Komoly fennakadásokat okoztak a tiltakozó fuvarozók Budapest határában, a kisebb fuvarozókhoz többen is csatlakoztak, hiába jelentette be korábban Lázár János, hogy megállapodtak.
Úgy tűnt, a politikai évad a hétvégével Szegeden véget ér, ahol idén utoljára csapott össze Orbán Viktor kormányfő és legfőbb kihívója, Magyar Péter, akik egyszerre tartottak választási nagygyűlést a városban. Aztán jöttek a fuvarozók. De miért és mit akarnak elérni?
Megállapodtak, de mégsem
A fuvarozók legnagyobb gondja, hogy az elmúlt időszakban jelentősen nőttek az útdíjak és ez jövőre folytatódik, miközben az üzemanyag-, bér- és fenntartási költségek is magasak maradtak. Azt mondják, hogy a 2026-os díjemelések aránytalanul terhelik a szektort, különösen a kisebb és közepes cégeket.
Pedig úgy tűnt, három nappal ezelőtt az érintettek, vagyis a Lázár János-vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a fuvarozói érdekképviseletek, élükön a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületével (MKFE), a nemzetközi fuvarozókat képviselő NiT Hungary vezetőivel, megállapodtak. Ezek alapján két lépcsőben lépnek életbe az útdíj-emelések: január 1-jétől 4,3 százalékkal (vagyis inflációarányosan), majd március 1-jétől a 2025-ös díjszinthez képest újabb emelés jön, ami így összesen 35 százalékra emelkedik (de lesz, ahol 50% felett lesz az összes emelés márciustól).
A tiltakozók szerint ez hátrányosan érinti a magyar szereplőket a nemzetközi piacon, miközben nem biztos, hogy a megemelkedő fuvardíjat tovább tudják hárítani. Nehezményezik a kiszámíthatatlan jogszabályi helyzetet is, ami szintén versenyhátrányt okoz.
Ki tiltakozik?
A fentiek leginkább a kisebb fuvarozó cégeket, családi vállalkozókat, egyéni fuvarozókat érintik hátrányosan. Orosz Tibor, a fuvarozók érdekvédője állt a tiltakozás élére, aki ki is hátrált a MKFE mögül. Mint mondja, a minisztériumi megállapodásból sokan kimaradtak, nemcsak ők, de például a gazdálkodókat képviselő Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) is. Azt is mondta, hiába állapodott meg az MKFE, ha a piac kisebb szereplői azt nem tudják kifizetni. Az ÉKM közleményében azt írta, nem értik a tiltakozókat, szerintük széleskörű konszenzus van. A tárcavezető Lázár János korábban azzal indokolta az áremelést, mert szerinte így akarják az autópályákra terelni a kamionokat, hogy ne terheljék a kisebbrendű utakat. A fuvarozók ugyanakkor ez sokszor életszerűtlen, nagyobb kerülőt jelent, ami szintén többletköltséget termel, ami végül be fog épülni az árakba.
Orosz szerint az MKFE elnöke Barna Zsolt, a Waberer’s vezérigazgatója, a Waberer’s pedig „Tiborcz Istváné, aki a miniszterelnök veje, innentől rakja össze mindenki, hogy ki kinek az érdekeit képviseli”. A mai tiltakozáshoz többen is csatlakoztak, akik amúgy a megállapodást aláírták.
A fuvarozók már nemcsak az útdíjemelés miatt tüntetnek, 12 pontban foglalták össze követeléseiket, ennek keretében már egy kkv kerekasztalt és érdemi egyeztetéseket is követelnek, KRESZ-módosítások és a bírságtételek csökkentése mellett. Azt is követelik, hogy a kormány hagyja abba, hogy a fuvarozók ellen hergel.
Mi lesz most?

A rendőrség már közölte, hogy 50 tiltakozó kamiont engednek be a Hősök terére, a többi tiltakozó a városon hajt át (majd vissza az M0-asra), ez látszik is a forgalmi térképen. A rendőrség szerint este 8 óráig torlódások várhatóak a fővárosban.
The post Váratlanul nagy és látványos demonstrációvá nőtt a fuvarozók tiltakozása. Mi történik? appeared first on Forbes.hu.