Rádiócsend és brutálisan rossz év a magyar Emagnál, komoly eladásra készül a cég

Megjöttek az Emag magyar webplázájának legfrissebb számai. Nincs mit szépíteni: lesújtó évet zártak itthon. A Forbes.hu azt is megtudta: eladják a százmillió euróból felhúzott dunaharaszti raktárbázist.

Elindult a Forbes Hangoscikk, regisztráció után bárki számára elérhető.


Eltérő üzleti évben, a 2025. március 31-ével záruló éves időszakot jelentette le a romániai Emag csoport magyarországi cége, az Emag Magyarország Kft. Ez az a szakasz, amiről korábban úgy nyilatkoztak a magyar Emagtól, hogy újraszervezés miatt „átmeneti időszakként” tekintenek rá,

„így reagálva az importkereskedelem és a Temu térnyerésére”.

A legutóbbi eredményeket és fejleményeket tekintve az „átmeneti” talán enyhe kifejezés.

Több ebből

Visszatáncolhat-e az Emag egy piaci listáról, csak mert rossz éve volt?
Trónfosztás a legnagyobb forgalmú e-kereskedők rangsorában, és még a Temu is berobbant
Nálunk sok az olyan, MI-alapú mechanizmus, ahol már nem ember hoz döntéseket

38 százalékos mínuszban a magyar cég

A nemrég megjelent, friss üzleti beszámoló szerint az Emag magyar üzemeltetőcégének 2024. április 1. – 2025. március 31. közötti árbevétele 37,8 milliárd forint.

A bevétel a korábbi években (mindegyik üzleti év március 31-ével zárult):

  • 2023–24-es üzleti év: 61,2 milliárd;
  • 2022–23-as üzleti év: 78,5 milliárd;
  • 2021–22-es üzleti év: 90,6 milliárd.

Vagyis egy év alatt, a 2024–25-ös etapra 23,4 milliárd forintot estek a bevételek. Több mint 38 százalékos a csökkenés.

A cég árbevétele főleg a saját készletes értékesítésből és a piactér-kereskedőkből (a marketplace-szolgáltatásból) származó jutalékbevételekből szokott származni.

A bevételekből most csupán 32,1 milliárd forint (mintegy 85 százalék) kapcsolódik belföldi értékesítéshez, egy éve a belföldi értékesítés része még 61 milliárd volt (közel 100 százalék). Most a maradék, 5,7 milliárdos exportrészt a román tulajdonos, az Emag.ro-t üzemeltető Dante International SA értékesítéseihez kapcsolódó kereskedelmi kedvezmények okozták.

„A belföldi értékesítés árbevétele az előző üzleti évhez képest jelentősen csökkent, ennek oka a gazdasági környezet változása, a piacverseny egyre élesebbé válása, valamint az üzletpolitika változtatása”

– magyarázzák az Emag Magyarország Kft. éves beszámolójához csatolt kiegészítő mellékletben. Az árbevételek csökkenését részben a Vatera eladásával is indokolják.

Ami a versenyt illeti: az Emag évekig vezette a PwC-nél a hazai e-kereskedelmi forgalmi listát (erről később), de 2024-ben már a cseh Alza volt rajta az első. Akik – megjegyzésképp – ugyanezen a piacon, csakis saját készletből értékesítenek, és nincsen piactér-szolgáltatásuk.

Új stratégia, eladták a szállítószalagot

Leírják azt is, hogy a cég „stratégiája megváltozott, nagyobb hangsúly került a platformon keresztül történő értékesítésre, így ennek köszönhető a tárgyi eszközök és a készlet csökkenése is”.

Az üzleti nyelv ezt nevezi asset-light fordulatnak: amikor hatékonyság- és rugalmasságnövelés reményében minimalizálják a fizikai eszközök és készletek birtoklását. Jelen esetben: kevesebb saját eszköz, több kiszervezés, a saját termékek helyett a külsős piactéreladókra mehet a hangsúly.

A tárgyi eszközök az Emag Magyarország Kft.-ben 4,4 milliárdról 310 millióra, a készletek (főként áruk) 7,8 milliárdról 648 millió forintra estek az év során.

Ha tárgyi eszközöknél megnézzük a műszaki berendezések, gépek, járművek sorát, 3,9 milliárdról alig 22 millióra esett a nettó értékük. Nem elírás.

Ez azért van, mert a kft. szerint eladtak egy úgynevezett „conveyort” (szállítószalagot), amit „a logisztikai folyamatok megváltozása tett szükségessé”.

Nagyjából két éve adták át az Emag dunaharaszti logisztikai központját, a beruházás értéke százmillió euró volt (az árfolyam-ingadozás miatt 35–40 milliárd forintnak kommunikálták a különböző fejlesztési fázisokban).

A sajtóbemutatón, amin a Forbes.hu is járt, bemutattak a helyszínen egy több mint egy kilométer hosszú, automatizált szalagrendszert. E szerint ennek akár az egészét is érinthette az említett conveyor eladása.

Az Emag Magyarország dunaharaszti bázisa 2023 őszén. Fotó: Sebestyén László (Forbes-archív)
info
Az Emag Magyarország dunaharaszti bázisa 2023 őszén. Fotó: Sebestyén László (Forbes-archív)
Az Emag Magyarország dunaharaszti bázisa 2023 őszén. Fotó: Sebestyén László (Forbes-archív)

A logisztikai részen van durvább fejlemény is. A kiegészítő melléklet szerint a kft. egyetlen leánya, az Emag Logistic Kft. „értékesítésre tartott befektetésként került minősítésre, így átsorolásra került a hosszú távú részesedések közül a követelések közé”.

Értékesítésre a cégek olyan befektetést szoktak tartani, amin gyorsan túl szeretnének adni, hogy nyereséget realizáljanak. Nem hosszú távban gondolkodnak velük.

Ez nem minden: eladósorban a 100 millió eurós raktár

Az Emag Logistic Kft. is leadta ugyanezen üzleti évre a beszámolóját. Kiegészítő mellékletük szerint a logisztikai leány „fő fókusza az Emag cégcsoport logisztikai igényeinek kiszolgálása”, a „raktárbázis maximális kihasználásának elérése”, valamint „a cégcsoport által aktuálisan nem használt területek hasznosítása és bérbe adása” (külső feleknek) a 118 ezer négyzetméteres raktár- és irodabázison.

Csakhogy pár oldallal odébb azt is leírják, hogy az Emag Logistic Kft. a dunaharaszti ingatlant – tehát a raktárbázist – „átsorolta értékesítési célú ingatlanná”.

Hogy miért? Mert a tulajdonos „célja és szándéka, hogy eladja az ingatlant, az erre vonatkozó döntés megszületett” – írják magyarázatukban. Ahogy azt is, hogy „a társaság menedzsmentje aktívan dolgozik az ingatlan eladásán”.

Emiatt, mint írják, az ingatlan a cégbeszámolóban a készletek sorába került, az ingatlanok és kapcsolódó vagyoni értékű jogok nettó értéke pedig 35,8 milliárd forintról lenullázódott.

„Az ingatlan a következő (március 31-e utáni – a szerk.) évben várhatóan értékesítésre kerül”

– fogalmaznak félreérthetetlenül. Arról nem írnak, hogy találtak-e már vevőt az ingatlanra, de megkérdezzük erről az Emag Magyarország sajtóosztályát. Amint válaszolnak, beszámolunk róla.

Az Emag csoport futárszolgálata, a Sameday magyarországi üzemeltetője, a Delivery Solutions Zrt. még nem adott le friss beszámolót a cikk írásakor.

Tízmillió dolláros átalakítások, lefelezett létszám

Ami a környezetet és a stratégiát illeti, a főbefektető, a Prosus nemrég „kihívásos” magyar piacról kommunikált, miközben az Emag anyaországában, a román piacon a biznisz szárnyal – írtuk korábban a Forbes.hu-n.

A magyarországi Emag-operáció átszervezésen és karcsúsításon esett át tavaly óta. Romániába központosították a működést, ami hivatalosan 10 millió dollár egyszeri költséget fedett le.

Az Emag „a 2024-es évre egy átmeneti időszakként tekint”

– írta a fentebb is említett, e-kereskedői toplistájában a PwC. Legalábbis az Emag erre hivatkozott, amikor közölte a könyvvizsgáló és tanácsadó céggel: nem kívánnak szerepelni a forgalmi becslésben.

A PwC becslése szerint tavaly „a top 15 első felében, a dobogó környékén” végzett volna itthon az Emag. A listán nem forintosítják, csak sorrendbe teszik az e-kereskedők forgalmát.

PwC E-toplista 2024: a legnagyobbak. Az Emag kilenc év szereplés után sehol, mert „nem kívántak szerepelni a mezőnyben”. Ábra: PwC Magyarország

Az átszervezést azonban a hivatalos létszámadatokon is látni. A Dun & Bradstreet hivatalos céginformációi szerint a magyar Emag létszáma 2024-ben még 458 fő volt, mostani állapot szerint már csak 213.

Piaci forrásunk szerint utóbbiból logikusan következik, hogy egyre inkább tűnik el a szakértelem a magyar operációból (a leépítés a szellemi és fizikai foglalkoztatottakat egyaránt érintette), akik valójában már csak a bukaresti központ stratégiáját hajthaták végre.

Mit mond el a piacról az Emag „átmeneti” éve?

Az Emag Magyarország Kft. sokadik éve nem termel nyereséget. Az előző két üzleti évéhez hasonló szinten, 9,9 milliárd forintos veszteséggel zárt 2024-25-ben is. Ennek árnyékában úgy tűnik, az Emag itthon elment a falig, legalábbis eddigi formájában, a covid alatti gyors piacszerző stratégia mentén.

Az általunk megkérdezett piaci szakértők szerint az eladási szándék senkit nem érhetett váratlanul.

Még úgy sem, hogy gyakorlatilag rádiócsendben volt a vállalati kommunikáció az elmúlt hónapokban, érdemi bejelentések, fejlesztések nem érkeztek a magyar Emag tájáról. Elvégre már nem lehetett újat mondani ebben a helyzetben.

Egy éve jöttek az első hírek az átszervezésről, azóta mi is kérdeztük a magyarországi ügyvezetőt, Daradics Kingát a gyengülésről. A piac sem látta fényesnek az Emag.hu teljesítményét, kérdéses is, hogy a sikerkommunikáció használt-e az e-kereskedelmi szektor őszinteségének.

Az ingatlan esetleges értékesítésével már többről lesz szó, mint holmi karcsúsításról. A helyzet súlyán a PwC-listáról való visszatáncolással próbált tompítani a cég, a piacra tekintve sem túl korrekt vagy transzparens módon. A tények – az üzleti beszámolók – viszont makacs dolgok.

Az Emag-bázis Dunaharasztin. Fotó: Sebestyén László (Forbes-archív)
info
Az Emag-bázis Dunaharasztin. Fotó: Sebestyén László / Forbes
Az Emag-bázis Dunaharasztin. Fotó: Sebestyén László (Forbes-archív)

Eközben amit a főbefektető, a Prosus riportjaiból ki lehet olvasni: a gyors, mindenáron megszerzett növekedés után most már profitot akarnak látni a portékából, profitábilis növekedési stratégiára állnának át. A korszak- és szemléletváltás régóta zajlik az e-kereskedelemben, aminek a magyar Emag helyzete lehet az újabb mérföldköve.

„Az évek során átalakult a stratégia: a mindenáron típusú növekedést leváltotta a profitábilis növekedés sok kereskedőnél, részben ez is visszavetette az átlagos növekedést. A régiós nagyok 2022-ig növekedési stratégián voltak, és ez az eredményeikben is lecsapódott. Azóta átálltak a profitábilis növekedésre” – mondta korábbi interjúnkban Szabó László, a Growww Digital ügyvezető partnere.

Több ebből

Arra mindig van hely a piacon, hogy munkát adj pár barátnak, de a növekedéshez ez nem elég
Aki azt hitte, a Temu a cheap shit lelőhelye, az óriásit tévedett

Tegyük hozzá, hogy a Prosus nemrég már azt közölte: az átszervezéssel az Emag magyarországi üzletága „nullszaldós” lett a 2024-25-ös üzleti év második felében. Sőt, csoportszinten, a teljes üzleti évre nyereséget kommunikáltak az Emagnál (a Románián kívüli régiók főleg Magyarországot és Bulgáriát takarják).

Persze, egy 35-40 milliárd forint értékű ingatlan értékesítése még tovább javíthat a nyereségmutatón, szóval kíváncsian figyeljük az Emag következő évét.

Hogyan tovább?

A kiegészítő melléklet zárásaként az Emag Magyarország Kft. úgy fogalmaz: a jövőben a cég „elsődleges tevékenységére, az online kereskedelemre” kívánnak fókuszálni, a fejlesztésekkel „a minél rugalmasabb termékátvételi módokat”, például az Easybox csomagautomata-hálózatot támogatják.

A 2020-ban indult bolthálózatról úgy vélik, „nem hatékony” és „elvesztette eredeti létjogosultságát”. Ahogy arról a Forbes.hu-n is írtunk, tavaly őszre már csak egyetlen hagyományos boltját hagyta meg az Emag. Új hír a 24.hu-ról, hogy ez az utolsó üzletük is bezárt augusztus 22-én az Etele plázában.

The post Rádiócsend és brutálisan rossz év a magyar Emagnál, komoly eladásra készül a cég appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed