77 éves a Széchenyi-hegyi Gyermekvasút

1947-ben az állam akkori vezetősége egy olyan vasút létrehozása mellett döntött, amelyen a szolgálatot gyermekek látják el. Az építéskor még vegyesen használták a Gyermekvasút és Úttörővasút elnevezéseket, de ekkorra már eldőlt: a vasutat úttörők fogják működtetni. Érdekesség, hogy több helyszín (például a Gödöllői Királyi Kastély környezete, Margit-sziget, Népliget) is szóba került az építésére, a Magyar Kommunista Párt Központi Bizottsága végül a budai hegyek mellett döntött 1948 februárjában, mert ugyancsak döntés született a Csillebérc környékén létesítendő úttörőtáborról. Ennek megközelítésére építették a vasutat.  A kisvasút építése 1948. április 11-én kezdődött. A költségtakarékosság miatt három részletben készült el. A rohamtempóban épülő, keskeny nyomközű, azaz 760 mm-es nyomtávú vasútvonalat önkéntesek, egyetemisták készítették el.

A vasútvonal megnyitásának napján az első utasokat vasutas egyenruhába öltözött úttörők fogadták. A korabeli ideológia szerint az Úttörővasút a szocialista nevelés egyik eszköze volt. Az Úttörővasútra úgynevezett “problémás gyerekek” nem kerülhettek, csak jeles vagy jórendű tanulókat vettek fel, bármely tantárgyból a hármas osztályzat kizáró ok volt. Fennállásának teljes idején jellemzően mindig többszörös volt a túljelentkezés. 2015-ben bekerült a Guinness-rekordok közé, mint a világ leghosszabb olyan vasútvonala, ahol a forgalmi és kereskedelmi szolgálatot gyermekek látják el.

Építésének 77 éves évfordulója alkalmából április 12-én, szombaton 10-16 óráig várják az érdeklődőket a Gyermekvasút hűvösvölgyi járműtelepén és az állomás alatti fogadóparkban. A nyílt napra ellátogató gyerekek valódi vasutas felszerelésekkel végezhetik a jegyvizsgáló teendőit és felpróbálhatják az egyenruhát is. A szalonkocsikban LEGO-terepasztal és alkalmi történeti kiállítás várja a látogatókat – írja a MÁV-csoport.

A vontatási telepen járműbemutatók is lesznek: kívül-belül meg lehet tekinteni egy kiállított gőzmozdonyt, a gyerekek felszállhatnak egy hagyományos Mk45-ös típusú dízelmozdonyra, a C50-es kismozdonyra és a lillafüredi motorkocsira, valamint ki lehet majd próbálni a kézihajtányt is.

A Gyermekvasút járműparkjának a forgalomban szinte soha nem látható szerelvényei, teherkocsik és az Mk49-es mozdony is felsorakozik a tárolóvágányokon.

A vonatok mellett a Hűvösvölgy állomás alatti fogadóparkban nosztalgiabuszokkal várják a látogatókat: a Volán faros Ikarusa mellett a BKV Ikarus 556 típusú autóbusza, valamint két vidéki Ikarus 280-as csuklósbusz lesz kiállítva. A MÁV-csoport fenntartható terepasztalán is közlekednek majd a vonatok a peronhoz vezető aluljáróban.

A Gyermekvasút vonatai Hűvösvölgy és Széchenyihegy között a megszokott tavaszi menetrend szerint járnak: a hagyományos személyvonatok 40-50 percenként indulnak a két végállomásról.

A kisvasúti nap alkalmából tartott járműbemutatón szereplő mozdonyok nemcsak a vontatási telepen sorakoznak fel, hanem betétjáratokon Hűvösvölgy és Szépjuhászné között külön díjszabással próbaköröket is tesznek az érdeklődőkkel, így közlekedik majd vonat gőzmozdonnyal, a lillafüredi motorkocsival és a zöld C50-es mozdonnyal.

Korabeli képekről a galéria megnyitható a fotóra kattintva


8 fotó

 

Így néz ki csodás fotókon a fagyos tájban zakatoló Gyermekvasút.

Kapcsolódó
Kisvasúton robogva is felfedezhetjük Budapest környékét
Hegyek között, völgyek között zakatol a vonat…

The post 77 éves a Széchenyi-hegyi Gyermekvasút first appeared on Sokszínű vidék.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed