Tavaly júliusban gyártották le a világ utolsó Fiestáját, ezzel 47 év és nyolc generáció után búcsúzott a modellpalettáról. Közvetlen utódról azóta sincs hír, az idei eladási számokból viszont kikövetkeztethető, hogy igenis van igény Európában a kisautókra. A Dataforce által közzétett adatok alapján 2024 első felében 51 392 példánnyal többet regisztráltak ebben a szegmensben, amely 5,7 százalékos növekedés 2023 azonos időszakához képest.
NÉV
2024 (db)
Változás 2023-hoz képest (%)
1.
Dacia Sandero
144 205
+17,2
2.
Renault Clio
113 620
+14,6
3.
Peugeot 208
105 940
+1,1
4.
Citroën C3
104 655
+52,8
5.
Toyota Yaris
92 879
+10,2
6.
Opel Corsa
86 002
-18,2
7.
Volkswagen Polo
67 619
+4,3
8.
Škoda Fabia
52 433
+22,5
9.
SEAT Ibiza
46 733
+31,6
10.
Hyundai i20
42 098
+19,9
Össz.*
956 865
+5,7
Forrás: DATAHOUSE/ Automotive News Europe
*: az összesített adat a komplett szegmensre vonatkozik
Nem sokkal jobb a helyzet a Ford szempontjából a kompakt járművek szegmensében sem. Habár itt még elérhető a Focus, csupán hónapok kérdése, és a másik közönségkedvenc is búcsúzik a Saarlouis mellett található üzem leállításával. A döntést még 2022-ben jelentették be, ám ahogy közeledik az “utolsó óra”, egyre inkább elhamarkodottnak tűnik. A kompakt szegmens ugyanis a kisautókéhoz képest erősödött 2024 első felében, közel 12 százalékkal, ami 86 161 járművet jelent. A Focus még úgy is hozta az 5. helyet a saját kategóriájában, hogy egy időre leállt a termelés az egyik beszállító sztrájkra miatt. 2023 azonos időszakához mérten így nem meglepetés, hogy csaknem az ötödével visszaestek a típus eladásai, de még ennek ellenére is maga mögé utasította az “ősi rivális” Opel Astrát.
NÉV
2024 (db)
Változás 2023-hoz képest (%)
1.
Volkswagen Golf
125 591
+42,4
2.
Škoda Octavia
102 906
+25,8
3.
Toyota Corolla
70 541
+13,9
4.
Peugeot 308
50 053
-2,1
5.
Ford Focus
47 070
-19,8
6.
Opel Astra
44 475
+70,4
7.
Kia Niro
38 098
+11,9
8.
Citroën C4
34 247
+8,3
9.
Kia Ceed
33 545
– 5,5
10.
Cupra Leon
32 733
+70,8
Össz.*
837 351
+11,5
Forrás: DATAHOUSE/ Automotive News Europe
*: az összesített adat a komplett szegmensre vonatkozik
Egy kategóriával fentebb lépve a középkategóriás járművek eladási számai is erősödtek a Dataforce összesítése szerint. A kompaktokhoz képest mérsékeltebben, 6,6 százalékot, ami 11 004 autót jelent darabszámban kifejezve. De miért érdekes mindez a Ford szempontjából? Nos, a Mondeo kifejezetten potens szereplőnek számított a szegmensben, de az európai vásárlók ma már csak irigykedve nézhetik a világ más pontjain kínált modellt.
NÉV
2024 (db)
Változás 2023-hoz képest (%)
1.
Tesla Model 3
59 160
+42,4
2.
Volkswagen Passat
38 147
+3,1
3.
Škoda Superb
25 325
-4,6
4.
Peugeot 408
11 094
+1,4
5.
Volkswagen Arteon
7 705
-38,6
6.
Peugeot 508
7 287
+9,4
7.
Volkswagen ID.7
5 465
+3315,6
8.
Hyundai Ioniq 6
4 777
-2,3
9.
Subaru Outback
4 377
+42,7
10.
Toyota Camry
4 105
+21
Össz.*
178 679
+6,6
Forrás: DATAHOUSE/ Automotive News Europe
*: az összesített adat a komplett szegmensre vonatkozik
Ahogy a Fiestának, úgy a Focusnak és Mondeónak sincs tervben közvetlen utód. Helyette viszont bemutatkozott az Európának szánt elektromos Explorer, a SUV-kupéként újraélesztett Capri, és az idei év végén érkezik az ugyancsak villanyos Puma Gen-E. Előbbi két modell a Volkswagen MEB platformjára épül, vagyis lényegében az ID.4 és az ID.5 távoli rokona, ezek eladási számaiból következtetve pedig aligha hozhatják be az újdonságok a Fiesta, Focus, Mondeo trió kiesését. Ráadásul a Ford időközben nyilvánosan is elismerte, hogy túlzottan optimista volt a 2030-as céldátum a teljes elektromos átállást illetően.
Persze tévedés lenne azt hinni, hogy a márka vezetősége nem vesz tudomást a vásárlók igényeiről. Jim Farley, a Ford vezérigazgatója sokat mondó nyilatkozatott tett egy júniusi interjújában. “Úja bele kell szeretnünk a kisebb autókba. Persze ezeket a szörnyeket is kedveljük, többek között én is, de továbbra is égető probléma az autók saját tömege”- mondta a vállalat első embere.
A Focus elmúlásával a kék ovál csupán SUV-okat, crossovereket és terepjárót hagy a palettáján a személyautók piacán, az egyetlen kivétel a Mustang. A V8-as izomautó pedig köztudottan nem tömegek játszóeszköze Európa útjain, ezt bizonyítja, hogy mindössze 1323 talált gazdára 2024 első felében, ami ráadásul 26,6 százalékos visszaesés a múlt év azonos időszakához képest.