Az e-kereskedelemé a felelősség, vagy az e-kereskedőké? Gerő Viktor, a Meska újraalapítója és a Vatera-exit veteránja szerint ekkora volumenek mellett nem lehet a homokba dugni a fejünket. Még úgy sem, hogy a piacon tombol a csillagok háborúja, és ő is kíváncsi, hogy meg tudja-e ismételni a korábbi bravúrt az új csapattal. Interjú.
Forbes Checkout hírlevél: iratkozz fel!
Ez az írás először az e-kereskedelmi hírlevelemben, a Forbes Checkoutban jelent meg. Ahhoz, hogy jövő kedden már te is megkapd a teljes hírlevelet – exkluzív értesülésekkel, elemzésekkel és a hét legfontosabb híreivel –, kattints ide és iratkozz fel most!
Nem akárkivel kávéztam nemrég, hanem a Vatera korábbi ügyvezetőjével, Gerő Viktor befektető–sorozatvállalkozóval (ő teázott). A 2000-es évek egyik legnagyobb magyar exitjéig vezette az aukciós platformot, néhány éve pedig újra építő szerepben dolgozik a hazai e-kereskedelemben.
Viktor a 2008-ban alapított magyar kézműves és vintage piactér, a Meska társtulajdonosa – úgymond refounderje – lett az alapító Porst Réka mellett. Valójában a kezdetektől benne volt a sztoriban, de az elején még nem volt teljes az egyetértés a koncepcióról az alapítókkal.
Informatikus mérnökként végzett, és 1996 óta foglalkozik internetes projektekkel, online marketinggel, később startupokkal is. Klasszikus szereplője a hazai ökoszisztémának, amelyet hosszú ideig formált is, most pedig azt tartja a legizgalmasabbnak, hogy
a vaterás korszaka után másfél évtizeddel vajon újra rá tud-e érezni az online piactérszektor ritmusára.
Az optimizmusán biztos nem múlik!
Forbes Checkout: Miért vállaltad be újra az e-kereskedelmet?
Gerő Viktor: Körbeültem már az asztalt: vállalkozóból befektető lettem, befektetőből újra vállalkozó. 2018–19 környékén tértem vissza a Meskához. Motoszkál az emberben a kérdés:
ha egyszer már sikerült, meg tudod-e csinálni még egyszer? Kíváncsi voltam, mennyit változott a piac.
Elég sokat, nehéz idők járnak. Mi volt eddig a legdrágább tanulság?
Hogy ami tíz éve működött, ma nem biztos, hogy fog. A legfontosabb képesség az adaptáció. Folyamatos tesztelésre és visszamérésre van szükség, a régi dogmákat egyszerűen nem érdemes lemásolni.

2005–2011 között voltál a Vatera ügyvezetője. Miért vágtál bele anno?
Szeretek újat tanulni és első lenni. A Vateránál sok mindenben újítók voltunk, később sokan másoltak minket. Az időzítés is számított: a fapadosok terjedésével a bankkártyás fizetés robbanása az online aukciós piacnak is sokat segített. Elkötelezett csapatunk volt, vagy ahogy Benedek Tibor mondaná: jobban akartuk.
A 2000-es évek e-kereskedelmét sokan vadnyugatnak tartják. Tényleg egyszerűbb volt?
Nem egészen. Senki nem tudott semmit, mindenki tanult. Lutri volt, ki fejlődik gyorsabban, ki rak össze jobb csapatot. Mindent nekünk kellett elsőként felfedezni, olyan volt, mint a holdra szállás. 2005-ben 4–5-en voltunk a Vateránál, amikor 2008-ban eladtuk a Naspersnek, már 140-en dolgoztak ott.
Ma is lehet ilyen tempójú növekedést produkálni? Például a Meskával?
A vízió megvan, de sokkal nehezebb. Magyarországon ma nemzetközi dominancia van, az import erősebb. Korai madárnak lenni húsz éve sokkal könnyebb volt.
2023-ban egymilliárd feletti, 2024-ben másfél milliárdos átmenő áruforgalom mellett a platform árbevétele lassabban nőtt (219 millióról 239 millió forintra). Tudatosan mondtatok le a feltöltési és hirdetési díjak egy részéről a piacszerzés reményében?
Igen, tudatosan. Két piacra fókuszálunk: a magyarra és a románra. Ha együtt nézzük, növünk, de a magyar piacon az utóbbi két év inkább a stagnálásról szólt. A hazai szereplők többsége visszaesik itthon, a nemzetköziek nőnek. 2025-re egy számjegyű növekedést várunk, de az átmenő forgalom és a hirdetési költségek emelkedése mellett a rendelési mennyiség itthon nem nő.
Most mennyire árérzékeny a piac?
Nagyon. Nehéz időkben a feltétlenül szükséges vagy olcsó termékeket veszik inkább. Ahogy javul a helyzet, a minőség kerül előtérbe, és a piac dinamikus növekedése várható.
A profitotok visszaesett tavaly (25,5 millióról 3,9 millióra). Ilyenkor nem kockázatos növekedésre költeni?
Épp ilyenkor szeretünk a gázra lépni. Könnyebb ilyenkor piacot szerezni. A marketplace előnye az alacsony CAPEX: nincs raktár, logisztika, készlet.
A horizontális piacon most igazi csillagok háborúja megy: Facebook, Allegro, Emag, Pepita…
Mi vertikális piactér vagyunk, ami előny lehet 6–8 nagy piactér mellett.
Marad még 3–5 év múlva jelentős magyar tulajdonú e-kereskedelem?
Szerintem igen. Nagyon sok tehetséges magyar e-kereskedő van.
Miért pont Románia lett a következő piacotok?
Egy ismert piacot akartunk elsőként, korábban vezettem ott az Aukro.ro-t. A Meska ottani füllel nem hangzik jól, ezért Artynos lett a márkanév. A nyelvi finomságok nagyon számítanak.
Miért nem indultatok el rögtön tíz országban? MI-vel könnyebb fordítani.
Előbb tesztelni akartunk. Az MI például a román magázódással még mindig küzd. Emellett saját forrásból növünk, több piachoz több tőke kell.
Hol tartotok most Romániában?
Newbie-k vagyunk, a tesztüzem után idén kezdtünk komolyabban foglalkozni vele. A helyi piacrészünk nő, az igény nagy, és mindkét piacunkon azt mértük, hogy az ügyfelek 90%-a elégedett.
Kik vásárolnak nálatok?
Igényes, lojális réteg, főként 34–54 év közötti nők. A Meskán több mint 6000 kézműves eladóval dolgozunk, ami azt is mutatja, hogy sokan kiegészítő bevételt keresnek a nehezebb időkben.
Utóbbiak miért nem mennek inkább a globális piacterekre?
Nyelvi okokból, valamint egyedi termékeket könnyebb az anyanyelven személyre szabni. A Meskát az eladók 60–70%-a tartja elsődleges marketingcsatornájának, a külföldi piactereket sokkal kevesebben.
Nálunk látszik az eladó profilja mögött az ember, a személyre szabható portéka. Ez egy olyan piac, amit nehéz külföldről behozni.
Követeltek exkluzivitást a kereskedőktől?
Nem, mert nem a tiltásban hiszünk, hanem a minőségi szolgáltatásban.
Hogyan szűritek a kontár termékeket?
Minden termék regisztráció után manuális ellenőrzésen megy át, a leírástól a fotókon át a minőségi termékleírásig. Olyan emberek bírálják, akik értenek hozzá. Én dizájnban analfabéta vagyok, de a Momén keresztül, ahol vállalkozásfejlesztésről és online piacokról oktattam, sokat tanultam a kézművesek gondolkodásáról.
Mennyire engeditek az MI használatát?
Ez tényleg nagy problémája a jelenkornak. Nem lehet megállítani, de nem is cél. A feladat a gagyi kiszűrése, de ez mindig szubjektív, mert ami nekünk értéktelen, másnak még lehet érték.

A Meskán árult termékek milyen mértékben készülnek itthon?
Szinte mind, 99%-ban.
Feladata-e az e-kereskedelemnek a fenntarthatóság?
Nem kötelező, de mi szerethető, környezetbarát piacteret építünk, és szeretnénk megmutatni, hogy ez üzletileg is működik.
Látsz növekedési plafont?
Most nem. Az Etsy példája mutatja, hogy van tér a nemzetközi terjeszkedésre, de a magyar piacon is bőven maradt hely, és nagy még a régió.
Merre kellene tartania a szektornak?
Fontos volna a kormányzati támogatás a magyar kisvállalkozók számára, mert nehéz versenyezni azokkal a külföldiekkel, akik kedvezőbb adózási környezetből érkeznek. Fontos a szolgáltatás- és termékminőség javítása is.
A külföldiektől sokat tanulhatunk, bátran kell alkalmazni az újításokat.
Mik a külpiacra lépés tipikus buktatói?
A névválasztás, a versenytárselemzés vagy a USP meghatározásának hiánya, az üzleti modellek helyi adaptálása. Amit Magyarországon működőnek gondolsz, máshol nem biztos, hogy az. Kevés magyar vállalkozó mer kilépni, edukációra van szükség, és tanulni kell a hibákból is. Failure is experience.
Milyen statisztikákra figyelsz piacválasztáskor?
Több mint száz adatpontot nézek, de heti 5–10 KPI a fókusz. Fontos a GDP, az egy főre jutó növekedés, az adózási és a jogi környezet is.
Röviden: üzletileg mit akartok bebizonyítani a Meskával?
Hogy fel lehet építeni sikeresen egy niche márkát úgy, hogy társadalmi vagy környezeti problémákkal is foglalkozik. Nemcsak a profit számít, hanem a cég reakciója az egyre változó környezeti hatásokra.
Felvásárlási célpont is lehet a Meska?
Akár. Nem zárkózunk el ettől. Jelenleg az időm legnagyobb részét ez köti le, emiatt több befektetésből is kiszálltam, mert a tőkeszükséglet is rendesen megterhelő, főleg ha később több országban szeretnénk terjeszkedni. Alapvetően továbbra is invesztálunk a piacterünkbe, nem a rövid távú megtérülés a cél.
És erre mennyi forrást vagy időt tudsz még szánni? Mikor fogy el a tulajdonosi türelem?
Én ráérek! Nincs konkrét célkitűzés, rajtunk múlik, meddig fújjuk a történetet, nem vagyunk semmihez és senkihez kötve. A piactér nagyon erős üzleti modell, nem véletlen, hogy egyre többen választják a piacon.
Van mottód?
Még most is szoktam hegyeket mászni. Kurt Diemberger, a híres osztrák hegymászó mondta:
„Mi az, ami képessé tesz bennünket, hogy elérjünk egy célt, egy álmot? Csak ez a kis szó: akarom. Nincsenek leküzdhetetlen akadályok, csak emberek, akik nem hisznek az akadályok legyőzésében.”

The post 2008-ban már megcsinálta a tutit a Vaterával, most újra bizonyítana a magyar e-kereskedelem mosolygós veteránja appeared first on Forbes.hu.
