Jogi navigátor – Ugrik-e a jogsi az ittas rollerezésnél?

A Fővárosi Ítélőtábla büntető kollégiumának vezetője már nyilatkozott a fenti témakörben. Leszögezte, hogy a bírói gyakorlat egyértelmű abban a kérdésben, hogy az elektromos roller gépi meghajtású járműnek minősül, így azzal is elkövethető az ittas járművezetés. Utalt arra a tényre, hogy bár az elektromos roller nem szerepel a KRESZ-ben felsorolt járművek között, és nincsen meghatározva rá sem sebességhatár, sem kivilágítási vagy biztonsági berendezésre vonatkozó előírás, a büntetőjogi bírói gyakorlat következetes a kérdésben. Tekintettel arra, hogy az eszközt beépített akkumulátoros erőgép hajtja és a közúti közlekedésben személyszállításra használják, így az ittas járművezetés bűncselekmény is megvalósítható vele – amely tényállás megvalósulásának egyik feltétele a gépi meghajtású jármű.

Hirdetés

Mindenképpen meg kell említenünk a téma kapcsán egy konkrét bírói döntést is. Szintén a Fővárosi ítélőtábla határozott elektromos rollerrel elkövetett ittas járművezetés bűncselekmény vádjában. Még 2023-ban hozott ítéletet, amely szerint a büntetőjog fogalomrendszerében a „jármű”, illetve a „gépi meghajtású jármű” fogalmának jelentése egységes és tisztázott. A gépi meghajtású járművön azokat a járműveket kell érteni, amelyeket beépített erőgép (motor) hajt.

Az elektromos roller a közúti forgalomban használt, alapvetően személyszállításra szolgáló eszköz, amit akkumulátorral működő beépített erőgép (motor) hajt, ezért azzal elkövethető a járművezetés ittas állapotban vétsége.

Látható, hogy a bíróság kollégiumvezetője a 2023-as döntésre utalva, következetesen azt megerősítve nyilatkozott 2024 őszén, hogy zéró tolerancia vonatkozik az elektromos roller vezetésére is – avatott be minket a részletekbe dr. Krizsán Zoltán, a LegitiMo jogásza.

Ha időben még tovább megyünk vissza, már 2021-ben is találunk olyan bírósági döntést, amelyben ittas járművezetés bűncselekmény elkövetése miatt az elkövető személyt pénzbüntetésre, valamint határozott idejű járművezetéstől eltiltásra ítéltek, mert elektromos rollerét ittasan vezette. Az érintett ebben az ügyben egyébként nem nyugodott bele a döntésbe, alkotmányjogi panasszal élt az Alkotmánybíróság felé. A testület a panaszt visszautasította, álláspontja szerint az indítvány nem tartalmazott alapvető alkotmányjogi jelentőségű érvet vagy kérdést.

Összefoglalva látható, hogy a bíróság – ugyan eddig kevés esetben, de – már többször ugyanúgy foglalt állást az elektromos rollert ittasan vezetők büntethetősége kapcsán. Felmerül a kérdés, hogy a KRESZ közelgő és régóta tervezett átfogó módosítása miben és miként fogja érinteni az e-roller aktuális kérdéseit?

Köszönjük a hasznos információkat a LegitiMo Jogvédelmi Biztosító Zrt. csapatának!


Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed