Kilőhet az infláció, ha január elsejével valóban leáll a Barátság II.

Az ukrán elnök tanácsadója bejelentette, hogy 2025 elejétől leáll a Barátság II. kőolajvezeték, amely a hazai kőolajimport legfontosabb forrása. Mik lehetnek a következmények?

Kieső milliók

Magyarország nem képes a saját energiaszükségletét önmagától fenntartani, évente 11 millió tonna orosz kőolaj behozatalára szorul a Mol Csoport, ebből a Dunai Finomító évi 7,5 millió tonnát, a Pozsonyi Finomító pedig további 4,5 millió tonnát finomít. A Barátság II. kőolajvezeték azonban Ukrajnán keresztül csatlakozik hazánkba, így ugyan az oroszok küldhetnek rajta olajat, az ukránok dönthetnek úgy, hogy elzárják a vezetéket.

Amennyiben leáll a vezeték, a magyarországi kőolajfinomítók 80 százalékos kihasználtsággal tudnának csak dolgozni, szemben a mostani 100 százalékkal.

Két szék között a padlóra

„Nagyon kínos helyzetbe került most Magyarország, mert sem a horvátokkal, sem az ukránokkal nem vagyunk jó viszonyban, valakivel le kell ülni és rendezni kell a sorokat. Az ukránoknak valószínűleg nem pénz kell, nekik a Barátság kőolajvezetéken már nem olyan jelentős a bevételük, ezért feltételezhető, hogy inkább politikai változást akarnának. A horvátok abszolút alkupozícióba kerültek most, a kérdés, hogy velük mit kezd a magyar külpolitika” – mondta a Forbes.hu-nak Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője.

A horvát Janaffal 2024-re 2,2 millió tonna tengeri kőolaj beszállításáról egyeztek meg, a Barátság kőolajvezeték leállásával kénytelenek lennének ezt a számot 8 millió tonnára módosítani, ennyit bír el a vezeték.

A szakértő szerint kevés esély mutatkozik arra, hogy megoldódjon a mostani helyzet, és valószínűleg januártól valóban kiesik majd az orosz kőolaj a rendszerből, ez pedig áremelés formájában csapódik majd le, hiszen a hiányzó részt vasúti tartálykocsikon kell majd beszállítani az országba, ami jelentős logisztikai többletköltséggel járhat.

Új lendületet kaphat az infláció

„A magyar piacon 5-10 százalékos árnövekedést okozhat, az üzemanyagok literje 30-50 forinttal nőhet”

– tette hozzá.

A vezeték elzárása Magyarországon kívül Szlovákiát érintheti még érzékenyen, Pletser Tamás szerint az unión belül ebben a két országban lesz a legdrágább az üzemanyag.

A vezeték elzárása meglepetésként érte a Molt, Szijjártó Péter külgazdasági-és külügyminiszter pedig azonnal Szentpétervárra utazott.

The post Kilőhet az infláció, ha január elsejével valóban leáll a Barátság II. appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed