Nem lépett ki a banki ATM-ből egy ügyfél, így leemelték a pénzét – a bank szerint ő hibázott

Saját bankja fiókjában levő bankjegykiadóba (ATM) akart egy ügyfél pénzt befizetni. Bankkártyájával belépett az ATM menürendszerébe, de azt tapasztalta, hogy az általa kezdeményezett művelet menüpontja inaktív, amiből arra következtetett, hogy a készülék műszaki hibás. Miután dolga végezetlenül távozott, döbbenten tapasztalta, hogy számlájáról valaki pénzt vett fel.

Hiába fordult panaszával a bankhoz, az kategorikusan közölte: ő tehet az egészről, mert súlyosan gondatlanul járt el, amikor az ATM-be erős ügyfél-hitelesítéssel, PIN-kóddal belépést követően anélkül távozott, hogy kilépett volna a rendszerből – olvasható a portálon.

A kilépés szükségességére semmi sem hívta fel a figyelmet

A pórul járt ügyfél nem nyugodott bele az elutasításba, panaszával a PBT-hez fordult. Mint elmondta, átnézte az automata szolgáltatási leírását, de abban – a bankkártya érintés esetére – nem szerepel tájékoztatás arra vonatkozóan, hogy az ügyfélnek kell a belépési folyamatot megszakítania, és csak a megszakítás után távozhat biztonságosan az automatától. Az adott esetben semmi sem utalt arra, hogy valamilyen teendője lenne.

A törvény által meghatározott adott helyzetben – nyomatékosították határozatukban a békéltetők – általában elvárható magatartás körében azt szükséges vizsgálni, hogy egy általánosan tájékozott, ésszerűen figyelmes és körültekintő átlagos fogyasztó képes-e felismerni az ATM szokásos, rendeltetésszerű működésétől eltérő jellegzetességeket, és értékelni azok jelentését és következményeit. Jelen esetben azt, hogy ha nem tudja a bankkártyáját az ATM-nél készpénzbefizetésre használni az érintőképernyőn adott utasítással kifejezetten ki kell lépnie a menürendszerből ahhoz, hogy a munkamenetet befejezze.

A videofelvételek árulkodtak

A PBT a becsatolt fényképfelvételek, rendszerképernyők alapján megállapította, hogy sem az ATM képernyőjén, se a gépházon, sem annak környezetében nem volt olyan konkrét, világos és egyértelmű információ, amely arról tájékoztatta volna az ügyfeleket, hogy PIN-kód megadását követően belépett a számlájához hozzáférést biztosító felületre és abból – távozást megelőzően – kifejezett menüparanccsal ki kell lépnie.

A videófelvételek és a bank saját nyilatkozatai is azt támasztották alá, hogy a készpénzfelvételt a kamerafelvételen szereplő ismeretlen személy kezdeményezte, a panaszos számláján terhelt 150 ezer forintot is ő vette fel. Az újonnan érkező ügyfél – derült ki szintén a képfelvételekből – hiába érintette az érzékelőhöz kártyáját és hiába ütötte be saját PIN-kódját, az automata „foglalt státuszban” volt, így továbbra is a korábbi ügyfél számlájához fért hozzá.

Azt is tényként állapította meg a PBT, hogy a banknál üzemeltetett ATM-készülékek eltérő jogosultságokat és lehetőségeket biztosítanak a jogelőd társaságok (innen sejthető, hogy melyik bankról lehet szó) korábbi ügyfeleinek, alátámasztja a kérelmező azon hivatkozását, hogy nem volt egyértelmű, pontosan milyen okból inaktív az általa szándékolt tranzakció (a készpénzbefizetés) teljesítésére vonatkozó funkciógomb. Mindezek alapján a békéltetők a panaszosnak adtak igazat,

a banknak meg kell térítenie a 150 ezer forintos kárt.

The post Nem lépett ki a banki ATM-ből egy ügyfél, így leemelték a pénzét – a bank szerint ő hibázott first appeared on 24.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed