A cseh dzsúszkirály meghódította a magyar plázákat, most a szupermarketek következnek

A munka gyümölcse: ha minden jól megy, jövőre már az élelmiszerboltokba is beköltözik a cseh dzsúszbár- és fagyibirodalom, a Fruitisimo. Erről az alapító, Jan Hummel beszélt a Forbes.hu-nak. Itthon most tizenhárom dzsúszbárjuk van, 2025 végéig nyitnának még tizenkettőt. Év eleje óta minden magyar üzletük franchise-egységként működik, nem saját üzemeltetésben, ez a két számjegyű növekedés motorja.

Jannal most nem valamelyik Fruitisimo-bárban, hanem Google Meeten beszélünk kedd délelőtt. A hat országban, ahol működnek, az alábbi háromlépcsős stratégiával terjeszkednek mindenhol.

Saját dzsúszbárokat nyitnak.

Ha adott helyen működik a koncepció, franchise-átvevőket keresnek, majd teljesen franchise-rendszerre váltanak.

Majd amikor már elég magas a márkaismertség, irány a kiskereskedelem, a Fruitisimo-logós termékek bolti értékesítése.

Több ebből

Manipulációk, megfigyelés, piszkos trükkök: vásárolj csak, közben szépen belefulladunk a szemétbe
Ennek az autógyártónak mindegy, hogy Trump mekkora vámot vet ki

Itthon már a harmadik fázisra készülnek. A magyar piacon teljesen kiépült a franchise-rendszer, négy átvevőpartner üzemelteti az egységeket, emellett új üzleteket is nyitottak. Így van most tizenhárom Fruitisimo-bár az országban, egy már a fővároson kívül is, Szegeden.

Év végéig, de legkésőbb jövő év elejére nyitnak még kettőt, 2025 végéig pedig plusz tízet terveznek. Így jövő év végére már huszonöt bárjuk lehet Magyarországon,

a tervek szerint már nemcsak a budapesti bevásárlóközpontokban, hanem a forgalmasabb fővárosi utcákon, valamint más nagyvárosokban is, pl. Debrecen vagy Pécs.

Jégkrém, joghurt, lekvár

Az anyaországban, Csehországban még csak az összes bevétel kevesebb mint öt százalékát teszi ki a kisker, mondja Jan. A belistázás miatt jóval lassabbak a növekedési lehetőségek, mint amikor plázákban nyitnak dzsúszbárokat. De ha egyszer beindul a szekér, őrületes volumeneket tudnak elérni.

Csehországban év eleje óta több mint egymillió jégkrémet értékesítettek. Bent vannak olyan óriásláncokban, mint a Billa, a Kaufland vagy a Globus, emellett pedig az apróbb élelmiszerboltokban is. Utóbbiak felelnek odakint a kiskeres eladások feléért, több mint kétszáz független kiskereskedőről beszélünk. A kiskereskedelembe szánt pálcikás termékeiket külön gyár készíti Olaszországban. „Óránként nyolcezer darabot is le tud gyártani” – meséli Jan.

Itthon is ezzel a kategóriával, a prémium, magas gyümölcstartalmú, kicsivel átlagáron felüli jégkrémekkel, sorbet-kal indítanak.

Minden nagy élelmiszerlánccal tárgyalnak Magyarországon, emellett forgalmazóval is beszélnek a szupermarketen kívüli értékesítések miatt. Az óra ketyeg, Jan szerint januárig le kell ütni a feltételeket, ha áprilissal, a jégkrémszezon rajtjával bárki polcaira fel akarnak kerülni.

A cseh Fruitisimo 2025-ös jégkrém- és sorbet-felhozatala. Képek: Fruitisimo

Csehországban más kategóriákkal is jelen vannak, a cseh Madetával közösen már Fruitisimo-logós joghurtot is gyártanak. A koncepció itt is hasonló, mint a jégkrémnél: prémiumnak pozicionált, kicsit drágább, de a helyi piac legmagasabb gyümölcstartalmú termékeit kínálni. Jan mindezen felül müzliszeletben, lekvárban is elkezdett gondolkodni már.

„A gyártók csak az árra fókuszálnak, ezért hiszek a stratégiánkban.”

Megígéri, ha a magyar piacon még tovább erősödik a márka, és a jégkrémek is beválnak, nálunk is bevezetnek újabb kategóriákat.

Milliárdforintos biznisz

A hat közül a magyar a leggyorsabban növekvő piacuk, mondja Jan. Ausztriában erősebb a verseny, Németországban pedig a túl nagy földrajzi távolságok miatt szinte külön piacként kell kezelni a nagyvárosokat.

A franchise-osodás és a bárnyitások alapozzák a magyar piac erejét, a helyi üzletág már 2022 óta nyereséges.

Az itthoni forgalom tavaly már 868,8 millió forint volt a hazai kft. 2022-es, 515,9 millió forintos árbevételéhez képest, osztja meg velem Jan.

2024 első kilenc hónapjában már az egymilliárdot súrolták, 965,8 millió forint bevételt termeltek, éves alapon (2023 első kilenc hónapja: 654,6 millió forint) majdnem 48 százalékos a növekedés.

Jan idén 1,2–1,3 milliárd forintos hazai bevétellel tervez, eddig minden hónapban százmillió forint feletti forgalmat hozott a magyar piac.

Tőzsde?

2023-ban tőzsdei álmokról beszéltem Jannal, most azt mondja, jövőre még biztos nem lépnek tőzsdére. A hőn áhított IPO előtt szeretnének csoportszinten minimum kétszer akkorára nőni, a kérdéses piacokat megfejteni, valamint belépni Romániába is.

„A covid miatt felvett banki kölcsöneinket törlesztettük, a profitból tudjuk állni a terjeszkedésünket. Év elején a kamatok miatt olcsóbb volt újabb banki hitellel finanszírozni magunkat, mintsem a befektetők pénzéből.”

Egyik befektetője nyáron szállt ki a Fruitisimóból, Jan holdingcége vette meg a részét, az alapító tulajdonrésze most 77 százalék a cégben. Térképezi az újabb lehetőségeket, benne van a pakliban, hogy nemzetközi befektető bevonásával pörgeti fel az európai terjeszkedést, vagy hogy áthidaló kölcsönt vesz fel a tőzsdére lépésig. Egy a lényeg.

„Az éves növekedésre fókuszálunk. Gyorsuló világban élünk, lehet hároméves stratégiákban gondolkodni, de benne van, hogy fél év múlva máris változtatni kell a terveken.”

A kép 2023. márciusban készült a Fruitisimo egyik dzsúszbárjában az Alleeban.

Szavazz a leginspirálóbb történetre!

The post A cseh dzsúszkirály meghódította a magyar plázákat, most a szupermarketek következnek appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed