A nagy Suzuki SX4/S-Cross körkép: melyik generáció a legjobb vétel?

Mennyibe kerül és mit tud adni most egy SX4 és/vagy S-Cross használtan? Mindegyik generációt végigjártuk, az elsőtől az utolsóig!

Semmi kiemelkedő sincs abban, amit az Suzuki S-Cross képvisel, sőt. Ennek ellenére mégis tele van vele az ország, konkrétan az újonnan legkelendőbb modellek dobogójának állandó szereplője. De mégis mi lehet a titok? Használtan is ennyire népszerű a modell? Megérheti-e ilyet venni 2025-ben, és ha igen, akkor kinek, illetve miért? Ezekre a kérdésekre keressük a választ ebben a cikkben, méghozzá a jelenleg aktuális használtpiaci árakkal megfűszerezve.

SX-4 (2006-2013)

A Liana utódjaként érkezett a kínálatba, ötajtós, szedán és crossover változatban

A mai S-Cross első valódi, egyenes ági rokona a 2006-ban bemutatott Suzuki SX4, amely lényegében a Lianát váltotta a japán gyártó kínálatában, a neve pedig “Sport Crossover 4”-re bogozható vissza a marketingesek eredeti elképzelése szerint. Erre majd még a későbbiekben visszatérünk. Az első generációt a Fiattal közösen tervezték a japánok, az összeszerelést az EU-s piacokra pedig – márkától függetlenül – Esztergomban, a Magyar Suzuki gyárára allokálták. Az 1,5 liter és 2,0 liter közötti lökettérfogattal rendelkező, 98 és 150 lóerő között mozgó benzinmotorok a Suzuki mérnökeitől származnak, míg az 1,6 liter és 2,0 liter közötti lökettérfogattal rendelkező, 90 és 133 lóerő közötti dízelmotorok a Fiat Multijet egységei, DDiS-re átkeresztelve. Újkorában a plakátokon meglepően olcsó, 2,9 milliós alapárával hódított, ám ekkor sem klíma, sem pedig rádió nem járt hozzájuk, az élhető példányokért 3,5-4 millió forintot hagytak ott a vásárlók, ami már egyáltalán nem számított olcsónak.

A beltér Suzukisan fapados: szinte minden kategóriatársa minőségibb anyagokkal kényeztet

Közel két évtizeddel később, a használtpiacon érthető okokból jóval olcsóbban kapni a Fiat dízelmotorjaival szerelt változatokat, mint a Suzuki benzineseit. Érthető, hogy miért árazta be így a piac ezeket az erőforrásokat: a Suzuki motorok valamivel többet fogyasztanak, ám általános használat során jóval kevesebb problémára számíthatnak a vásárlók. A legjobb választásnak az 1,5 literes benzinmotor tűnik, ám fontos megjegyezni, hogy az olajfogyasztásra és az egyéb, általános tényezőkre itt is érdemes figyelni. Ugyanígy fontos a korrózió nyomait keresni, ám sajnos ezen a téren alattomos a típus, először a nehezen észrevehető helyeken szokott megindulni a barna veszedelem.

Összességében egy megbízható típusnak számít a mai napig, így olcsó, első autónak nyugodtan ajánlható, ha valóban semmi igényed sincs a prémium színvonalra.

A viszonylag sokat futott példányok már egymillió forint alatt elérhetők, ám itt is érdemes megjegyezni, hogy megfelelő karbantartás mellett a 300 ezer kilométer annak az 1,5 literes benzinesnek nem kellene, hogy problémát jelentsen. 1,5 millió forintért már akár 156 ezer kilométert futott példányokat, vagy sokkal jobban extrázott, kimondottan szép SX4-eket is kaphatunk. A későbbi évjáratokból a szép állapotú autók már 2 és 3 millió forint között mozognak, míg a legdrágább példány jelenleg egy csúcsra extrázott, mindösszesen 61 ezer kilométert futott, 2013-as példány 3,99 millióért. Érdekességképp Fiat Sedici néven is akad még belőle néhány eladó példány a hazai oldalakon, ha mondjuk ilyet keresnél, és úgy érzed, hogy már az összes találatot ezerszer láttad.

SX4 S-Cross (2013-2016)

A formaterve az egyik legnagyobb hátránya manapság, pedig akkoriban egész modern hatást keltett

Műszaki téren komoly lépés (lényegében a cikk első és utolsó műszaki téren komoly ugrása) az első és a második generáció közötti váltás, amikor a modell felvette az S-Cross nevet, amit a marketingesek “Smart Crossover”-ként értelmeztek. Ezzel a típus teljes neve Suzki Sport Crossover 4 Smart Crossover lett, ám ekkorra már senkit sem érdekelt, hogy mit is jelentett eredetileg az SX4, ezek szerint még a márka névadással foglalkozó munkatársait sem. Az új generáció a Suzuki Heartect platformjának középkategóriás változatára épült, ezzel kimondottan modern autónak számított, ám a minőségi anyagokat ebből a generációból is teljesen kispórolták.

A műszerfal továbbra is olcsó hatást kelt, ám képernyők nélkül még mindig jobb, mint a lassú és kicsi, legelső Suzuki infotainment érintőkijelzővel

Az extralista viszont alapáron is jelentősen gyarapodott, hiszen több piacon is ez a modell vált a Suzuki zászlóshajójává: minden SX4 S-Cross korrektül felszerelt. Ez viszont az árakat is érintette: újonnan közel 5 millió forintról indult a modell 2013-ban. Az 1,6 literes szívómotorral és a szintén 1,6 literes Fiat dízellel kínálták, mindkettő jól ismert az előző generációból. 2025-ben a használtpiacon ismét a Fiat dízelek az olcsóbbak, bár ebből a generációból már a jelentős többség a benzinmotort választotta, így viszonylag keveset találni a Multijet erőforrással. Ezek egyébként már 2,8 millió forint alatt indulnak, míg az átlagos állapotú, 200 ezer kilométer alatti futásteljesítménynél járó benzinesekért már akár 3,5-4 millió forintot is elkérnek. A kínálat teteje 4 és 5 millió forint között mozog, igaz, itt már szinte mindegyik autó 100 ezer kilométer alatti óraállást ígér.

SX4 S-Cross frissítés (2016-2021)

A frissítés után már mai szemmel is elfogadható küllemet kapott az SX4 S-Cross

2016-ban teljesen újrarajzolták az SX4 S-Cross orrát, amiből arra lehet következtetni, hogy a gyártó sem volt elégedett az eredeti küllemmel. Erőforrások terén megjelent a kínálatban a 140 lóerős, 1,4 literes turbómotor, mellé azonban az EU piacain a környezetvédelmi szabályozások szigorodására reflektálva 1,0 literes háromhengeresre kellett cserélni a jó öreg 1,6 literes szívót. Mindez akkoriban nem tűnt komoly problémának, hiszen mindkét motor lényegesen nyomatékosabb volt a kőkorszaki elődhöz képest, ám az új turbómotorok most kezdenek elérni a tervezett élettartamuk végére, és senki sem tudhatja, hogy ezt követően mennyire lesz majd problémás az üzemeltetésük vagy épp drága a szervizelésük. 2020 áprilisában mindkét turbós erőforrás forgalmazása befejeződött az EU-ban, a helyüket egy 1,4 literes, 130 lóerős, lágyhibrid rendszerrel szerelt turbómotor vette át.

Bent alig változtattak, ám így az érintőképernyő szokatlanul kitűnik az összképből

Frissített SX4 S-Cross példányból rengeteget találni a Használtautó.hu kínálatában, már akár 3,7 millió forintért hazavihető a legolcsóbb. Igaz, itt még 200 ezer kilométer feletti futásteljesítménnyel kell számolni az 1,4 literes motorban. Érdekesség, hogy az 1,0 literes erőforrással 3,9 millióról indul a kínálat, viszont úgy a hirdetés szerinti futásteljesítmény is csak 160 ezer kilométer. Állapot terén itt már aligha van értelme különbséget tenni az autók között, hiszen szinte mindegyik keveset futott, fiatal jármű, ezért leginkább a felszereltség és az évjárat határozza meg az árakat. A kínálat dereka 5,5 millió forint környékén mozog, ennyiért 100 és 150 ezer kilométer közötti, magasan felszerelt példányokat kapni, míg a legdrágább SX4 S-Cross példányokat 30 ezer kilométer alatti futásteljesítménnyel hirdetik 7,5 millió forint környékén.

S-Cross (2021-jelenleg)

Ne dőlj be a marketing rizsának, ez bizony csak egy komolyabb frissítés

2021 novemberében dobta az eredeti, SX4 nevet a típus, Suzuki S-Cross néven lépett a harmadik generációba a gyártó marketingstábja szerint. Valójában azonban csak egy jelentős frissítést kapott az Esztergomban gyártott crossover, egyes beltérelemek konkrétan ugyanazok maradtak a modell 2013-as bemutatkozása óta.  A leglátványosabb részleteket azért igyekeztek kívül-belül lecserélni, de a lecsavarozható karosszériaelemeket kitakarva alig eszközöltek változást a karosszérián. A látvány persze működik, az S-Cross modernebbnek tűnik, ám a vezetési élményén egyértelműen érződnek az ezer éves alapok. A beltér kényelmi színvonala és anyagminősége sem változott, ezzel azonban mostanra már a méretosztálya legalsó szegmensét erősíti az S-Cross. A korábbról maradt, 1,4 literes erőforrás mellé érkezett egy robotizált váltós, 1,5 literes hibrid is, ami sajnos a húzós felára és a 20 évvel ezelőtt is gyengének számító teljesítmény-adatai ellenére alig eszik kevesebbet egy takarékosan használt lágyhibridnél.

A műszerfal továbbra is unalmas, az anyagminőség még mindig érezhetően olcsó, de legalább most már valamelyest modernizálták a kinézetét

Ez a modell kapható jelenleg újonnan Magyarországon. Alapáron, GL felszereltséggel, céges fehérben, lágyhibridként 8,25 millióról indul, míg GLX felszereltséggel, panorámatetővel, illetve az 1,5 literes hibriddel 12,54 millió forintnál tetőzik. Használtan ellenben már 6,49 millióról indul a kínálat, de 6,7 millióért már 30 ezer kilométer alatt futott példányokat is találhatunk. Egyértelműen kijelenthető, hogy itt már valóban csak a futásteljesítmény és a felszereltség dönti el az árakat, ez alól kivételt csak azok a hirdetések képeznek, ahol sürgős lenne eladni az autót, itt viszont akár súlyos milliókat is spórolhatsz ahhoz képest, mintha ugyanezt az autót újonnan, a szalonból hoznád ki.

Végre hátulról is megúljult, ám a platform változatlan alatta

Ahogy azt a cikk elején sem titkoltam el, az S-Cross nem nagy szám. Amikor épp nem a platform volt ezer éves alatta, akkor az erőforrások tekintetében maradt el a konkurensektől új autóként, cserébe legalább annyira nem drága, bár azért olcsónak nevezni hazugság lenne. Egyesek szerint a hazai sikere kizárólag a magyar gyártásnak köszönhető, ám ezzel én személy szerint nem értek egyet.

Az S-Cross vonzereje éppen a puritán egyszerűségében és az ezeréves, már bizonyított technikában rejlik, illetve hazánkban maga a Suzuki márka is bizonyított már eleget ezen a téren, így a meglévő vásárlóközönség is adott.

Évjárattól függetlenül annak tudom ajánlani ezeket az autókat, akit nem érdekel, hogy mivel jár, akinek nem számít az anyagminőség, akinek semmi másra sincs szüksége, csak és kizárólag egy megbízható konzervdobozra négy kerékkel, nagyjából ebben a méretosztályban. Arra eddig is tökéletes volt, ezt követően is az lesz mindegyik. Az első generáció kiváló kezdőautó lehet, míg a másodikat a szívómotorral azoknak tudom ajánlani, akik ebben a korosztályban kerülni szeretnék a felesleges bonyodalmat. A frissítés után inkább az 1,4 literes erőforrást javasolnám, minthogy a 10 éves háromhengeresekkel kockáztass, tekintve, hogy ezeknél az 1,0 literes motoroknál sokkal előbb válik majd fontossá, hogy eddig miként használták és mennyire tartották karban. Az új generációnál pedig szerintem nem éri meg a felárát a hibrid, én inkább maradnék a kiforrott technikánál ebben az esetben is.

Neked melyik generáció a kedvenced? várjuk a válaszokat a kommentmezőben!

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed