32 kilométer mészkőlabirintus húzódik Kőbánya alatt

Innen épült fel Budapest

Szerencsére levéltári adatok, pontosabban egy 1244-es keltezésű, IV. Béla által kibocsátott adománylevél tanúskodik arról, hogy ekkortól folyhatott bányászati tevékenység ezen a helyen. Bár javarészt a 19. századi építkezési dömpinghez – és az 1838-as pusztító pesti árvíz utáni újjáépítéshez – szükségeltetett a mészkő, de azért már jóval azelőtt is jutott belőle máshova is. Példának okáért a török hódoltság alatt (1541-1686) a kecskeméti református templom építéséhez szintén az itt kitermelt alapanyagot használták fel.

Csősztorony: máig álló mementó a kőbányai bortermelés múltjából. Környékén a felszín alatt is húzódnak a látogatható járatok. Léteznek még errefelé kisebb pincebokrok, amikről vajmi keveset tudunk. Ezek leginkább a hely misztériumát emelik.
Forrás: Sarusi István

Kis térben és időben tett kitérőnk után térjünk vissza az 1873-ban három településből egyesített fővároshoz, és gondoljunk bele: a kőbánya nélkül jelenlegi formájukban egészen biztosan nem léteznének a Kiskörút házai – amikhez a mai V. kerület körül létesített 17. századi városfal kövei mellett az itt kitermelt építőanyagot is felhasználták.

De az Andrássy út palotáit vagy az Operaházat, a Halászbástyát, a Magyar Tudományos Akadémia épületét, a Citadellát, a Lánchidat, a Mátyás-templomot, sőt a Margithidat sem csodálnánk a néhai kőfejtők verejtékes erőfeszítésének hiányában.

Így alakult ki évszázadok alatt a mai Budapest mértani középpontjában az a mintegy 200 ezer négyzetméteres, fésűs elrendezésű járatrendszer, ami a kitermelés 1890-es megszüntetését követően nyerte el végleges formáját, ám később az iparnak is jó szolgálatot tett.

Számos szakaszból tevődik össze a város alatt húzódó pincerendszer, aminek a hasznosítása kihívásszámba megy.
Forrás: Sarusi István

Borra sör, aztán likőr és végül csoki

Legelőször a 18. századi borászok fedezték fel a járatokban rejlő lehetőségeket, akik az óhegyi szőlőültetvényeik termését itt érlelték borrá. Ez olyannyira bevált technológiává nőtte ki magát, hogy az újkorban gyorsan híre az országban a kőbányai bornak. E dicső korszaknak mindmáig méltó emléke a Csősztorony és a kerület egy-egy részének a neve: Óhegy, Újhegy.

Conti-kápolna: az 1739-40 között épült fogadalmi kápolna a kerület ma ismert legrégebbi épülete. Közvetlen közelében ismert egy lejáró a pincerendszerbe.
Forrás: Sarusi István

Miközben 1874-1914 között a filoxérajárvány letarolta a helyi ültetvényeket, hazánkban a németajkúak megjelenésével jelentősen megemelkedett a sör iránti igény, így Kőbánya egyre inkább a sörgyártás felé tette át az ipari hangsúlyt. Úttörőként 1844-ben Schmiedt Péter sörkészítő kezdte el a pincerendszer bajor söröspincék mintájára történő fejlesztését, Dreher Antal pedig 1862-ben tőle vásárolta meg a felszíni sörüzemet és a hozzá tartozó területet.

Belülről az egykori ipari mágnás otthona, azaz annak egyik részlete.
Forrás: Sarusi István

Ettől kezdve Dreher az 1930-as évekig tartó időszak alatt mindamellett, hogy a saját főzdéjét óriási gyárrá fejlesztette, a környék szinte mindegyik üzemét felvásárolta: tej-, majd csokoládégyártó üzeme egyaránt lett az iparmágnásnak. Trianon és a 20. század eleji gazdasági válság csökkenő sörfogyasztására a likőr- és édességgyártás beindítása jelentett megoldást: természetesen a pincerendszer bevonásával, hiszen későbbi nevén a Duna Csokoládégyár Rt. hűtőközpontja csakugyan idelent kapott helyet, de használták a járatrendszert csíráztatásra és gombatermesztésre egyaránt.

Mai állapotában a klasszicista jegyeket őrző Dreher-villa. Alatta a pincerendszerben 2 boltíves helységgel, amiket kápolnának is használtak.
Forrás: Sarusi István

Nem kerülhette el sorsát a pince, hiszen a II. világháborúban becslések szerint tízezrek használták óvóhelyként. Faramuci módon 1944-ben a kisvárosnyi menedékkereső mellé – szintén a szövetségi bombázások miatt – a pince másik részében hadiüzemet létesítettek: itt készült többek között a Messerschmitt ME 210 kétmotoros harcirepülőgépek motorja.

Eleve úgy alakították ki a járatokat, hogy szekérrel is beférjenek. Másként aligha tudták volna a bánya fénykorában, az 1838 és 1866 közötti időszakban, mikor az utolsó esztendőben tízezer ökrösszekérnyi követ hoztak felszínre. Folyamatosan, éves gyakorlatként végzett állapotfelmérő vizsgálatokkal győződnek meg a járatok biztonságosságáról. Szükség esetén azonnal lezárják a veszélyes részeket. Ha figyelmesen szemléljük a falakat, néhol megunk is megpillanthatunk kőbe vésett évszámokat, amik az állapotfelmérés időpontjait jelölik.
Forrás: Sarusi István

Noha az 1941-ben kötött magyar-német repülőipari egyezmény értelmében a szárnyak felhelyezése és a végszerelés továbbra is az 1942-től, Csepelen működő Weiss Manfréd Repülőgép és Motorgyár Rt. csarnokaiban zajlott. Vagyis itt és most nyert cáfolatot az a városi legenda, ami arról szólt, hogy a pincerendszer alsóbb, vízzel szándékosan elárasztott részén napjainkban is található egy példány a német harcirepülőből.

Megugrott a bortermelés, így 1867- ben tudatosan kezdték bővíteni a járatrendszert, amit borászok, növénycsíráztatók és gombatermelők vették birtokukba a felhagyott bányarészeket. Újabban versenyek és filmforgatások helyszíne a pincerendszer: Sztálin menyasszonya és a Kém kockáit is itt rögzítették.
Forrás: Sarusi István

Apropó, víz: azért figyeltek oda a néhai bányászok arra, hogy kezdetekben talajszint felett dolgozzanak, hogy ne öntse el a járatokat a víz. Akkor ma mégis miért áll vízben a járatrendszer legalsó, nagyságrendileg 44 méteres mélységben elhelyezkedő része? Magyarázatként a sörgyár gépházának vízszivattyúját, vagyis annak leállítását hozhatjuk fel erre, ugyanis a pince területén alakították ki a víztárolókat is.

Vízzel elárasztott kút. Mivel egy liter sör előállításához 10 liter kimagasló minőségű ivóvíz kell, ezért a gyár víztárolót létesített idelent. Miután az üzem megszűnését követően leálltak a kutak, a legmélyebb rész víz alá került. Ezzel viszont remekbeszabott iparibúvár gyakorlóterület jött létre.
Forrás: Sarusi István

Egy építőanyag geológiája

Valamikor a Pannon-tengerből maradhatott vissza az itt kitermelt szarmata mészkő, a miocén korból (a földtörténeti újkor harmadidőszakának cca. 5 millió éve véget ért szakasza). Egykori tengeri mészvázas állatok maradványaiból alakult ki az anyag, ami könnyűszerrel fűrészelhető és faragható, így meglehetősen hasonló módon termelték ki mint a kősót: kisebb vágásokkal körülhatárolták a leendő kőtömböt a bányászok, és azt lefeszítették a mély és széles aknákban.

Jól látható a pincerendszer feletti területen az évszázadok váltakozása: noha még mindig ipari-jellegű épületek emelkednek a magasba, ám Kőbánya zöldövezeti részén a lakótelepek szomszédságában vidéki hangulatú kertvárosokkal egyaránt lehet találkozni.
Forrás: Sarusi István

Viszont a kősóval ellentétben a szarmata mészkő kitermelése után a felszínen tovább szilárdul és fagyálló – ebbéli tulajdonságai teszik kitűnő építőanyaggá.

Mi lesz veled, pincerendszer?

Könnyű belátni, hogy ekkora létesítmény kihasználása roppant nehéz – még akkor is, ha ezen többen fáradoznak. Mostanában bringa- és futóversenyek, filmforgatások és vezetett pincelátogatások helyszínét képezik a járatok, míg a víz alá került részeken ipari búvárok gyakorlatoznak és a múlt hónapban vízalatti robotot is teszteltek a mélyben.

Statikai okok miatt vájtak fülkéket a járatok oldalába, amik a 20. század vérzivataros időiben ide telepített repülőgép-motor gyártásának is megfelelő helyet biztosítottak – miután a hadiüzemet befogadó pincerész falazatát megerősítették. Ugyanekkor egy ráccsal elzárt, másik szekcióban pedig óvóhely működött a kőfejtő rideg falai között.
Forrás: Sarusi István

Mérete és állapota okán kizárólag vezetett túrák alkalmával látogatható a pincerendszer 33 ezer négyzetméteres része, ami ősszel a Kulturális Örökség Napján és a június 27-éhez legközelebb eső hétvégén tartott Szent László napok programsorozat keretein belül bárki által, esetenként ingyen is megejthető.

Hiába az óriási terek, a szellőztetésről gondoskodni kell. Ezt légaknákkal oldották meg. Ezek 15 méterenként, a mennyezeten látható kör alakú kürtőkben kezdődnek és a felszínen érnek véget – a kerületszerte látható kivezetésekben.
Forrás: Sarusi István

The post 32 kilométer mészkőlabirintus húzódik Kőbánya alatt first appeared on National Geographic.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed