Friss Hirek

Yettel-vezér: Valami hasonlót akarok létrehozni itt, amit a fintech piacon már láttunk

A Yettel túl van egy komoly tranzakción, az új vezérigazgatónak pedig komoly tervei vannak a mesterséges intelligenciával.

Igor Prerovszky több mint egy éve a Yettel magyarországi vezérigazgatója, közel 20 évet töltött fintech-szektorban, mielőtt visszatért a telekommunikációhoz. A Yettel környékén erős a mozgás: az e& globális technológiai csoport is becsatlakozott a tulajdonosi struktúrába, mindeközben a mesterséges intelligenciával minden eddiginél nagyobb sebességre kapcsolhat a szolgáltató. Milyen víziókkal viszi most a céget a cseh származású üzletember? Erről is beszélgettünk vele. 

Forbes.hu: Évekig éltél Oroszországban, Kínában, az Egyesült Államokban, Vietnámban, Ausztriában és Japánban is, tehát ismered a keletet és a nyugatot egyaránt. Magyarország adta magát ezek után, mint köztes pont?

Igor Prerovszky: Igazából nem volt mögötte tudatos tervezés, mindegyik egy-egy külön szerencsés lehetőség eredménye volt. Örülök, hogy most Magyarországra hozott az élet, annak meg pláne, hogy újra visszatérhettem a telekommunikációs szektorba, és hasznosíthatom azt, amit az elmúlt 18 évben tanultam a banki és a fintech világban.

Mi a víziód a telekommunikációs szektorban?

Szeretném létrehozni a telcotech-ökoszisztémát, ami hasonló ahhoz, amit a fintech szektorban már láttunk. A fintech esetében a kulcs nem a technológia volt, hanem a felhasználói élmény, hiszen az egész szektort az mozdította előre, hogy a bankok hagyományosan lassan reagáltak az innovációra, nem igazán törődtek azzal, hogy felhasználóbarát folyamatokkal álljanak elő. Közben meg, ha belegondolsz, mikor voltál utoljára személyesen bankfiókban egy ügyintézés miatt? A fintech szolgáltatások ezeket a feladatokat átvették, kényelmessé tették és olyan applikációkba bújtatták, amiket könnyű használni, vizuálisan is vonzóak.

Az meg tényleg ironikus, hogy mindez telekommunikációs eszközökön történik, de a telekommunikációs ipar valamiért ugyanezen innovációkkal kicsit meg van késve.

Igor Prerovsky, a Yettel Magyarország vezérigazgatója 2023 szeptembere óta. Fotó: Sebestyén László

Magyarországon a lakosságnak van igénye erre? Sokszor még az önkiszolgáló kasszákat is be kell zárni, mert nem akarják azt használni.

Az adatok azt mutatják, hogy a magyarok jól állnak a technológiai újítások elfogadásával és használatával. Ha nem tévedek, akkor a Revolut számára például Magyarország az egyik legjobban menő piac a régióban, de az utasszállítás, a csomagküldőszolgálatok vagy az ételkiszállító szektor képviselői is nagy elfogadottságot élveznek a digitális térben ma már. A telekommunikációs szektor számára is van hely, hogy itt szolgáltatást ajánljon.

Mi voltunk az elsők Magyarországon, és talán az elsők között egész Európában, akik kvázi appként kínáltak mobiltarifát. Ezt Yepp néven indítottuk, és ez azt jelenti, hogy már egyszerűen, intuitív módon, egy mobilalkalmazásban lehet új digitális előfizetést kötni, pont úgy, mint új számlát nyitni egy banknál. Nem kell személyesen bemenni egy Yettel-üzletbe, megvenni a SIM-kártyát, aktiválni, hanem digitálisan, bárhonnan létre lehet hozni egy új előfizetést, a csomagot pedig személyre lehet szabni az igényeknek megfelelően – több hívás, nemzetközi roaming, kinek mire van szüksége.

Ez nem inkább egy életkorral összefüggő dolog? A fiatalok inkább digitálisan, az idősebbek személyesen intéznek ügyet.

Ezt nem tudom, a Yepp-felhasználók között van 18 és 78 éves is, szóval inkább azt mondanám, hogy ez preferencia kérdése. Van olyan, aki szereti, ha egy utazási iroda megtervezi a nyaralását, és neki csak fel kell ülnie a repülőgépre, más inkább magának intéz mindent, az utazástól a szálláson át a programokig a mobilján, akár egyetlen app segítségével.  Szerintem egy applikáció küldetése az kell, hogy legyen, hogy jól kezelhető, erős felhasználói felülete révén elérje, hogy az emberek szívesen használják elsődleges érintkezési pontként a szolgáltatások eléréséhez.

Fotó: Sebestyén László

Volt olyan dolog, ami meglepett Magyarországon?

Hogy mennyi jó fejlesztő van ebben az országban, nem tudtam erről korábban. Budapest egy nagyon jó hely, nagyon szeretem a hangulatát. Sokat utaztam, és az utazások során mindig igyekeztem sokat beszélgetni a helyiekkel, még úgy is, hogy nem feltétlenül beszéltünk közös nyelveket. Nagyon sok érdekes tippet és inspirációt kapok helyi emberektől itt is, például a pékségben és más üzletekben, ahová járok. Ezek egy részéről soha nem hallanék, ha csak az irodában ülnék és nem lennék nyitott az emberekre irodán kívül is.

Vannak olyan applikációk, amik mintaként, inspirációként szolgálnak?

Kezdhetjük akár új tulajdonosunkkal, az e&-del is, akiknek az ökoszisztémájában kettő app is van, amivel találkoztam és lenyűgözött. Az egyiket Careem-nek, hívják, és amikor a Közel-Keleten dolgoztam, akkor sokat használtam, gyakorlatilag egy mindennapi ügyeket intéző alkalmazás, termék- és ételrendelés, közösségi közlekedés és taxiszolgáltatás, ami hasonlít az Uberre, csupa hasznos dolog egy helyen. Fintech appok közül kedvelem az e& Money-t, de mondhatnám egyébként a Revolutot vagy az Affirmot is, mint inspiráció, vagy ott van a Robinhood az Egyesült Államokban, ami kifejezetten a felhasználói élményben erős. A PPF Csoporton belülről mondhatnám az Airbankot is. A Yettelnél az alkalmazásunk további felhasználási esetekre való kiterjesztésével az a célunk, hogy vonzó ökoszisztémát építsünk az ügyfeleink számára. Az appon belül jelenleg is nagyon népszerű a parkolási funkciónk, amivel az autósok a Yettel appban tudnak fizetni a parkolásért, és a közelmúltban elindítottuk az autópályamatrica-vásárlási lehetőséget is.

A Yettellel ellentétben a többi, Magyarországon is szolgáltató vállalatnak van vezetékes hálózata, viszont a Yettel jó sok pénzt pumpált az 5G hálózat kiépítésébe. Megtérül-e ez a fajta különutas megoldás?

Szerintem a vezetéknélküliség a legfontosabb megkülönböztető tulajdonságunk. Például, ha az otthoni internetre gondolsz, sokkal előnyösebb, ha nem kell össze-vissza fúrni a lakásban, koszolni ahhoz, hogy egy szolgáltatás elindulhasson, ezért vezettük be a vezeték nélküli „Grab n Go” otthoni internet megoldást. Abban igazad van, hogy sokat költünk a hálózat kiépítésére, milliárdokban mérhető, de azt akarjuk, hogy nálunk legyen a legjobb 5G élmény Magyarországon. Az ügyfelek ezt mindennap a nagy fel- és letöltési sebességben tapasztalhatják meg az ország egyre nagyobb területén.

Komoly fintech tapasztalata van, az MI-vel együtt nem fél használni azt sem. Fotó: Sebestyén László

Nemrég lezárult az e& többségi tulajdonosként történő megjelenése a Yettel mögött álló PPF Telecom Group-ban. Mi változik azzal, hogy egy ekkora telekommunikációs óriás kerül a tulajdonosi körbe?

Ezt úgy mondanám, hogy ez a partnerség – mert itt erről van szó –, olyan, mintha kapnánk egy extra hajtóművet a repülőgépünk szárnyai alá. Az e& megjelenésével olyan hozzáférést kapunk a világ élmezőnyébe tartozó telekommunikációs know-how-hoz, továbbfejlesztett MI-és más digitális lehetőségekhez, B2B megoldásokhoz, és még sok egyéb előnyhöz, amit csak egy nagy, erős partnerség biztosíthat, és amivel még fantasztikusabb dolgokat hozhatunk létre ügyfeleink számára, plusz az együttműködés a saját alkalmazottaink számára is bővíti a karrierutak lehetőségét.

Adja magát, hogy az MI megjelenésével munkahelyek kerülnek veszélybe, mit jelent ez a Yettel-dolgozók számára?

Én azt szoktam mondani, hogy az MI nem fogja elvenni senkinek a munkáját, de egy olyan ember, aki tudja, hogyan kell használni az MI-t, már lehet, hogy igen.

Egyébként létrehoztunk a vállalaton belül egy külön divíziót, ami mesterséges intelligenciával és továbbfejlesztett elemzéssel foglalkozik, felvettünk olyan embereket, akiket egyébként hagyományosan a telekommunikációs iparban nem igazán látni, mert a munkájuk már szinte tudományos-elméleti határokon mozog, ugyanakkor az eredmény nagyon jól hasznosítható a gyakorlatban. Hagyományosan minden egyszerű elemzést embernek kellett elvégeznie, mostanra a mesterséges intelligencia átveheti a mechanikus feladatokat, így munkatársaink kreatívabb és összetettebb feladatokra koncentrálhatnak, nagyobb értéket adva az üzleti döntéshozatalhoz, valamint új termékek és szolgáltatások fejlesztéséhez. Azonban az MI segítségével sokkal több adat elemezhető sokkal hatékonyabban, javaslatok és előrejelzések készülhetnek vele, amik egy jó adatelemző kezében már nagyon komoly segítséget jelenthetnek.

Változik a cégstruktúra?

A cégstruktúra nem is, de számos folyamat és „delivery model” változik, amelyek a termékek és szolgáltatások digitalizálását célozzák. A cél az, hogy agilisak legyünk, miközben a szolgáltatásokat és a megoldásokat az ügyfelek köré építjük. Már most új részlegeket hoztunk létre, például a közelmúltban külön igazgatósággá nőtt a fejlett analitika és mesterséges intelligencia területe, erősítve képességeinket egy igazán izgalmas és az embereket szolgáló digitális jövő felépítéséhez.

The post Yettel-vezér: Valami hasonlót akarok létrehozni itt, amit a fintech piacon már láttunk appeared first on Forbes.hu.


Exit mobile version