán érkeznek az országba, majd az 1 éves tesztidőszak alatt vizsgálják a hatékonyságukat, üzemeltetésük és fenntartásuk költségeit, a szén-dioxid kibocsátás csökkenésének mértékét és a dízelmotoros hulladékszállító járműflotta tisztán elektromosra kiválthatóságát, amely tapasztalatok elemzését a HUMDA Zrt. végzi. A HUMDA által koordinált legújabb beruházások megvalósításához szükséges 1,8 milliárd forint támogatást az Energiaügyi
Minisztérium biztosította.

Hirdetés

A nehézgépjárművek területén nem ezek lesznek az első elektromos járművek Magyarországon, amelyeket a HUMDA közreműködésével szereznek be. Az Ügynökség által koordinált Zöld Busz Programban már 137 elektromos autóbusz került az utakra, amelyek éves szinten 9000 tonna szén-dioxid kibocsátást takarítanak meg az országban. Számítások alapján az elektromos hulladékszállító járművek esetében is jelentős károsanyag-kibocsátás megtakarításra lehet számítani, hiszen a 2 jármű összesen 140 tonnával kevesebb szén-dioxidot fog kibocsátani évente, mint dízelmotoros megfelelőik.



Exit mobile version