Megszorongatják az üzemanyag-kiskereskedőket. Mi isszuk meg a levét! Az adó emelésével a törvényhozás az uniós jogszabályokat követi.
Mi történt? Növelik a üzemanyag-kiskereskedőkre kiszabott adót jövőre, ami miatt drágulni fog az üzemanyag is – mégpedig tartósan. Mindez az energiahatékonysági kötelezettségi rendszerre (EKR) vonatkozó törvény társadalmi egyeztetésen lévő módosításának hatályba lépésével fog élesedni.
Kontextus. Az eredeti törvényben az adó mértéke éveken át változatlan nagyságban szerepel, sőt, 2030-ban meg is szűnik. Nem így lesz.
A törvény 2019-es életbe lépésekor (a szövetség korábbi közleménye szerint) az adó literenként 1,05 forint volt, most 11 forint. A fizetési kötelezettség most tervezett megemelésével a 2023-as forgalom után literenként már 17,45 forintot, a 2027-es után pedig 32,6 forintot kell majd fizetni.
Mi a cél? Az uniós cél, hogy a 2018-as állapothoz képest 2030-ra 32,4 százalékkal csökkenjen az uniós tagországok energiafelhasználása. Az adó bevezetésével ezt szeretnék segíteni – magyarázta a Világgazdaságnak Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnöke.
Máshogy is elérhetnénk a célt? Egri Gábor szerint igen. Úgy véli, egyrészt állami feladat lenne az olyan átfogó energiahatékonysági, egyben gazdaságélénkítő hatású programok indítása, amelyek révén teljesíthető az uniós elvárás.
Másrészt más szereplő is besegíthetne a három nagy energiafelhasználó közül:
a lakosság például szigeteléssel és nyílászárócserével,
a közlekedés és szállítás elsősorban kisebb fogyasztású járművek használatával,
az ipar pedig energiahatékonysági megoldásokkal.
Fontos. Mivel a jogszabály a tárgyévet megelőző év előtti évben eladott üzemanyag-mennyiségre vetíti az adót, az FBSZ ezt visszamenőleges hatályú döntésnek értékeli.
Az üzemanyag-forgalmazók a 2023-as áraikban érvényesítették azt a 2025-ben fizetendő adót, amelyet az EKR-rendszer rótt rájuk. A mostani EKR-fizetésre félretett pénzük viszont már nem lesz elég, ahogyan a 2027-es és 2028-as kötelezettségükre sem.
The post Drágábban tankolunk jövőre az EU miatt appeared first on Forbes.hu.